Bottenmåla eller inte - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmåla eller inte

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
    Ok, nu börjar ja få en klarare bild. Efter jag tagit bort den blå färgen kan jag inte låta det vara så? Eller de blir snyggare om man drar på en vit färg? Annars så har jag inte fler frågor om det. Men har lagat 3-4 skruvhål på en omkrets på 20 cm, spackla igår med epoxi spackel. Tänkte imorgon dra på Primer. Men ska jag då skippa Primer och bara slipa ner spacklet sen måla med färgen som jag ska ha till resten av båten tex de du sa "servalac", eller man ska alltid ha Primer på en lagning?
    tack!
    Vill Du inte ha en avvikande kulör(färg) på botten alltså under vattenlinjen så lämna det efter att Du tagit bort gamla färgen och kolla hur det ser ut, är det OK och Du inte tycker det ser illa ut så lämna det, lagningarna har Du hoppeligen gjort med material avsedda för båt och som tål sjövatten annars bör Du försegla lagningarna iaf.

Epoxi primer på skrovet är för att slippa tex böldpest och andra problem men dessa kommer inte Du att drabbas av då Din båt är mera på land än i vattnet och det är när den ligger i sjön jämnt som gammal plast kan få problem.

Vore jag Du så skulle jag blåsa bort gamla färgen och försegla lagningarna och lämna det som det är minst arbete och tid och det är ju ändå bara en båt = ett verktyg för att kunna fiska effektivare och inget ovärderlig konstverk ;-)

Kommentera

Ok, då vet jag! MEN... angående lagningen, förstod inte riktigt. Nu när jag spacklat med denna http://www.clasohlson.com/se/Marine-...erCookie=false
      Så är färgen grå. Inte så fint att ha det grått där medans resten av båten är vit (när jag tagit bort den blå färgen). Då är det bara till att måla över spacklet med lite vit färg? eller då blir det inte samma vita färg som övriga båten? Man vill ju ändå ha den lite snygg ;-)

Vill hinna fiska lite nu innan det blir för kallt. Så detta får ske om någon månad. Men skadan behöver jag inte göra något mer åt?, de räcker med spackel o slipa? Så får jag leva med en grå fläck där. Hört man ska ha Primer. Därav jag blir lite fundersam om man ska ha det just för det är en lagning eller för böldpest.. Men visst jag har ju alltid båten på trailer..

OBS tilläger att skruvhålen är ungefär 2,5mm i diameter rakt igenom skrovet. Frågan är om det räcker med att spackla..

Sorry för en jobbig nybörjare
      Senast ändrad av johanbergqvist; 2015-11-11, 00:08.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
      18 svar
      5 813 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Lärka
      av Lärka