Stabilisera roddbåt med elmotor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stabilisera roddbåt med elmotor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stabilisera roddbåt med elmotor?

Någon som har koll på hur man får en mindre båt att bli mer kursstabil?

Jag har fått långtidshyra en Höga Rodd 400 och har köpt till en aktermonterad 50lb Minn Kota. När jag fuldriftar eller trollar svänger båten väldigt lätt. En vindpust eller en större våg räcker ofta för att båten helt ska ändra riktining.

Finns det några genvägar?

Ursprungligen postat av Mårten-Mört Visa inlägg
    Någon som har koll på hur man får en mindre båt att bli mer kursstabil?

Jag har fått långtidshyra en Höga Rodd 400 och har köpt till en aktermonterad 50lb Minn Kota. När jag fuldriftar eller trollar svänger båten väldigt lätt. En vindpust eller en större våg räcker ofta för att båten helt ska ändra riktining.

Finns det några genvägar?
    Hej Mårten;

För att få din Höga Rodd 400 båt mer kursstabil bör du flytta fram din motor till fören där du får bygga ett lämpligt motorfäste...

Förenklat: Sitter du på aktersätet och styr båten får du hela tiden rätta till kursen med styrhandtaget och skjuta båten framför dig. Har du motorn i fören följer båten motorn dit du styr..

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand

Kommentera

Tack! Jag nosade runt lite på internet och hittade tillslut några bilder på dina gamla fiskeracers:

Från dessa ser det ut som att du monterat motorfästet i skrovet (det jag kallar kanten) på båten. Min motor har ett tvingfäste och det bör gå ganska lätt att fästa den på liknande sätt fören. Känns lockande att slippa borra i båten eftersom den inte är min.

Tror du jag bör vara orolig för att spräcka skrovet vid gundstötning?

Kommentera

En HR 400 är en liten och lätt båt med planande skrov. Den lär nog bete sig ganska badbollsaktigt oavsett hur du monterar motorn. Kan du ordna frontmontage kommer det att bli bättre men räkna med att aktern kommer att svänga ut i vindbyarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
          En HR 400 är en liten och lätt båt med planande skrov. Den lär nog bete sig ganska badbollsaktigt oavsett hur du monterar motorn. Kan du ordna frontmontage kommer det att bli bättre men räkna med att aktern kommer att svänga ut i vindbyarna.
          Han får göra som Leif och ha en både i aktern och i fören.

Leif: styrde du motorerna individuellt eller har du kopplat ihop dom på nått vis?
          Bara ett kast till...

Kommentera

Ursprungligen postat av Mårten-Mört Visa inlägg
            Tack! Jag nosade runt lite på internet och hittade tillslut några bilder på dina gamla fiskeracers:

Från dessa ser det ut som att du monterat motorfästet i skrovet (det jag kallar kanten) på båten. Min motor har ett tvingfäste och det bör gå ganska lätt att fästa den på liknande sätt fören. Känns lockande att slippa borra i båten eftersom den inte är min.

Tror du jag bör vara orolig för att spräcka skrovet vid gundstötning?
            Hej Mårten;

På min bild här ..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_18.htm .. har Kjells Ockelbo B15 dubbla Minn Kota elmotorer. Läs bildtexten under bilden.

Plywoodplattan som den fotmanövrerade Minn Kota-motorn är fastskruvad mot i fören är extra förstärkt med liknande plattor på undersidan...

I aktern sitter den andra Minn Kota-elmotorn fastskruvad med standardfästet (tvingfäste) i motorbrunnen.

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Carbonara Visa inlägg
              Han får göra som Leif och ha en både i aktern och i fören.

Leif: styrde du motorerna individuellt eller har du kopplat ihop dom på nått vis?
              Hej Fredrik;

Båten styrdes med den frontmonterade elmotorn. Den aktermonterade elmotorn användes oftast för att ge extra fart vid transportsträckor.

Old Firehand

Kommentera

Testat med drivankare?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                18 svar