Glädjen var total när barnens båt hittades för några dagar sedan. Jag fick syn på ca 2cm av fören tack vare att det var lite lågvatten just denna dag när jag promenerade längs Blanksjön i Bräkne-hoby.
Historien började för ca 2 år sedan när mina tre äldsta barn då 5, 8 och 10 år gamla
gamla fick en gammal jaktkanot av mig om de kunde tänka sig att få den i sjödugligt skick. De skrapade, slipade skruvade och sågade om vartannat. Samtidigt som de drömde om att senare lära sig ro själva och kanske fånga storgäddan.
De lyckades bra med båten och det han bli 2 korta turer innan båten vid namn Sjögurkan (den är grön i originalskick) sänktes första gången. Den sänktes kort därefter en andra gång. Båten drogs då upp för att flyttas dagen efter. När vi skulle hämta den var den puts väck, förmodligen stulen trodde vi.
Nu ligger den på land men efter 2 år under vatten pluss att någon slagit ett stort hål förmodligen med en slägga behövs återigen en renovering. Denna gång får de tre första kanske hjälp av lillebrorsan som vid förra renoveringen fick nöja sig med att bara heja på då han precis fyllt 2.
Kommentera