Hjälp batteri/motor problem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp batteri/motor problem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp batteri/motor problem

Vet inte vart jag ska posta, därav skriver jag här..

Har köpt en Ryds 435 med en Johnson 30hk motor. Den går kanon. Men idag när jag var ute så körde vi ut ifrån hamn, körde i 10 minuter sen stängde vi av motor i ca 30 min. Sen när ja vrider på nyckeln så vill inte motorn gå igång, utan de bara kommer ljud ifrån den,(likt en bil som ej vill starta).. Testa upprepande gånger till sist kom det inte ens ett brumande ljud från motorn. Där man sätter i nyckeln kom det ett litet pipande ljud, men sen kom inget sånt ljud heller.. Alltså till sist inget ljud alls..
    Sedan så stängde vi av elen på en spak där batteriet är. Sen pumpade vi in bensin till motorn och slog på elen igen. Och då gick det. Sen körde vi med motorn påslagen i 3-4 timmars tid utan problem. Stängde av motorn medans vi rensade fisk. Slog av elen, sedan satte på igen när vi skulle starta och wipp motorn går igång.
    Motorn går för övrigt riktigt riktigt bra, förutom att det ryker rätt så bra ifrån den. Lite obehagligt att andas in.. Men läst att det kan vara för mycket olja i bensin, så nästa gång så ska ja ta mindre..
    Batteriet ska vara rätt så nytt enligt säljare så bör inte vara fel där. Men han sa att det laddas medan man kör motorn. Har för mig att säljaren inte brukade båten så ofta på senare tid. Jag har använt den 1 gång sedan jag köpte den och då var de inga problem. Kan det vara så att man ska vrida av elen så fort man stänger av motorn? Likt en bil som man behöver stänga av tändningen på för att bilen ska starta? I och med att den inte har brukats så mycket på sistone så är kanske problemet att man måste köra mer så batteriet laddas upp? Kan det vara så enkelt? Som jag sa tidigare går motorn riktigt bra i hög samt låg fart, jämn och fin även en jämn kylarstråle..
    Oavsett vad har jag ändå tänkt nu i veckan lämna in motorn på service.

Tacksam för svar!

Kolla över kablar o liknande, kan ju va glapp eller ärg nånstans.
    Finns specifikationer för vilken oljeblandning du ska köra från motortillverkaren.

Kommentera

Att batteriet är nytt ena dagen betyder ingenting. Tar bara en natt att gör skrot av ett batteri om det vill sig illa.

Fast spontant gissar jag att du lider av det klassiska spänningsfallet, den där spaken (brytaren) skäligen misstänkt. Kolla kabelskor hur ser kabeln ut där den är inklämd. Är det ren Koppar ? gamla brytare (en sån där spak) kan ställa till med en del elände. Anslutningar, kontaktytor mm är kanske ärgade .
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ok, ska kolla upp detta.. Då blir det att byta kabelskor till batteriet om så är fallet.

Kommentera

Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
          Ok, ska kolla upp detta.. Då blir det att byta kabelskor till batteriet om så är fallet.
          Även kablarna och framförallt den där gamla brytaren. Helst ingen brytare alls till motorn, har du spänningsfall (ärg, dålig kontakt) i brytaren (och andra delar) så käkar detta upp den startkraft du har men även större delen av din laddning också. Brytare har man först å främst för att slå ifrån alla förbrukarna.

Din beskrivning är lite svårtolkad, kommer ljud ? ? ? ja maskiner låter, det ska komma ljud när man startar. Du borde kunna avgöra om den gick runt på startmotorn eller inte. Det är en 2-takt så det finns inte mycket service att göra. Olja i växelhuset och impeller bör ju dock göras när man köpt beg så vet man att detta är fräscht. Du skriver ska blanda lite mindre ? ? ?? Gör inte det, du har väl blandat den procentsats som ska vara ? ? ? Har du för lite olja kan motorn ta skada. För mycket olja skadar inte motorn annat än att den kan bli svårstartad och ryker. Vad har du för blandning ?
          Senast ändrad av Exxet; 2015-10-18, 10:11.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Sorry, såg inte hela ditt inlägg förens nu.. Kan man lämna in den någonstans så dem fixar allt detta? Kan inte ett smack om sånt här.. :/

Min beskrivning är exakt som den låter. Att jag skrev att det kommer ljud, så menar jag ju det.. Och det är ju bara normalt då motorer låter, självklart. Jag ville bara beskriva hur allting gick till. Nej motorn gick inte runt först, den starta sedan la av lika fort.. Desto längre jag höll inne nyckeln vriden samtidigt kom det ett ljud från motor (normalt). Men till sist när jag vred nyckeln kom de inget ljud från motorn, kom bara ett svagt pipande ljud från där man tar in nyckeln efter det kom där inget ljud därifrån heller. Koppla av strömmen, satte på igen sen starta och då gick allt igång.

Senast jag tanka så var tanken fulltankad på 15L, Målet var att hälla i 2,5 dl olja. Men det blev nog snarare 4 dl då vi ej hade mått o de var svinkallt så råka hälla över för mycket. För det är väll oftast 2dl olja på 10L bensin? Därav tänkte jag nu imorgon när jag ska ut att tanka den full och sen kanske skippa oljan, för det första ser jag om det slutar ryka, för det andra finns där säkerligen olja i sedan förra tankningen. Eller så fyller jag bara på med olja efter jag testkört och ser om röken minskar. För just nu är de faktiskt obehagligt att vara på båten
            Senast ändrad av johanbergqvist; 2015-10-18, 12:48.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
            18 svar
            5 813 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Lärka
            av Lärka