Mitt första båtköp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mitt första båtköp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mitt första båtköp

    Tjena!

    Ska nu köpa min första båt med trailer som ska funka både i hav och sjö. Prisklass runt 20-30k.
    Vad ska man tänka på när man är nybörjare? Kan absolut ingenting om båtar, motorer osv.
    Har tänkt på denna? Är den prisvärd?


    Eller denna


    Har ingen båtplats, tänkte köra mellan olika sjöar och hav, så den kommer stå på trailer alltid, några år framåt i alla fall. Är det lätt att ta av/på båten om man är själv?

    Vad ska man tänka på speciellt när man är ute på öppet hav, säkerhet tänker jag då på.. Nödbloss, om det skulle hända något.. Räcker det man har telefon? Eller man ska ha någon radio i båten?

    Är inte helt borta när det gäller båtar, har haft små roddbåtar förut, vart ute på stora sjöar. Så det är inget problem. Tänker som sagt när man är ute på hav, och båten kanske tar in vatten.. Hur ska man gå tillväga?

    Tack på förhand!

    Med vänlig hälsning

  • #2
    Viktigst av alt: Prøvekjør.

    Den største kilden til fremtidig frustrasjon og økonomisk belastning er utvilsomt påhengeren. Håp på det beste, men vær forberedt på problemer her for såpass gamle påhengere innebærer endel "gambling". Men er de stelt pent med og ferskvannskjørt, kan de fortsatt gi mye glede. Har du utstyr og kunnskap til å sjekke kompressjon etc så gjør gjerne det.

    Er motoren lett å starte når den er kald?
    Er kjølevannsstrålen jevn og "hard" og kommer den med en gang?
    Går motoren jevnt på tomgang og lave turtall?
    Dra gradvis på med gassen ute på vannet og motoren i gir fremover. Kjenn etter at den ikke fusker i noe turtall.

    Kjør 10-15 minutter så du er sikker på at motoren er gjennomvarm, og stopp den.
    Er motoren fortsatt lett å starte mens den fortsatt er varm?
    Går motoren jevnt på tomgang og lave turtall mens den fortsatt er varm?

    Vel hjemme og noen tusen fattigere, ta deg en lengre kjøretur med båten. Få den på hengeren igjen, og skift oljen i girhuset. Er den lys, ring selgeren med en gang og få levert dritten tilbake.

    Båthengeren er nummer to. Her er det stor forskjell i det to annonsene dine.
    En ny båthenger med skilter og uten brems koster 9-12`her i Norge så jeg regner med at det er omtrent det samme i Sverige.

    Sjekk at det elektriske anlegget fungerer som det skal. Er bilen ny nok, sjekk for eventuelle varsellamper i dashen på bilen, som kan tyde på feil i hengerens elektriske anlegg. Sjekk at kjørelys, bremselys og blinklys fungerer som de skal. Feil i det elektriske anlegget er ganske greit å fikse opp, men alt som må ordnes gir rom for pruting.

    La eieren sette ut båten når du skal prøvekjøre, se nøye på hvor langt ut i vannet han kjører hengeren. Kjører han hjullagre og/ eller bremser under vann (særlig i saltvann) må du påregne at du får problemer med begge deler med på kjøpet. Hjullagre som ikke fungerer som de skal MÅ byttes, de er direkte trafikkfarlige. Så kjører han alt langt ut i vannet, bør du eller noen som kan det etterse og skifte hjullagrene.

    Mens du prøvekjører båten, la hengeren med brems stå med brekket PÅ. Når du er tilbake, slipp opp brekket og prøv å flytte hengeren med håndmakt. Bremsen skal slippe med en gang, hvis ikke har du en jobb å gjøre. Det er ikke voldsomt vanskelig eller dyrt å fikse bremser som henger, men du kan kanskje prute litt her. Bremser som henger seg er ubehagelig å kjøre med, og sliter voldsomt på dekkene på hengeren.

    Vel hjemme, og noen tusen fattigere, ta deg en lengre biltur med båten på slep. Stopp etter 30 minutter og kjenn på hjullagrene. Er de varme, så ring selgeren og få levert dritten tilbake. Er de fortsatt kalde, kjør 30 min til, og gjenta øvelsen.
    Senast ändrad av Team Colibri; 2015-10-07, 14:03.
    Team Colibri

    Kommentera


    • #3
      Tack för ett bra svar! När man startar motorn ska de då komma en jämn kylstråle direkt? Efter jag har tagit en tur med båten så ska jag kolla oljan i girhuset och om den är ljus är motorn dålig? Om hjullager är varma efter man kört så är det också skit? Sen ska jag undvika att köpa trailer där han kör ner däcken under vattnet för det är ej bra för bromsarna? Har jag förstått de hela rätt?
      Vilken av båtarna hade du tagit om den ska både köras i hav och sjö?
      Senast ändrad av johanbergqvist; 2015-10-07, 16:50.

      Kommentera


      • #4
        Kylvattenstrålen ska komma ganska direkt. I minusgrader kan det dock ta lite längre tid.
        Oljan i växelhuset ska vara ljus, eller iaf ganska ljus. Men är den grå är det ett tecken på att vatten kommer in och ett packboxbyte står på tur. Varken svårt eller speciellt dyrt jobb.
        Hjullagren ska inte bli varma, det är rätt.
        De trailerna du visar i annonserna är inte bromsade och blir därför inte så känsliga. Så kallade EU-trailers är alla obromsade.
        Har man däremot en bromsad kärra får man tänka sig för lite mer och där är ovanstående råd bra att testa bromsarna genom att dels dra i handbromsen och sedan känna på fälgarna efter några mils dragning efter bilen.

        Jag hade inte valt några av de ovanstående båtarna om det ska bli mycket fiske i havet.
        Minst 5 meter, gärna större hade jag nog då tittat efter.

        Kommentera


        • #5
          Tack för svar Tre S. Då blir det en obromsad trailer, vad är för/nackdelar med obromsad?. Ok, men båtarna fungerar till havet? Bara att du med din smaksak skulle vilja ha en större? Kommer nog fiska lika mycket i både hav och insjö. Kan tilläga att jag inte kommer vara ute på havet om det blåser mer än 4 m/s, gillar när det är lugnare väder.
          Tack för alla era tips! Nu är frågan om man ska ha "öppen" båt enligt länkarna här ovan eller en "båt med tak".. :P

          Kommentera


          • #6
            Håller med tre S angående båtlängd. Började åka motorbåt för några år sedan. har seglat i hela mitt liv dessförinnan. I segelbåt går man ut i alla väder mer eller mindre.
            Hade en fyrametersbåt på insjö ett år och bytte till havet i höstas. Fixade en 5m båt för ändamålet. Kollade priser och motorer, hastigheter. Tänkte aldrig på att även en femmetersbåt är för liten på havet.

            Hittils i år har jag kanske kunnat köra fortare än 15 knop med den några få gånger ut till fiskeställena. Båten klarar i plattvatten över trettio knop. Jag fiskar alltid ute på fritt vatten då jag fiskar i havet. Blåser det mer än ca fem sekundmeter så är det inte roligt att gå mot vågorna pga alla slag och hoppanden som det blir. Vid 8sek/m börjar man få hålla koll på dykningstendenser i krabb sjö osv. För liten båt helt enkelt.

            Har tipsat andra om en båt jag själv tror är rätt bra, Crescent Björnen, verkar rejäl för pengen de begär för den begagnad. Har sett sådan för 30-40Tkr med några år på nacken.

            Edit: Hann inte se ditt inlägg. Är det under fyra sek/m går ju allt. Men det är väldigt irriterande att få tid att fiska och så går det inte för att det råkar blåsa medelvind på säg sex sek/m. Det stör mig mer och mer...
            Senast ändrad av Dominator91; 2015-10-07, 18:52.
            __________________________________________________ _____________________________

            Covfefe

            Kommentera


            • #7
              På sökbåt.se kan du hitta viktuppgifter på båtar. Plus andra nyttiga fakta. På transportstyrelse finns släpvagnkalkylatorn. Där kan du kolla vad du får dra med din bil. Bara du har regnumret på båttrailern. Håller med treS om havet. Öppen kust här nere. Aj om det blir väder ha inte för bråttom nu. Läs på f ö r e! Lycka till!
              Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

              Kommentera


              • #8
                Med "lys olje" mener jeg at oljen er grå eller hvit, som andre sier er det et tegn på vann i oljen. (Siden du skal skifte oljen, ser du godt forskjell på den nye oljen og den gamle.)

                Skifte av pakninger kan være en løsning, men er absolutt ingen garanti. Pakningene kan være ødelagt av flere årsaker, og disse kan være kostbare å reparere. Ødelagte lagre og skjev propellaksling er kjipe eksempler på ting som ødelegger pakningene og gir vann i oljen. Hvis det er en enkel ting å fikse, bør ikke selger ha noe problem med å fikse det. En propell som knapt ser ut som en propell, eller en helt ny propell, kan være tegn på at noen har kjørt motoren i fjellet med et smell.

                Større båt er selvfølgelig et pluss ute på havet, men med større båt kommer også større prislapp. Tyngre båt krever større motor, igjen større prislapp. Tyngre båt og motor krever henger med høyere tillat totalvekt, igjen mer penger. Som det nevnes, bruk kalkulatoren på nett så du er sikker på at du kan dra ekvipasjen med din bil og ditt førerkort. Må du også bytte bil, begynner ting virkelig å koste penger.

                (Når det er sagt drar jeg selv rundt på 5,4 meter med båt.)
                Team Colibri

                Kommentera


                • #9
                  Angående trailern. Vill du åka i 30 km/h eller 80 km/h? Vissa trailers är efterfordon och får bara köras i max 30 km/h.

                  Kommentera


                  • #10
                    Tack för alla svar! Smart det med släpvagnskalkylatorn.. Får se vad det blir för båt, kanske ändå blir den på 4m (den längst upp av länkarna) så behöver man ju inte dra ut mitt på Öresund och så får man undvika blåsiga dagar!, men ska se om man kan hitta någon runt 5m. Tänkte med ekolod osv, hur fäster man givaren på en sån båt? Innan har jag haft portabelt ekolod med givarhållare på relingen. Ni som sjösätter samt tar upp båt med trailer själv, hur gör ni? När man släppt i båten så måste man samtidigt kanske flytta bilen, ligger den där o flyter om det inte finns någon brygga . Återigen, vad är för/nackdelar med obromsad släp? Annars om någon har tid, så kan ni länka båtar från blocket (Skåne län), som kan passa till både hav och sjö, måste vara med 80 trailer, eller om man köper ett nytt?, prisklass 20-35 tkr. Tack!
                    Senast ändrad av johanbergqvist; 2015-10-07, 21:12.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka
                     
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    15 004 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                    694 svar
                    198 407 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nybörjare-igen  
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    27 svar
                    14 208 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Mudwater  
                    Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                    16 svar
                    3 751 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Dannii578  
                    Arbetar...
                    X