Mitt första båtköp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mitt första båtköp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
    Tack för alla svar! Smart det med släpvagnskalkylatorn.. Får se vad det blir för båt, kanske ändå blir den på 4m (den längst upp av länkarna) så behöver man ju inte dra ut mitt på Öresund och så får man undvika blåsiga dagar!, men ska se om man kan hitta någon runt 5m. Tänkte med ekolod osv, hur fäster man givaren på en sån båt? Innan har jag haft portabelt ekolod med givarhållare på relingen. Ni som sjösätter samt tar upp båt med trailer själv, hur gör ni? När man släppt i båten så måste man samtidigt kanske flytta bilen, ligger den där o flyter om det inte finns någon brygga . Återigen, vad är för/nackdelar med obromsad släp? Annars om någon har tid, så kan ni länka båtar från blocket (Skåne län), som kan passa till både hav och sjö, måste vara med 80 trailer, eller om man köper ett nytt?, prisklass 20-35 tkr. Tack!

Drar upp den en bit på sidan av rampen oftast om det ej finns brygga!, är det massa blåsa så knyter jag lite lätt runt en sten/trädgren utöver det, väldigt långsökt att den ska få för sig att driva ut på eget bevåg!

Det är inga problem att sjösätta själv

Kommentera

Tack för alla svar! Smart det med släpvagnskalkylatorn.. Får se vad det blir för båt, kanske ändå blir den på 4m (den längst upp av länkarna) så behöver man ju inte dra ut mitt på Öresund och så får man undvika blåsiga dagar!, men ska se om man kan hitta någon runt 5m. Tänkte med ekolod osv, hur fäster man givaren på en sån båt? Innan har jag haft portabelt ekolod med givarhållare på relingen. Ni som sjösätter samt tar upp båt med trailer själv, hur gör ni? När man släppt i båten så måste man samtidigt kanske flytta bilen, ligger den där o flyter om det inte finns någon brygga . Återigen, vad är för/nackdelar med obromsad släp? Annars om någon har tid, så kan ni länka båtar från blocket (Skåne län), som kan passa till både hav och sjö, måste vara med 80 trailer, eller om man köper ett nytt?, prisklass 20-35 tkr. Tack!
      Ang släpvikt etc. Glöm inte motorns vikt. Plus vikt på tank. Dessutom kan du väl lägga på iaf 150-200 kg fiske grejor.
      Eftersom du svarar som du gör "...inte dra ut mitt på Öresund..." och "...undvika blåsiga dagar!" så skulle jag väl kunna sticka ut hakan och konstatera att i så fall är väl egentligen båda båtarna ok ändå.
      Är man försiktig så kan det funka, är man inte försiktig är det risk för att shit happens....given enough time...
      Jag har en 425a med en 6-hästare. Kör ibland i havet på öppen kust, men:
      bara hyfsat nära land.
      bara i svaga vindar och "tillräckligt" ljus.
      på min hemmakust kan jag söka nödhamn rakt in och då är det inte många minuters transport om det trots allt skulle blåsa upp.
      Vattentäta mobilfodral räddar liv.
      Räddningsväst likaså. (ej att förväxla med tex paddlingsvästar etc utan krage)
      Lanterna. Skaffa om du inte har.
      Extra lampor.
      Signalhorn.
      Nödbloss?
      och.
      Försiktighet.
      Fördel med de ekipage du länkade till: låg vikt underlättar hanterbarhet, nackdel förstås att de kanske inte ligger lika stabilt i sjön.
      Jag har helst valt Rydsen. Dock säljs den med en 30-trailer. Byta in senare när du får råd? mot en obromsad EU-trailer... Alltid gångramp på trailer. Alltid.
      Jaja. Det var mina tankar. Nu kan ni som kan detta bättre än mig (och ni är många) börja skälla!
      Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Med litt trening håndterer du lett båten opp og ned på henger selv. I starten er det lurt å bruke et passe langt tau, som du knyter fast helt akter og helt i baugen. Med det tauet kan du lett styre båten opp og ned, selv i hard vind. Jeg har riktignok mye trening i dette, men jeg har ingen problemer med å håndtere denne damen alene. Som regel ankommer matrosen etter at hun er på vannet, og drar før hun skal opp, så jeg er stort sett alene i prosessen.

Hun er større, tyngre og mer vindfølsom enn de båtene du ser på, så de båten du ser på er mye enklere å håndtere. Trikset med tau festet i begge ender av båten er noe jeg bruker ofte selv, på dager hvor det blåser mer enn på bildet over.
        Team Colibri

Kommentera

Ok, Tackar för alla svar och tips! Hm, kollade släpvagnen på släpkalkylatorn, och min bil fick dra den trailern i 80km/h, men med last på fick man bara köra i 40km/h har jag för mig. Förstår inte mycket med detta med last osv osv, jävla massa att hålla koll på
          Senast ändrad av johanbergqvist; 2015-10-08, 09:02.

Kommentera

En 30 kärra är i stort sett en "nödlösning". Får endast användas till sjösättning. Den ska lämnas kvar när båten sjösatts till säsongen är slut då båten ska transporteras hem igen/upp på land igen. Detta enligt polisen på Jönköpings-radion för någon/några veckor sedan..
            Senast ändrad av Jefvelberg; 2015-10-08, 10:00.

Kommentera

Vad tycker ni är bäst? Öppen båt eller båt med tak?
              Senast ändrad av johanbergqvist; 2015-10-08, 10:38.

Kommentera

Vad tycker ni är bäst? Öppen båt eller båt med tak?
                Ja takk, begge deler.

En mindre åpen båt for mindre sjøer og dagsturer, og en større båt med tak for overnattingsturer, større sjøer/ hav og dårlig vær. Helst en kano eller biltaksjolle som tredje alternativ, for virkelig små vann.

Svarene du får på det spørsmålet vil komme an på personlige preferanser hos den som svarer, og ikke minst økonomi. Det er ingen garanti for at du vil ha de samme preferansene (eller økonomi). Blant båtfolk er det et fenomen som kalles "trefotssyke", dette består i at man alltid ønsker seg en båt som er tre fot større enn den man har. Du kommer nesten garantert til å få denne sykdommen, akkurat som alle andre. Så kjøper man større og større båt, helt til man når et punkt hvor man enten er fornøyd, ikke har råd til større eller går nedover igjen i størrelsene fordi man vil ha noe som er lettere å håndtere. Du kommer ALDRI til å bli 100% fornøyd, så lenge du driver med variert fiske. Hvis man bare driver med en type fiske, er det kanskje mulig å bli fornøyd, men det ligger i menneskets natur å ønske seg noe "bedre".
                Team Colibri

Kommentera

Ju större båt desto bättre tar den sjön - eller? Djupgående samt tyngd spelar stor roll här och är något jag själv märkt av mycket när det blåser runt 6-8m/s i Karlskrona skärgård.
                  Min båt, som är en hemmagjuten historia i glasfiber, är strax över 5 meter men är förhållandevis lätt samtidigt som den går väldigt grunt då vinkeln på skrovet inte är så stor. Detta resulterar i att den lätt spårar (viker av i vågorna) vilket bidrar till lägre hastigheter när det börjar bli lite vågor, i princip måste jag alltid köra med eller direkt mot vågorna när det blåser för att inte bli sjöblöt på några sekunder.

Kommentera

Ska du ut på havet så ska du försöka hitta en båt närmare fem meter eller gärna över. Det är inget problem att sjösätta
                    en sådan och ta upp den själv.
                    Men din buget är lite i minsta laget, men om man går på 80-tals båtar kan det funka. tex. Ockelbo B16 eller Ryds 495GT
                    är sjövärdiga båtar. Men dessa båtar kräver en motor på minst 50hp. och en motor från den tiden kan vara ett riskabet köp, men leta upp en där motorn är utbytt på senare tid.
                    Och gå med i Sjöräddningen.

Kommentera

Har sett att några har Ryds 435 fc till fiskebåt på havet, Vad tycker ni om den?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 821 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka