Hjälp med startmotor! (Evenrude 60hp -83) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med startmotor! (Evenrude 60hp -83)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med startmotor! (Evenrude 60hp -83)

Hej, som rubriken lyder skulle jag vilja ha lite tips om vad problemet med min startmotor skulle kunna vara.
    Svårt att förklara problemet men jag ska försöka så gott jag kan.

När jag startar motorn vandrar det lilla kugghjulet upp och får kontakt med svänghjulet.
    Det är här problemet uppstår, själva axeln till startmotorn snurrar men det lilla kugghjulet snurrar inte och därför snurrar inte heller svänghjulet.
    Konstigt nog så kan det snurra något varv då och då men inte mer än så och motorn går inte att starta.

Ska tilläggas att startmotorn är nästan helt ny.

Tacksam för alla tips!

Inte säker på att jag fattar här, men om axeln som drevet sitter på snurrar och inte själva drevet (när det är i ingrepp mot svänghjulet), ja då har ju liksom drevet släppt från axeln på något sätt?!? Kollas ju lättast genom att hålla fast axeln och se om du kan rotera drevet då.

Trodde i min enfald att det satt någon kil eller så som såg till att drevet gick med, men det kan ju faktiskt vara så att det bara är pressat dit och sitter kvar med presspassning (ungefär som chucken på en del borrmaskiner...) och att detta har släppt.

Kommentera

Låter som detta kan stämma! Ska meka vidare i helgen och då ska jag prova detta, men det konstiga är att ibland så får den hela svänghjulet att snurra så något sorts grepp får den.

Jag återkommer!

Kommentera

Kan vara att det är pressat eller limmat och det har släppt annars har kilen gått av...

Om startmotorn var ny ska du givetvis få en annan ny utan tjafs vid uppvisande av kvittot.

Testa först som Lejestrand skrev, snurrar kuggen på axeln när den är still på startmotorn är det nått fabrikationsfel.

Kommentera

Ursprungligen postat av draceus Visa inlägg
          Låter som detta kan stämma! Ska meka vidare i helgen och då ska jag prova detta, men det konstiga är att ibland så får den hela svänghjulet att snurra så något sorts grepp får den.

Jag återkommer!
          När det är så snäva toleranser som vi pratar om här så kan det faktiskt vara så att beroende på temperatur och de olika materialens utvidgningskoefficient, så kan det ibland sitta fast och ibland inte. Men som sagt: Kolla vidare så kanske det löser sig.

Kommentera

Lite sen uppdatering på tråden men ville bara säga att det fungerar nu. Kom tillbaka när jag fick tid och då fungerade det bara utan att jag gjorde något. Mycket mystiskt men tack för alla tips!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
            18 svar
            5 830 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Lärka
            av Lärka