Vator 14R som vertikalbåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vator 14R som vertikalbåt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vator 14R som vertikalbåt

Tjena!
    Som ni kan se av rubriken så undrar jag om någon har erfarenheter av Vator 14R till vertikalfisket? Undrar även om någon kan komma med för- och nackdelar med den överlag som båt till fiske. Vilken motorstyrka man borde ha osv. Tack på för hand!!

En 14R torde väl fungera bra även till vertikalfiske...en trevlig liten båt med bra sjöegenskaper för sin storlek.Enda nackdelen
    med den som jag upplevde det är väl bredden...och därmed även bärförmågan i aktern, en äldre tvåtaktare på 25-30hk
    är väl vad man kan hänga på utan att fören står alltför mycket upp mot skyn...detta räcker dock väl och ger fartresurser så det räcker...tror den är maxad för 25hk och de rekar 10-25....hade en gammal 18hk på min som första motor och det räckte det med så länge man var själv i båten med all utrustning...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Har haft en 14r, lättdriven båt pga V-form, ligger dock lite lågt i aktern som Byggarn säger, backar du mot högre vågor så du garanterat blöt. Jag hade en Yama 30hk från 80-talet.

Kommentera

är väl byggd för kortriggad motor också kom jag på,kanske inte optimalt till vertikalfisket trots allt...
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Tackar för svaren! Går i tankarna på att införskaffa en men ville veta lite mer om den först, så detta hjälper jättemycket. Har tänkt att modda om båten jag köper med bl.a. kastdäck och splashguards, kastdäcket borde ju ge mer tyngd i fören så att den inte står lika högt upp samtidigt som splashguardens borde skydda mot det mesta av vattenstänket när man backar. Men det låter väl som den skulle kunna passa mig då. Hur är båten stabilmässigt då?

Kommentera

Ursprungligen postat av Gucken Visa inlägg
            Tackar för svaren! Går i tankarna på att införskaffa en men ville veta lite mer om den först, så detta hjälper jättemycket. Har tänkt att modda om båten jag köper med bl.a. kastdäck och splashguards, kastdäcket borde ju ge mer tyngd i fören så att den inte står lika högt upp samtidigt som splashguardens borde skydda mot det mesta av vattenstänket när man backar. Men det låter väl som den skulle kunna passa mig då. Hur är båten stabilmässigt då?
            2 pers fiskar fint ifrån den utan att man behöver bli tokig på den andre för att han inte kan stå stilla Den är trotts allt bara 1.60 bred. Jag skulle dock passa mig för att ha i för mycket vikt. 2 pers, elmotor, batteri + utrustning va på gränsen mot vad som är bekvämt när det blåser upp. Den klyver vågorna fint i fart men det är när man står stilla eller trollar som det blir jobbigt med mycket vikt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
            18 svar
            5 830 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Lärka
            av Lärka