Bra mindre båt vid sjögång ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra mindre båt vid sjögång ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bra mindre båt vid sjögång ?

Hej !

Har en Siljan 370 V idag på Mälaren som är ok upp till 4 m/s vind. Däröver är den svår att hantera.
    Önskar förslag på rorkultsbåt som skall bära en 4-takts 9,9 Yamaha med kort rigg och som klarar sjö
    på ett bra sätt !

Ps. Kommer lägga in min Siljan 370 V för ett ev byte i Sthlms trakten Ds.

Det du behöver är en lång och tung deplacement eller halvplanande båt i trä eller plast som trots tyngden går att köra med liten motor. Tyngden och längden tillsammans med skrovformen ger stabilitet vid körning i vågor och vind. Nackdelen är dock att toppfarten stannar vid 5-6kn beroende på ekipagets längd vid vattenlinjen.
    Ett exempel på en passande båt: http://www.simppu.fi/ruotsi/simppu_620.html

Kommentera

Ursprungligen postat av Pelleamb Visa inlägg
      Hej !

Har en Siljan 370 V idag på Mälaren som är ok upp till 4 m/s vind. Däröver är den svår att hantera.
      Önskar förslag på rorkultsbåt som skall bära en 4-takts 9,9 Yamaha med kort rigg och som klarar sjö
      på ett bra sätt !

Hej Pelle;

Den här . http://www.trumman.com/fisketips/galleri_12.htm .. klinkbyggda träroddbåten från Falks båtbyggeri fungerade fint i ganska grov sjö ute på Norra Björkfjärden med en 9,5 hkr kortriggad Evinrudemotor. Leta efter något liknande...

En äldre, långkölad Askeladden är också sjöduglig ute på Norra Björken utanför Tibbleviken när det blåser...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2015-09-26, 17:55.

Kommentera

en askeladden 14?

Kommentera

Ursprungligen postat av trigger Visa inlägg
          en askeladden 14?
          Hej Ronny;

Kanske inte en 14-fots Askeladden men en 17-fots som den här . http://www.trumman.com/fisketips/galleri_36.htm . klarar nästan alla väder på Mälaren.

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Pelleamb Visa inlägg
            Hej !

på ett bra sätt !

Hej Pelle ! Jag gissar att du med tiden kommer att få tusen förslag. Det ena värre en det andra. Vad just du tycker är svårt att hantera tycker en sjövan är en superb båt.

Du skriver att den är svår att hantera och den klarar 4m/s vind och du vill ha något som klarar sjö, och det är allt. Ingenting går ihop vad det är som besvärar dig eller vad du söker. Är det att båten tar vind som är problemet så är det mer deplacement eller mer kropp i vattnet som är lösningen. Är det vågorna som besvärar dig så är det enbart större båt alternativt som redan nämnts en deplacerande båt. 4 m/s är ingen vind att tala om och det ger definitivt ingen sjö.

Vad har du för andra krav? fart, stabilitet, vikt längd mm. En båttyp som skulle ge dig mycket är en halvplanande stävbåt/roddbåt med runda slag och köl. Tex Cresent 4,65 eller 500 eller denna 4,20. Det är alltså båttypen jag vill peka på, Alla tillverkare har denna typ av skrov bland sina modeller.
            Click image for larger version

Name:	Cresent.jpg
Views:	1
Size:	30,9 KB
ID:	1779344

Baksidan med dessa är betydligt lägre fart med din motor. Det andra är att många tycker dom är instabila. Det är dom inte, Dom har bara en låg initialstabilitet som båtovana inte gillar, med andra ord dom rullar lite från sida till sida. Men det är förträffliga båtar. Ligger stabilt i vattnet och vakar fint i sjön.

Vad använder du båten till ? Lite mer info skulle hjälpa när folk ska ge dig förslag.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Med andra ord, en liten lätt båt kommer alltid att vara mer eller mindre väderkänslig oavsett skrovform, just pga att den är liten och lätt. Man får helt enkelt lära sig hur båten uppträder och köra efter det, och i värsta fall byta fiskeplats om det blåser för mycket. Eller köpa en större och tyngre båt.

Kommentera

Jag har en cresent 42 som jag haft sen ny 1985, numera är det min vinterbåt och eka på sommarkvällar, fisket bedrivs mest från bustern som har lite större range.

Nackdelarna med cresent är farten samt att den i väder tar spray över båten i vissa vinklar mot vinden, men sjösäkrare båt får man leta efter i den storleken. Jag har överaskats av kuling på öppet hav med min men aldrig varit nervös.

Däremot kanske båttypen kräver lite tillvänjning, det gungar på alla ledder, både för-akter och i sidled, den ligger i princip aldrig helt still. Men detta är också nyckeln till sjösäkerheten, oavsett var vågen kommer ifrån så anpassar sig båten.
                Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Tack för alla svar! Som någon skrev är det bra att lära känna sin båt. Idag var jag ute och det blåste på rätt bra men tog ändå mod till mig att ta upp båten i planing och ju mer jag gasade desto stabilare gick båten. Eftersom det är tunt aluminiumskrov så slår det rätt bra i vågorna.

Lite tyngd i fören kan nog också förbättra egenskaperna. Snabbare planing och mer båt i vattnet.

Kommentera

Långkölade båtar e trevliga i sjön. Enda nackdelen är farten. Men o andra sidan så stampar de inte så man håller på o gå sönder när man kör.
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 823 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka