Renovering skibsplast 490HT - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Renovering skibsplast 490HT

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Renovering skibsplast 490HT

Hej!

Har en Skibsplast 490HT som jag har börjat renovera.

Båten har tidigare legat i havet och den är bottenmålad, den kommer nu att ligga på trailer när den inte används. Ska jag låta bottenmålningen sitta kvar? Eller kan man ta bort färgen hel och lacka hela båten vit med 2-komp färg?

Vad jag fattar det som så är bara bottenfärg för att förhindra att det växer på båten och det kommer det inte göra på trailern.

/Golvo

Jag skulle nog låta bottenfärgen vara kvar iaf om den är i skapligt skick.
    Att få bort allt bottenfärg är ett rent hästjobb och egentligen onödigt. De 2-komp lacker som finns är egentligen inte avsedda för att vara under vattennivå så då är bottenfärg bättre, även om båten kommer att stå mestadels på trailer.
    Det är även lättare att bättra på småskador och dylikt med en enkomponents bottenfärg.

Kommentera

Lånar tråden lite då jag är i samma sits typ... Vad är bästa sättet att få bort bottenfärg? Nu har jag ju tänkt bottenmåla båten igen, men det är så många lager att det börjar se risigt ut, skulle ju vilja slipa ner och måla om så det blir snyggt.

Kommentera

Lös färg brukar funka att skrapa bort.
        Hårdare sittande färg och flera lager ställer till mer problem men jag har använt ett färgborttagningsmedel med bra resultat. Tror det hette Interstrip eller nåt liknande. Det var i alla fall en produkt ur Internationals sortiment.

En del gammal bottenfärg är ett rent helsike att slipa bort då det blir som nån slags tjära av dom som bara kletar igen slippappret.
        Blästring är annars ett snabbt sätt men kostar troligtvis en slant.

Kommentera

Jag har svarat samma på en tidigare tråd om samma sak. Jag har gjort detta jobb på 3 st segelbåtar, den sista en Comfort 32. Jag provade många olika sätt innan jag testade att skrapa med en färgskrapa med riktiga hårdmetallskär. Detta är enligt mig det klart bästa sättet, men som ovan beskrivet så är det ett s*atans jobb!

Tricket här är att använda skär av riktigt hög kvalitet (läs Sandvik) och att slipa av hörnen (endast lite grand) på detta skär, så att det inte blir fula repor i gelcoaten om man råkar snedställa lite. Med övning så kommer det att gå ganska fort till slut och du får en båt som är i princip ren i botten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
          18 svar
          5 824 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Lärka
          av Lärka