Porta bote Luleå med omnejd. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Porta bote Luleå med omnejd.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Porta bote Luleå med omnejd.

Hej! Tänkte höra det finns någon som har en Porta Bote i Luleå med omnejd. Kikat en del på dem och just den mobila egenskapen tilltalar mig väldigt. Skulle vilja komma och kolla på den i så fall och höra hur den funkar och så. Tack på förhand!! PS! Ni som har en Porta Bote utanför det angivna geografiska områden är välkomna att svara och ge er syn på den.

Hej!

Jag har 12 fotaren och det är en både smidig och stabil båt. Det man ska ha i åtanke är dock att durken flexar och inte är hård som på en aluminiumbåt. En annan sak att veta är att sittofterna tar en del plats. I övrigt ser jag bara plus med båten. Går bra i sjön och är lättdriven.

Mvh

Andreas

Kommentera

Andreas,

Hur upplever du stabiliteten i 12-fotaren mao går det spinnfiska ståendes i den ?

Det är det som jag är mest orolig för så att man inte blir bunden till sittandes.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tylön Visa inlägg
        Andreas,

Hur upplever du stabiliteten i 12-fotaren mao går det spinnfiska ståendes i den ?

Det är det som jag är mest orolig för så att man inte blir bunden till sittandes.
        Hej!

Båten är stabil, kanske tom mycket stabil. Däremot flexar skrovet en aning varför jag föredrar att stå på någon av tofterna, det har jag gjort utan problem också med 3 personer i båten. Du kommer inte behöva sitta ned. Då botten blir nästintill dubbelkonkav suger den fast i vattnet och blir "extra# stabil. Se porta-botes filmer om du vill veta mer :-)

mvh

Andreas

Kommentera

Har en 10 fotare jag brukar ha vid svåråtkomliga vatten då inte min quintrex 250 är smidig nog. Båten är för sin storlek extremt stabil skulle jag vilja påstå. Har åkt i forsande vatten och rejäla vågor med tanke på båtens storlek och inga problem. Ibörjan kändes det lite läskigt då man skulle dra igång motorn och akterspegeln sviktar lite. Har en 5 hästars tohatsu på den och ska montera kastdäck fram så jag får på ipiloten, avsaknaden av denna är främsta anledningen att jag inte använder den oftare! Går upp i plan otroligt enkelt och går snabbt, då den väl gått upp i plan vilket den gör nästan direkt är den otroligt lättdriven. Inga problem att stå upp och fiska men lite obehagligt ibörjan att golvet sviktar lite. Går fort att vika upp, men vill bestämt hävda att det är enklare att sjösätta en bra mycket större båt med treiler än att hålla på och rackla med att lyfta, vikta ut osv. Är mycket nöjd med båten och enda anledningen jag inte använder den mer är just att jag inte har ekolod, spöhållare samt ipiloten på den ännu...

Kommentera

Jag instämmer i vad föregående talare säger! Har 12 fots modellen som jag tycker är trevlig att fiska från! En fördel med flexibelt skrov är när man skall greppa och "landa" (säger man landa vid båtfiske?) större fisk. Man kommer åt fisken bättre iom att skrovet är så att säga töjbart! Sen upplever jag att den tar vågorna bättre än en vanlig båt åxå!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
            18 svar
            5 824 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Lärka
            av Lärka