Vad gör man nu då med båten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad gör man nu då med båten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad gör man nu då med båten?

Senare i höst när båten ställs undan så var ju tanken från början att börja med ett nytt projekt och sen sälja nuvarande till våren 2016.

Står nu och är väldigt kluven. Hade varit kul att börja om och greja med nya prylar men slutresultatet kommer inte bli långt ifrån nuvarande. Sen vet man ju aldrig hur svårsåld gamla båten blir då jag tänkt sålt den precis som den står med allt till.

Börjar känna mig lat och ena sidan vill bara kunna ta fram båten till våren utan att behöva göra något men den andra sidan är ju det roliga att montera och allt där till...

Tror inte det spelar så stor roll på prisbilden att vänta 1-2 år till. Motorn kommer iofs tappa garantin om den hinner bli 5år men folk ska väl våga köpa ändå. Elektroniken är ju redan en generation gammal och byter jag till våren blir det isåfall jag som får köpa halvgammal elektronik då inget nytt hinner komma.

Har ju idag en Aluma 165cs och tänkt modell blir ev en storlek större (på gott och ont). Får lite mer förvaring, lite snyggare.
    Nuvarande är lite tung i förhållande till 60hästaren men det är inte många gånger jag kör transport, nuvarande toppar 24-26 och marschar runt 20kn. Kanske kört max 10-15 minuter över 10kn i år. En större 175cs blir isåfall med en 100 eller 125hk. (stort steg i försäkring och köp)

Nästa lyft blir väl en Ulterra istället för Terrovan. Visst praktiskt men jag har en öppen båt som gör det enkelt att hantera motorn själv nu.

Elektroniken i övrigt så saknar jag idag bara Autochart Live som onix-enheterna har. Dagens skärmar rymmer egentligen mer information än dubbla onix.

Trailern blir ett lyft då jag kommer garanterat behöva en bromsad och kan då gå i överkant med en rejäl. Kör en överdimensionerad 750kg idag. Bra trailer men stämmer inte med pappret och samvetet helt

Så vill egentligen både behålla och byta men just nu känns det som det kostar mer än vad det smakar.

Någon annan som byter efter X antal år eller vad motiverar ert byte av båt?

Jag släpper nog fasen åldersnojan nu och kör på med prylarna lite längre tills det hänt mer.
    Alumacraft så klart!

Hej!

Fiska, jag hade fiskat istället, gör det så ska du se att nya behov uppstår! Tycker att det är först då man ska byta båt inte för bytandets skull! Sen låter du ju i och för sig prylintresserad

Jag hade väntat något år eller två till delvis för att jag tror att elektroniken kommer göra rejäla steg kommande år då inte bara ekolod plotter utan även el- motorer mm.

ska man göra en sådan investering du pratar om vill man ju gärna att den ska märkas på det fiske man bedriver, blir skillnaden speciellt stor om du byter nu? Med så kort intervall?

Lycka till i beslutsprocessen
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Tänk även på allt negativt en större båt medför.
      Innan jag köpte min båt sprang jag på en bekant som har fiskat i mååånga år och när jag berättade om mina planer så var rådet " köp inte för stor båt" , han och många i hans bekantskapskrets hade gjort samma sak och ångrat sig. Allt blir lite krångligare, dyrare mm med en större båt.
      Han tyckte det gick så långt att han drog sig för att åka ut en kortare tur, man behövde planera så mycket med den större båten.

Kommentera

Jag tycker du ska påbörja ett nytt projekt.
        Men utan att sälja Aluman.

Köp en riktigt risig plastbåt som behöver en total helrenovering. Sätt i vinkelslipen och dammet kommer på nolltid att övertyga dig om hur bra Aluman faktiskt är.....

Eller låna en båt, en helt standard styrpulpet, av en kompis och gör några fisketurer i den. Då kommer du garanterat sakna alla de smarta stuvfacken och de sköna stolarna i Aluman.....

Nej, jag förstår vad du menar. Ibland är man faktiskt sugen på att byta båt även om det egentligen inte är nödvändigt. Men det är kul med nya prylar och det kan ge en boost till intresset.

Man vet vad man har och man har utrustat båten efter sitt eget tycke och sina egna behov. Om man inte radikalt planerar ändra antingen fiskemetoderna eller vattnen man fiskar på är ett byte egentligen bara kapitalförstörning.
        När man ser i ditt inlägg att du i stort sett aldrig kör över 10 knop tyder detta (för mig) på att antingen fiskar du enbart på små vatten eller så gillar du inte båtens högfartsegenskaper.
        Är du bara på mindre vatten har jag svårt att förstå behovet av en större båt med större motor?
        Kanske du rent av skulle finna en större glädje med en mindre båt och enklare hantering?

Mitt tips är att behålla Aluman.
        Köpa en ordentlig trailer. Bara det kan göra mycket för tillfredställelsen. Och sedan dra iväg till nya vatten och nya utmaningar. Testa vad båten verkligen går för i lite olika situationer.
        Kanske delta i nån tävling....

Vår hobby är bred och Sverige är stort.
        Söker man en energikick och ett behov av förnyelse är det inte säkert att bara ett båtbyte kan vara lösningen.

Kommentera

jag förstår va du menar tybling. Nyhetens behag.
          E man rik, visst köp på bara. E man en vanlig svensson som jag så får man ha skiten iaf i 6 år.

Jag har en tracker med ulterra med link och onix å det är min första ordentliga båt. hade en linder 440 innan me 4hk motor å 30kärra. Jag hade skit kul i den båten å fiskade mindre sjöar på bekvämt avstånd. Enda skillnaden nu är att jag fiskar lite större sjöar längre bort, kan va ute i hårdare väder och slipper ligga i 5 knop max. I lindern vart de bonna trolling me 2 spön. I trackern trollar jag me 8 spön då ja slipper å "köra" båten.

Ditt fiske kommer definitivt inte revolutioneras för att du byter båt, enda det kommer göra är att du får mindre pengar över varje månad å köpa beten för haha.
          Den dagen jag byter båt så kommer det garanterat bli något liknande i storlek å vikt.

Kommentera

Har faktiskt skaffat en mindre plastbåt under sommaren och kommer nog skaffa något enklare i aluminium på 3,5 - 4 meter bara det dyker upp nåt vettigt. Som komplement till "riktiga" båten då.

Trailern hämmar i dagsläget inte fisket. Bara att den på pappret är nedklassad för att få vara obromsad. Så att bila nån timme är inget som hindrat eller kommer hindra mig. Det är egentligen en för stor trailer men obromsad för enkelheten. Bara för att jag hade en KingCab firmabil med för hög totalvikt när jag köpte paketet och bytte bil först i vintras.

Det lutar nog åt sparlåga en-två säsonger till. Tiden har gått för fort, blir nog som ingvar säger om 6år nånting.
            Har inte hänt så mycket på tre år
            Alumacraft så klart!

Kommentera

Jag e helt klart inne på samma spår som dig där tybling. Å ha en liten smidig båt också.
              Jag har kikat på en sån där liten oskwig biltaksbåt. Å ha i ån å små sjöar där de inte finns ramper.
              Hittar jag en begagnad sådan så slår ja nog till tror jag.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
              18 svar
              5 830 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Lärka
              av Lärka