Göra båten redo för vinterförvaring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göra båten redo för vinterförvaring?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Göra båten redo för vinterförvaring?

Första året med en egen "större" båt... Eftersom jag vill ha bilen i garaget vintertid så måste båtstackaren övervintra någon annanstans. Kommer antagligen att köra in hela ekipaget i någon lada i byn.

Planen är enligt följande:
    -Starta motorn, ur med bensinslangen och spraya konserveringsolja i luftintaget tills motorn stannat.
    -Ur med stiften, i med konserveringsolja och dra runt ett par varv
    -Byta olja i växelhuset

Batteri, ekolod och annat löst får bo kvar i varmgaraget. Batteriet underhållsladdar jag lite nu som då.

Är det något annat man bör tänka på?

Man behöver inte gå till överdrift med vinterkonserveringen. Då båten i mitt fall står från slutet av November till början av April, ungefär fyra månader, så har det hittills räckt med att köra på alkylatbensin sista gången innan uppehållet(vilket jag iofs gör hela tiden) för att förebygga avlagringar i förgasaren. Ibland har jag också skvättat lite 2t olja genom stifthålen och dragit runt motorn ett par varv med stiften borttagna. Oljebyte i drev och ev motor är inte heller fel, men själv har jag väntat med det till våren när temperaturen ute är behagligare då jag inte har möjlighet att göra det inomhus.

Kommentera

Ska den bara förvaras 3-4mån så tycker ja personligen de räcker att köra igenom den ordentligt med sötvatten för o få bort saltet. O medan man gör de så kan man köra i lite 2t olja i bensinen så man smörje bränslepumpen.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Smörja bränslepumpen? Nu har ju jag en ganska liten motor, så soppapumpen är ju inte mer än två packningar och ett membran. :P

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
          Smörja bränslepumpen? Nu har ju jag en ganska liten motor, så soppapumpen är ju inte mer än två packningar och ett membran. :P
          Gjorde samma reflektion som du...Det där var något man gjorde på gamla insprutare, så det kan du glömma. Annars är det ju viktigt att tömma motorn på vatten. Inga större problem med en liten motor, men med större motorer som sitter kvar på båten är det lätt hänt att man glömmer tilta ner den innan första kylan kommer. I värsta fall står man där med ett spräckt växelhus...

Kommentera

Jag byter ALLTID växelhusoljan när båten kommit upp för gott. Just av den anledningen att jag råkat ut för ett sprucket växelhus när båten låg uppdragen på stranden med uppfälld motor. En fiskelina kring propelleraxeln hade svarvat sönder packboxen och olja till stor del ersatts av vatten som frös... Upptäckte linan och ersatte packboxen, men först när jag skulle fylla på olja igen märkte jag att oljan rann ut genom ett par sprickor. Sådana gånger är det förnämligt med en kompis som är fena på att svetsa i alla sorters aluminium...

Kommentera

Bör man inte kunna skruva lös växelhuset och förvara det varmt. Tar inte så mycket plats.

Sen, ska man serva innan vinterförvaring eller efter vinterförvaring?

Kommentera

Ser inte grejen med att förvara växelhuset varmt förutsatt att man byter olja då, så att man inte har fullt med vatten i oljan.

Serva innan vinterförvaring brukar man göra, bl.a. med anledning av ovan. Har man en 4-stroker så byter man ju även oljan i motorn så att det ren, fin olja i motorn över vintern. Har man servat innan så är det ju också bara att dra igång när våren kommer :-) Där jag bor blir det sällan så mycket vinter att det är någon idé med vinterförvaring, det är bara att fortsätta fiska!

Kommentera

kör den sista stunden på akrylatbensin eller slå tillsatsmedel i vanlig soppa för att slippa igensatt bränslesystem, byt ALLTID olja före vinterförvaring för att säkerställa att det inte finns vatten i växelhuset som sedan frostspränger detsamma, avsluta med att spruta in konserveringsolja så den stannar och tilta runt motorn lite så du verkligen får ut allt kylvatten även ur propellern och sedan är du klar.

Kommentera

Kan ni gå in mera på vad ni menar med att spruta in konserveringsolja?
                    Har aldrig haft någon båtmotor sedan tidigare så detta blir min först vinterförvarning av en 15hk 4takt yamaha.

Hur många av er kör med akrylatbesnin eller tillstas före sista turen?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 830 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka