har hittat en båt en cresent 415 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

har hittat en båt en cresent 415

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• har hittat en båt en cresent 415

har pratat med ägaren hur båten är
    han skriver så här
    Hej! Det finns flera som är interesserade, men ingen bokat tid än. Alltså den är kvar för närvarande. Det är dubbelbottnad,men utan skum. Det finns flera hål där vattnet kan rinna ner och sedan finns en mässing dyvika längst ner på aktern, som har ett oringtätad skruv. Genom dyvikan kan man låta vattnet att rinna ur från båten.

vet ej årsmodell är det något man skall tänka på jag är ny när det gäller båtar så jag vill ha tips av er här

1 är det en bra båt? han skriver utan skumm är det bra eller dåligt
    2 går den bra i vattnet ? alla tips är välkomna

Med vänlig hälsning/icke

1, Många gillar den. Till fiske. Sök här på forumet så finner du.
    - Utan skum är positivt.
    2, Ja. Men samma svar kan vara Nej beroende på vad du söker. Det är ingen racer, under 25Knop är rimlig fart i skyddat vatten.

Detta om jag försöker komma ihåg vad jag sett på andra ställen. Hade en 435 själv och det lär väl skilja något gissar jag på skrovformen trots allt. Även om det ser identiskt ut.
    __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

jag vill ha den till fiske och att hela familjen kan åka ut i mälaren i slagsta

Kommentera

Jag var väldigt nöjd med min i i en insjö mycket mindre än Mälaren. Men jag hade den på trailer hela tiden och där var den perfekt mer eller mindre. En 30hk på min.

Två fungerade väldigt bra. Tre började det bli lite trångt tycker jag men jag hade styrpulpet i min.

Väldigt mycket båt för rimligt med peng tycker jag. Retligast var väl att det inte var självläns.
        __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

kan man bygga det själv allså självläns.

Kommentera

Självläns i en mindre båt är väl sådär? Det bygger väl på att man har ett hål ut nära vattenytan.
            Lastar man en liten båt så är risken stor att det rinner in lite vatten och man blöter ned eventuellt packning, skor etc...

Jag har haft min Örnvik 450 (4.7m x 1.8m) i mälaren och den blir snabbt en liten båt då det går lite vågor. Själv med flytväst spelar det väl mindre roll menmed några vuxna och barn då kan man gott ha en större båt.

Kommentera

Båten har skum/frigolit/flytkraft i tofterna om den är orginal. Bästa skrovet i storleksklassen men behöver förhållandevis stor motorn 25-30hks 4takt.
              sigpic

Kommentera

Har själv en 415 som jag håller på att piffa upp lite.
                Som Flodebanan mycket riktigt påpekar är det skum i ytterändorna av aktertoften, ytterändorna av mittoften och under förtoften original i dessa båtar.
                Inredning och durk är uppbyggda av inplastad plyfa som med tiden kan bli sur och våt.
                Detta är lätt att kolla i bl.a. aktertoftens stuvfack där sidorna bara består av målad plyfa.
                Är trät dåligt där kan du vara ganska säker på att det är lika dåligt överallt i båten och bör bytas, inklusive den inplastade träförstärkningen i akterspegeln.

Äldre båtar är i regel lägre byggda än nyare.
                (Men det finns fortfarande väldigt många nyare båtar som är lågbyggda. De amerikanska alu-båtarna är ett exempel på det.)
                Durken ligger lägre och friborden är inte lika höga, därför saknar de självläns som är ett nyare påfund.
                Det går att bygga om en äldre båt med höjd durk och högre fribord men det är tveksamt om det är värt det.
                Dels kan båten bli rankare p.g.a den högre tyngdpunkten och dels fångar den mer vind.

En liten båt är också som redan nämnts betydligt känsligare för lastfördelning än en större och tyngre båt. Det är därför väldigt lätt att självlänsen tar in vatten bakvägen.

Om man har båten på trailer är det bättre att ha en dyvika i aktern som kan öppnas och på så sätt få bort vattnet.
                Ligger båten i sjön gäller länspump eller ett hederligt ös-kar.

Kommentera

hmmm crescent 415 utan skum är för mig en 415D...och den har inget skum alls i sig....D står för dubbelskrov och då har den u-soffa fram....istället för skum består flytelementen av frigolit i plastsäckar inuti u-soffan och bakre sidotofterna...
                  durken är heller inte av inplastad plyfa i denna båt utan består endast av glasfiber.precis som hela innerskrovet.Det trä/plyfa
                  som finns är förstärkningen i akterspegeln, en förstärkning vid öglan i fören och handtagen i aktern samt vid årtullarna och två små bitar i durken vid upphöjningarna/stöden för fötterna vid rodd....

detta om det nu är en 415D och inte en 415/425.....då stämmer treS beskrivning bra....

415 och 415D sågs för övrigt sista gången i crescents tillverkning 1978 sedan bytte de namn till 425 och 430 och bytte samtidigt färg till orange i stället för vitt...
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                  18 svar
                  5 870 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Lärka
                  av Lärka