Nextline 430 som vertikalbåt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nextline 430 som vertikalbåt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ok, man kanske kan ha ett i sidoutrymmet och ett i fören..
    Kommer använda elmotorn mest för "ankringen" , men det låter som om det kommer funka även om det blåser en del?
    Vad har ni valt för färg? någon som valt blå.. har inte sett någon bild på en med den färgen. Risken med färgat skrov är väl att repor syns väldigt mycket, för det är väl vitt under antar jag?
    Hur upplevs skrovet om det blåser lite, skvätter det in mycket vatten?
    Många frågor men jag ämnar beställa en båt inom kort..kollar ju även på scandican..

Kommentera

Du såg min i Alingsås så du vet att jag valde blå :-)

Du har rätt, repor synns bättre än på vita när det är mörk färg.

Jag körde den i 22kn när det var 6m/s ute och fick inte en enda dropp av vatten inne i båten.

Kommentera

Lysande , jag beställer en idag :-) skall bara bestämma färg.. tyckte på mina bilder att den såg grå ut..
        Senast ändrad av mnpn; 2016-04-18, 15:03.

Kommentera

Jag har beställt en för några veckor sen, som jag ska få hämta efter månadsskiftet. Följer noga allt som postas i den här tråden. Funderar mkt på hur fördela vikt, kultryck på trailer, batterier, motor, planing. Men det lär väl ge sig när man väl hämtat båten.

Jag hade tänkt en Suka 20, i-pilot med ett 100 Ah i fören, 75 Ah startbatteri mig själv & soppadunken i aktern. Sen har jag ett back-up-batteri på 75 Ah som jag tänkte placera utifrån var d behövs mer vikt.

Räcker en 20a eller känns båten trött med en sån? Hur är kvalitetsintrycket av båten, plast, beslag osv?

Kommentera

Jonas m fl,, fin båt måste jag säga av bilder att döma, de har fått plats med mycket på liten yta.

Dock bör du välja 30 hk! Den gör 21 knop med 20 hk, med "din last"någon knop lägre tror jag...
            En 30 hk bör göra det möjligt med 2 pers och last med hyfsad marschfart d v s samma fart eller mer än 20 hk levererar på maxvarv och frågan är om den senare planar med 3... fast kanske ointressant just för dig (men ev. avgörande för framtida köpare...)

Lägre varvtal på marschfart ger bättre bränsleekonomi och livslängd samt gör den mer lättsåld. Jag tror dessutom att 30 hk har powertrim medan 20 hk endast har powertilt, den senare kan bara användas för att tilta, ej justera trimvinkeln på motorn för bästa gång under färd beroende på last...

Har du råd, slå till på en 30 eller i vart fall en 25 som brukar ha samma cylindervolym som 30... (runt 320-350 cc för 20 och oftast drygt 500 cc för 25/30hk...)
            Vissa 25/30hk har 3-cyl motor som ger lugnare, vibrationsfriare gång, vissa en lång, fin rorkult. Om det senare behövs styrs av avståndet mellan motor/sittplats - kanske du hamnar nära ändå på 430:an?

Och nej jag har ingen N 430 men är bekant med frågeställningen...och de begränsningar maxfarter runt 20 knop kan medföra...
            Senast ändrad av anteman; 2016-04-18, 23:07.

Kommentera

Stämmer nog bra det du skriver. Toppfart & ekonomi kan vara viktiga aspekter. Sen är det ju oxå, hur mkt lastar trailern? Hur mkt får bilen dra? Hur dåliga ramper vill jag kunna sjösätta i. Mao vikt.

Har en gammelsubaru som fiske-, slit- & slängbil. Till ändamålet är den väldigt bra (lågvxl & bra 4x4). Sjukt nog får den bara dra 500 kg ombromsat. Beror ej på bilen i sig, utan på hur dess gamla drag är typat.

Så 3-cyl motor för mig = ny trailer. Ny bil alt nytt drag & ny regbesiktning. Värt det? Tåls att fundera på...

Kommentera

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
                Stämmer nog bra det du skriver. Toppfart & ekonomi kan vara viktiga aspekter. Sen är det ju oxå, hur mkt lastar trailern? Hur mkt får bilen dra? Hur dåliga ramper vill jag kunna sjösätta i. Mao vikt.

Har en gammelsubaru som fiske-, slit- & slängbil. Till ändamålet är den väldigt bra (lågvxl & bra 4x4). Sjukt nog får den bara dra 500 kg ombromsat. Beror ej på bilen i sig, utan på hur dess gamla drag är typat.

Så 3-cyl motor för mig = ny trailer. Ny bil alt nytt drag & ny regbesiktning. Värt det? Tåls att fundera på...
                Dessutom blir hela ekipaget tyngre i vattnet. En liten båt tål inte hur mycket last som helst. Jag hade endå valt en 25 eller 30hks, det är inget lättplanat skrov.
                sigpic

Kommentera

Hade en 3-pip på min förra båt. Går inte att komma ifrån att det är ganska mkt mer motor än en 2-cyl. Tåls som sagt att tänka på. Någon mer input från nån som har båten med en 20a?

Kommentera

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg

Ja frågan om bilbyte kontra lite "formell övervikt" eller dyr bromsad trailer brottas jag själv med just nu...
                    Med formell övervikt menar jag en något överlastad trailer (500 kg) som är byggd för 575kg men i vissa fall är "typad/registreringsbesiktad" för max 475 kg...

Prisvärt och smidig men inte det som rekommenderas av flera initierade här på FS... 25 kilo övervikt (~5 %) kan kosta 2000kr om Polisen stoppar dig och har vågen med sig...

Jobbigt med alla kompromisser... Lycka till med motorköpet iaf!

Kommentera

Bättre för tung båt än olovlig körning. Visst är d väl så att överlast=böter, för högt typad trailer = olovlig körning = kortet ryker. (Exempelvis bilen får dra 500 kg obromsat & du drar en tom 600-vagn som bara väger 150 kg).

Jag har tutat runt med en för tung båt på en TK 600. Drog med förra bilen, en VW Golf Variant. Sen ville jag ha en gäddtaxi & köpte en gammal Subaru Legacy för att ha som slit & släng. När jag sålde båten kollade jag Legacyns regbevis, får bara dra 500 obromsat. Golfen fick dra mer.Orimligt. Har en Santa Fe oxå, får dra 750 kg. Men det är ju mer en familjebil. Dessa i-landsproblem...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 815 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka