Nextline 430 som vertikalbåt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nextline 430 som vertikalbåt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tror att plattan till den frontade el-motorn fästes så att den sticker ut en liten bit utanför relingen. Har sett en som hade de på sin när vi hämtade båten. Ser stabilt ut faktiskt. Tack förresten...)))

Kommentera

Jag ska byta båt till våren. Två båtar ska bli en & jag har tittat mycket på båtar under hösten. Är väldigt intresserad av Nextline 430. Hoppas att det går bra att ställa lite frågor här, till dig som köpt en. Jag har väldigt långt till Tingsryd & vill ogärna åka ner i onödan.

Första frågan jag kommer på är hur du uppfattar plasten. Tunn eller rejäl? ABS-plast eller riktigt glasfiberarmerat kvalitetsarbete?

Kommentera

Talade med Filip på Nextline tidigare,dom kommer vara med på sportfiskemässan i vår...
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Bra tips! Dit har jag lite närmare iaf & en bra chans att titta på båten.

Kommentera

Jag köpte en 430 i höstas med 20hk Honda frontmonterad motorguide och ett hds7 gen3. Det försts som slog mig när jag provade den första gången var hur den gick i vattnet, den känns som en betydligt större båt! Ur ett vertikalperspektiv så är "akter soffan" delad vilket är ovärderligt vid vertikalfisket då man alltid sitter vinklad mot lodet och har spöt ut vid sidan vilket gör att benen behöver plats inåt vilket inte är några problem här. Andra båtar i klassen har löst problemet med att montera en piedistal med stol på framför soffan vilket gör att man förlorar så mycket utrymme och båten känns så mycket mindre. En annan grej som jag funderade över mycket innan jag köpte var att facken som löper längst med sidan av båten som många kallar "spöfacken" inte svalde odelade spön. Jag kunde inte haft mer fel, de öppna utrymmena som blir istället för att spöfacken skulle gott hela vägen bak gör återigen att det känns som en betydligt större båt och just här är perfekt att montera transporthållare, beteshinken, verktygshållare, håv eller va man nu vill ha där och de sticker inte in båten och är ivägen när man går fram och tillbaka och ska ha grejer eller byta position. När man sätter dit kastdäcket blir de en jättehärlig plattform och två personer står lätt där och spinnfiskar utan problem(tre spinnfiskare i båten en heldag är standard när vi är ute). Den smarta planlösningen i denna båten är vad som gör detta till en riktig gamechanger i klassen för mig, känslan att man befinner sig i en mindre båt infinner sig aldrig och de ihop med den fina vatten egenskaperna gör att den hela tiden påminner dig om att du befinner dig i en betydligt större båt!

Kommentera

Sa jag att jag var jäkligt nöjd med

Kommentera

Mycket bra recension, tack för det !

Vad pratar man om för hastighet med en 20hk motor ?
                Är ni tre i båten så lär det ju bli jobbigt men hur fort går den när du åker själv ?

/ HenkeW

Kommentera

Nextline 430 är nästan samma båt som Crescent 430 eller Reha 430...beroende på proppe och 2 eller 4 takt borde den ligga mellan 21-24knop med 20hk och en pers...en 25/30hk ger några knop till men som Crescenten kommer den att överplana...trycka ner fören mer ju fortare det går och därmed får du mer båt i vattnet som bromsar lite...jäkligt trevliga skrov ändå det där...
                  Senast ändrad av byggarn; 2016-02-10, 11:55.
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Hastigheten stämmer bra med va du skriver, och 2pers hamnar runt 18 knop som någon nämde här förut. Såklart blir de jobbigare med tre och hamnar runt 13 knop, våra vatten är dock till 90% små skogssjöar i småland så de blir inte någon direkt begränsning. Blir lite tråkigare åkning men sällskapet "Väger" ju upp att Större vatten blir ju dock betydligt jobbigare med överlast de säger ju sig självt. När man kör i den ensam bjuder den verkligen till och är väldigt kul att köra. Även med två pers bjuder den upp till dans!
                    Senast ändrad av Siken; 2016-02-10, 15:47.

Kommentera

Hej,

Jag vill bara påpeka en sak ang din linder 400. Du tycker båten är ok(för lite förvaring nämnde du också iofs) men för lätt om jag uppfattar dig rätt? Visst är den lätt, men istället för att köpa en plastbåt som väger 100 kg mer har jag en enkel lösning. Placera några plastlådor fulla med sand motsvarande vikten du behöver så har du en båt som genast påverkas mindre av vinden. Billigt och effektivt. Imponerar inte vid bryggan, men det fungerar.

Visst, båten är ganska flat och saknar köl, något som ökad vikt inte påverkar. Men båten har också ganska låga fribord från början och vikten kommer pressa ner mer av friborden i vattnet som bromsar lite mer mot sidvind och många av de tyngre båtarna som används till detta fiske har inte direkt annorlunda skrovform.

Vill du byta båt skall du absolut göra det, det är inte det jag menar. Jag vet hur annorlunda min 445 beter sig om vi är två och allt är med, jämfört med att jag är ensam med lätt packning. Det är väldigt smidigt att kunna välja själv i alla fall om båten skall vara lätt eller tyngre och man kan enkelt justera tyngdernas placering för att båten skall bete sig som önskat.

Går inte att jämföra en olastad 400a mot en med frontmonterad elmotor, 3 batterier lämpligt placerade, 2 stolar, extra durk, platå, ankare, massa beten.

Jag har modifierat och fiskeanpassat både plast- och alubåtar och lärt mig den hårda vägen vad som påverkar en båt. En liten vindkänslig båt som studsar fram över vågorna och blåser som ett löv kan bli en pråm och/eller instabil. Då är det bara att fortsätta modifiera till den beter sig bra. Nu är också en 430 båt faktiskt ganska mycket större invändigt än en 400, så du får mer utrymme men lindren är ju enkelskrov utan motorbrunn så det är inte säkert att plastbåten egentligen är större invändigt för det, och att en båt upplevs större än den är har ofta med fribordshöjd, styvhet och vikt att göra.
                      Senast ändrad av Guest; 2016-02-10, 19:34.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 815 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka