Båtstol ovanpå befintlig sittlucka - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtstol ovanpå befintlig sittlucka

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
    http://www.seasea.se/Start.aspx


    Vill du ha glidskenan o snurrplattan i din första post så har du en betydligt billigare lösning här...
    Finns även fästen som är löstagbara som jag vet att någon här på FS har använt/använder... Kommer dessvärre inte ihåg vem, möjligen Byggarn.
    möjligt det är de jag kör med du menar....denna passar snurrplattan i....



    ser kanske lite smäckig ut men fungerat två säsonger snart...

    kolla även Vetus.....

    Senast ändrad av byggarn; 2015-08-02, 17:49.
    Never let your memories be greater then your dreams...

    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
      möjligt det är de jag kör med du menar....denna passar snurrplattan i....



      ser kanske lite smäckig ut men fungerat två säsonger snart...

      kolla även Vetus.....

      http://viewer.zmags.com/publication/...#/28f551e3/326
      Hittade även den här quick release plattan.


      Ser ut att vara väldigt lågbyggd.
      Som det ser ut nu blir det att para ihop dessa grejor

      1. Snabbfäste

      Click image for larger version

Name:	Skärmklipp1.JPG
Views:	1
Size:	35,1 KB
ID:	1778993
      Alternativt denna:

      Click image for larger version

Name:	Skärmklipp2.JPG
Views:	1
Size:	33,3 KB
ID:	1778994
      2. Stolen

      Click image for larger version

Name:	Skärmklipp3.JPG
Views:	1
Size:	19,8 KB
ID:	1778995
      Skulle även vilja ha något liknande detta, men det är för lite att bara kunna justera 114mm
      Skulle vara perfekt om man kunde flutta stolen i sidled från när man sitter bakom ratten till centrum av båten i sidled

      Click image for larger version

Name:	Skärmklipp5.JPG
Views:	1
Size:	33,0 KB
ID:	1778997

      Kanske detta skulle fungera

      Click image for larger version

Name:	Skärmklipp4.JPG
Views:	1
Size:	31,6 KB
ID:	1778996
      Men det är lite för lite info om hur den går att låsa och hur brett isär skenorna sitter. Inte säkert det får plats på bänken

      Kan visa hur båten ser ut, Tänkte lägga tryckimpade strön under golvet som stöd, Visst borde det fungera? Visst borde de klara sig minst lika länge som golvet, plywooden
      Click image for larger version

Name:	20150802_224754.jpg
Views:	1
Size:	682,8 KB
ID:	1778992
      Senast ändrad av Slaktmasken; 2015-08-02, 22:00.
      Regel nr1:
      Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

      Kommentera


      • #13
        Du ska aldrig använda tryckimpregnerat virke i en båt speciellt inte en alu båt det reagerar vid kontakt med alut och skrovet mår inte bra av det!
        Prata med en kunnig brädgård och fråga om de har några otryckta men vädertåliga reglar är lite osäker men tror att lärk är ett sådant träslag men kolla med expertisen som sagt.

        Ibland är det smidigt att kunna flytta stolen till mitten på toften och jag drar den bara dit jag vill ha den och sätter mig då min som sagt står lös på aktertoften, ibland ställer jag den på fördäck också när jag vill sitta och kasta och då är den högre positionen på fördäck lagom iaf på min lilla Buster så varför inte börja med en sådan lösning och känn Dig för innan Du börjat modda med skenor och annat?

        Kommentera


        • #14
          Jo ser nu att kopparimpregneringen inte är så bra. Mååånga inlägg om att det inte rekommenderas
          Dock inte ett fall där det faktiskt blivit problem eller ens missfärgning av plåten.

          Jag gissar att rekommendationen att inte använda tryckimpat är en 99% teoretisk produkt.
          Det finns ämnen i tryckimpat som teoretiskt i andra situationer kan ge upphov till galvaniskt element eller liknande.
          Jämför, man får inte cancer av snus trots att det innehåller ämnen som är cancerogena.

          Har försökt hitta VKRrör i aluminium. Men det verkar lite dyrt. Och det kommer blir svårare att passa in då jag inte kan svetsa aluminium. Trä hade varit praktisk när man ska passa in då det kommer bli lite figursågning.
          Dock så skulle jag göra mig besväret om jag fick tag på t.ex 80x40x5 aluprofiler för det skulle bli superbra.

          Otryckat hade nog fungerat utmärkt om det varit tilltrall, golv som jag många verkar använda.
          Då rinner ju vatten av direkt.
          Men här blir det under golvet. Det samlas mycket löv, barr, fiskgegga och annan skit. Är rätt att träet kommer bli dåligt.

          Jag kanske enligt försiktighetsprincipen använder tryckimpat och lägger gummiduk mellan plåt och durk. Jag har tillgång till 3mm gummiduk.

          Förresten rekommendationer på lim som skulle funka mellan gummiduk och alu? Ska limma tjock gummimatta på tofterna.
          Hade tidigare liggunderlag som ser ut som skit nu. Limrester och fult som är omöjligt att tvätta bort om man inte slipar
          Jag skulle vilja dölja med gummiduk.

          Tänkte även delvis limma mot durken när jag gör golvet för att slippa vibrationer och glapp, oavsett om det blir trä eller aluprofiler
          Har funderat på en klick Byggmax bygglim eller en liten liten klick fogskum
          Regel nr1:
          Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

          Kommentera


          • #15
            Ja vad säger man. Den som letar hittar.

            Finns detta säte på Biltema. Inställningar för svank och ryggstöd. Samt en skena under så det går att justera stolen 40cm i sidled eller framåt/bakåt med låsning om man vill.
            Dynan är helt vattentät och stolen bygger väldigt lite på höjden.



            Men söker man på båtstol kommer den inte upp som träff eftersom den ligger under traktorsits
            Regel nr1:
            Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Kattman
              Jag kör denna varianten i min Uttern 4300. Använder bara bas och stolfäste(och en stol såklart) utan mellandelen. Det lyfter sittpositionen några cm bara, men ökar komforten markant.
              Förstärkte under toften med en bit plyfa.

              Bra att kunna plocka bort stolen själv så andra slipper göra det.

              Shopify provides a reliable Ecommerce platform so you focus on selling online! Integrated hosting, shopping cart and Ecommerce payment solution all in one!


              http://jollys.se/utrustning/komfort/...man-m-bla.html
              Går det att plocka bort fjädern så att stolen inte bygger lika mycket i höjd?
              Regel nr1:
              Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

              Kommentera


              • #17
                Var då inte rädd för att sitta för högt. Finns inget som tröttar ryggen så mkt som att sitta lågt. Vissa större båtar byggs ju så att man t o m står och kör. Jag gillar just 465 höjd då den har golvet låg i skrovet då det inte är självläns. Har Julastolen skruvad rakt på luckan, blir väldigt stabilt. Stolen placerad något babord ratten då det blir mest jämvikt, även skönt kunna sträcks ut benen bredvid pulpet. Funkar utmärkt att vika upp luckan med stolen på. Även bra om man glömmer att spärra luckan vid transport på trailer. Hände att den blåste upp tidigare och låg mot motorn.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Slaktmasken Visa inlägg
                  Ja vad säger man. Den som letar hittar.

                  Finns detta säte på Biltema. Inställningar för svank och ryggstöd. Samt en skena under så det går att justera stolen 40cm i sidled eller framåt/bakåt med låsning om man vill.
                  Dynan är helt vattentät och stolen bygger väldigt lite på höjden.



                  Men söker man på båtstol kommer den inte upp som träff eftersom den ligger under traktorsits
                  nu skall man ju ha i åtanke att denna är gjord för att sitta inne i en traktorhytt och inte ute i ur och skur i en båt....kanske just därför den inte kommer upp som båtstol när du söker....
                  lite rostbenägen kanske??
                  Never let your memories be greater then your dreams...

                  I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                  Kommentera


                  • #19
                    Mitt lågbudgetbygge består av snurrplatta från Biltema, plaststol fastskruvad i plattan med genomgående direkt i sitsen (försänkt kullrig skalle) Plattan fastskruvad i en playwoodskiva något mindre än sitsens mått. Jag ställer den på toften när jag ska använda den, och får plats med den i toften mellan turerna. Jag trodde jag skulle behöva gummitassar, men den glider ingenting.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                      nu skall man ju ha i åtanke att denna är gjord för att sitta inne i en traktorhytt och inte ute i ur och skur i en båt....kanske just därför den inte kommer upp som båtstol när du söker....
                      lite rostbenägen kanske??
                      Ja kanske, men kompisen köpte förra modellen av dessa och har använt i båten.
                      oftast utan kapell och båten står ute.
                      2 eller 3 år nu och ingen rost än.

                      Dock kommer jag inte gå på dessa då nuvarande modell av dessa inte är likadana. Och jag gillar inte den nya modellen de säljer
                      Regel nr1:
                      Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 756 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka
                       
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      14 742 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                      694 svar
                      198 169 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nybörjare-igen  
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      27 svar
                      14 108 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Mudwater  
                      Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                      16 svar
                      3 545 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Dannii578  
                      Arbetar...
                      X