Båtstol ovanpå befintlig sittlucka - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtstol ovanpå befintlig sittlucka

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Båtstol ovanpå befintlig sittlucka

    Får problem med ryggen så jag tänkte sätta en båtstol på en Buster RS ovanpå den vanliga bänken med lock.

    Första tanken var att ta upp ett ca Ø50 hål rakt genom bänken och köra ner en stolpe som man enkelt kan lyfta bort när man behöver komma åt tanken eller batteriet.

    Har läst många trådar men ändå inte sett lösningen jag är ute efter.

    Är det någon som testat detta kombinerade svivel och slädfäste?


    Tänkte om det skulle fungera att bulta direkt på locket. Men man kan inte utläsa ifall det går att dela eller lossa stol när man behöver öppna locket.
    Och det är ju svårt att se på bilden om det är bra eller dåligt, glappar eller liknande.
    Regel nr1:
    Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

  • #2
    Jag har satt en liknande lösning på min plastbåts baktoft. Tröttnade på att få träsmak i röven
    Mitt problem var svajigt underlag (tunn plast) samt möjlighet att ta bort stolen.
    Jag fick tag på en glidskena/fäste men i plast/nylon.
    Trodde det skulle vara smäckigt men det har hållt fint, förstärkte under luckan med en alu-plåt, och satte en "stängning" till på luckan så den blev stabilare med.

    Det du har hittat ser ju alldeles utmärkt ut för ändamålet och jag antar att aluminiumunderlaget kommer ge dig en stabil bas.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

    -Okänd

    Kommentera


    • #3
      En nackdel med stol ovanpå toften på RS är att man kommer upp ganska högt i relation till ratten. Körställningen blir så där.

      Kommentera


      • #4
        har en buster M och vi har helt enkelt lösa stolar att sitta på.. funkar bra. köpte billiga på jula och dem har börjat bli slitna nu men testade även piedestal stol i fören och det svajade som fan och var allmänt kasst.

        Kommentera


        • #5
          Har kört med lös stol på både RS och nuvarande Sun Buster R i över 15 år och det har funkat bra, bara ställa i när den behövs och ta ur när man lämnar båten.
          Då även min rygg börjat klaga mera så uppgraderade jag i våras den hårda plaststolen till en sådan här http://www.jula.se/catalog/fritid/ba...atstol-651012/ från Jula som är riktigt bra och man sitter skönt med stöd för ryggen och inga moddningar av aktertoften behövs.

          Kommentera


          • #6
            Även jag köpte ovan nämnd stol på Jula och funderade länge och väl hur jag skulle montera den på aktertoftluckan på min Crescent 465. Det slutade med att jag inte gjorde nåt alls! Inget borrande eller skruvande över huvudtaget.
            Jag plockar helt sonika upp den när komforten önskas, min vikt på ca 100kg gör att den inte glider runt eller flyttar sig alls... Ibland är nog det absolut enklaste den rätta vägen att gå!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Gäddhängke Visa inlägg
              En nackdel med stol ovanpå toften på RS är att man kommer upp ganska högt i relation till ratten. Körställningen blir så där.
              Jepp jag har fruktat detta. Försöker hitta något som bygger minsta möjliga. Även stol som inte bygger så mycket.

              Dock har jag redan rensat bort hela golvet ock köpt en släpvagnsplywood som jag tänkte lägga så att jag får helt platt golv. Jag förlorar lite golvuta i fören men hellre detta än sluttande golv vid kanterna.

              Detta kommer också att göra så att kolvet kommer upp lite, och sabbar körställningen.
              Senast ändrad av Slaktmasken; 2015-08-02, 11:56.
              Regel nr1:
              Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

              Kommentera


              • #8



                Vill du ha glidskenan o snurrplattan i din första post så har du en betydligt billigare lösning här...
                Finns även fästen som är löstagbara som jag vet att någon här på FS har använt/använder... Kommer dessvärre inte ihåg vem, möjligen Byggarn.

                Kommentera


                • #9
                  Det är säkert högst personligt men för mig är den lite högre placeringen med stol en fördel som gett mig en bekvämare körställning och bättre översikt, men det har nog mycket med att göra hur man är växt så måste provas för att veta vad som passar en själv.

                  Kommentera


                  • #10
                    http://www.fiskesnack.com/forum/show...71526-Båtbygge jag köpte snurrplatta å stol på biltema å bulta fast i aludurk-luckorna riktigt nöjd kostar 500kr st

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 756 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka
                     
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    14 742 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                    694 svar
                    198 168 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nybörjare-igen  
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    27 svar
                    14 108 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Mudwater  
                    Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                    16 svar
                    3 544 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Dannii578  
                    Arbetar...
                    X