Tja! Var med om en rätt så obehaglig händelse för drygt en vecka sen. Var på väg hem från stugan i överkalix ner till södra sverige igen. Hade naturligtvis med mig min nyinköpta porta-bote 10' för att fiska i diverse småsjöar i norrlandsskogarna. jag låg och körde på E4an och några mil ovanför Uppsala så hör jag ett metalliskt ljud och kollar instinktivt i bakspegel och där ser jag min båt med takräcke och spännband segla bakåt längs med E4an. Som tur var att jag int hade nån i närheten bakom mig! Båten la sig längs med höger körfil och jag hann stanna och springa ut och släpa ut den från vägbanan innan de kom mer trafik. Sen var de bara ut med varningstriangel och börja samla ihop båt och tackräcke.
Jag har en Citroen Berlingo och de är ju original tvärsgående takräcken på den. Som jag kan se de så har de främre rallat upp från uppspänningen och släppt och med en båt uppe på så blir de lite krafter med vind och dyl, så har de slitit lös de bakre räcket. Fick banda båten rätt på taket och fästa spännband i karossskarven.
Som tur i oturen så klarade sig båten sånär på lite skrapmärken. Fällde upp den när jag kom hem och den funkade fint. Takräcket har jag bytt ut för de klarade inte landningen i asfalten. Kunde ha blivit en dyr läxa för mig men klarade undan mig med 1200:- för nytt och några lackskador i taket.
SÅ KOM IHÅG ATT KOLLA ÖVER TAKRÄCKET DÅ OCH DÅ! De kan lätt bli dyrt!!!!
Ha de så bra!
/David
Jag har en Citroen Berlingo och de är ju original tvärsgående takräcken på den. Som jag kan se de så har de främre rallat upp från uppspänningen och släppt och med en båt uppe på så blir de lite krafter med vind och dyl, så har de slitit lös de bakre räcket. Fick banda båten rätt på taket och fästa spännband i karossskarven.
Som tur i oturen så klarade sig båten sånär på lite skrapmärken. Fällde upp den när jag kom hem och den funkade fint. Takräcket har jag bytt ut för de klarade inte landningen i asfalten. Kunde ha blivit en dyr läxa för mig men klarade undan mig med 1200:- för nytt och några lackskador i taket.
SÅ KOM IHÅG ATT KOLLA ÖVER TAKRÄCKET DÅ OCH DÅ! De kan lätt bli dyrt!!!!
Ha de så bra!
/David
Kommentera