Splitsa rep, någon som har tips på instruktion? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Splitsa rep, någon som har tips på instruktion?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Splitsa rep, någon som har tips på instruktion?

Jag har splitsat metervis med öglor osv på alla mina tampar i båten, för flera år sedan.
    Men nu får jag f-n inte till det. Sitter med bilder, instruktionsvideos och texter men kommer inte längre än steg ett, sen tappar jag bort vart kardelerna skall in.

Jag har kollat massor länge nu, men det är för snurriga beskrivningar.
    Någon som har en bra beskrivning?
    Det är ju sjukt det här!

Bara ett steg, sen fattar jag inte resten:

Inte olika färger eller siffror, otydligt:
    Makes a secure loop in the end of a three-stranded rope. For mooring, towlines, and other long term or critical applications, seven tucks are recommended.

Så dessa behöver jag inga länkar till
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Den här video är bra. Men hjälp av denna lärde jag mig splitsa , så den kanske funkar för dig oxå.

Häls //T
    Senast ändrad av tonyex; 2015-06-28, 18:56.

Kommentera

Ja den kanske inte var så dum. Han gjorde på lite annat sätt än jag gjorde.
      Jag lyckades hjälpligt med det jag höll på med tillslut när jag chansade lite.
      Inte perfekta öglor men dom håller för att gaffa en kveite nu.
      Tack!
      &

-Okänd

Kommentera

Hej igen. Splitsa lärde jag mig som barn av min far som va sjöman. Det knepiga/svåra är att få ingången rätt. Därefter är det bara att ta en kardel i taget, över nästa och in under den därpå.

Den vanliga splitstekniken eller gamla hederliga (vet fan inte om det heter eller är så, men jag kallar den det) går man in med mittenkardelen (den som han drog tillbaka i tonyex video) Den högra (bort från öglan) ska sedan in tillbaka en kardel tidigare, känns knepigt men är viktigt. Det är ofta här det blir FEL.

Jag tror den video tonyex visade kallas engelsk splits. i vilket fall den jag kör med numer då det är enklare att få ingången rätt från början.

Ett litet tips om man vill göra riktigt snygga splitsar till båten är att efter 3 hela varv skära av en kardeltråd (eller 2) från varje kardel och slå ett varv och fortsätta så, alltså för varje varv skär man av ytterligare en eller 2 kardeltrådar. På så vis får man en splits som långsamt går från dubbelt så tjock som huvudlinan till långsamt avsmalnande.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
          Hej igen. Splitsa lärde jag mig som barn av min far som va sjöman. Det knepiga/svåra är att få ingången rätt. Därefter är det bara att ta en kardel i taget, över nästa och in under den därpå.

Den vanliga splitstekniken eller gamla hederliga (vet fan inte om det heter eller är så, men jag kallar den det) går man in med mittenkardelen (den som han drog tillbaka i tonyex video) Den högra (bort från öglan) ska sedan in tillbaka en kardel tidigare, känns knepigt men är viktigt. Det är ofta här det blir FEL.

Jag tror den video tonyex visade kallas engelsk splits. i vilket fall den jag kör med numer då det är enklare att få ingången rätt från början.

Ett litet tips om man vill göra riktigt snygga splitsar till båten är att efter 3 hela varv skära av en kardeltråd (eller 2) från varje kardel och slå ett varv och fortsätta så, alltså för varje varv skär man av ytterligare en eller 2 kardeltrådar. På så vis får man en splits som långsamt går från dubbelt så tjock som huvudlinan till långsamt avsmalnande.
          Hej igen

Ok, ja ingången var svår
          Vet inte hur många gånger jag gjorde enligt bilden jag länkade till.
          Fick till det då och då, men sen hade jag två tåtar åt ett håll och en tåt åt andra hållet.

Kom ihåg att det var så det såg ut från tiden jag kunde det, och man vände på tampen om vart annat. Men inte fick jag till det idag inte..
          Kanske försöker jag lite igen, eller så skiter jag i det tills nästa gång jag behöver splitsa lite.
          Schysst tips om hur man får till ett snyggt slut!
          &

-Okänd

Kommentera

Den här animationen visar ganska precis hur jag själv gör:

http://www.animatedknots.com/splice/

Såg nu att det var den du INTE fattade, sorry! Tycker själv att den är ganska bra, men det är väl för att jag fattar vad dom menar...

Jag gör det dock i en något annan ordning. Jag gör första insticket med mittenkardelen, sedan tar jag den "övre", därefter roterar jag linan när jag tar den nedre så att jag ser vad jag håller på med. Som Exxet skriver ovan gäller det att få in denna på rätt sätt...

Sedan tar jag mittenkardelen igen o.s.v. För att få ett snyggt slutresultat är det också viktigt att man samsar ihop splitsen vid varje varv och att man tvinnar kardelerna så att dom håller sig runda, annars blir det en ful och ojämn splits som i.o.f.s fungerar men som inte blir så snygg.
            Senast ändrad av Lejestrand; 2015-06-28, 21:58.

Kommentera

Splitsa rep, någon som har tips på instruktion?

Ingen fara lejestrand
              Det hänger mest på mig såklart, inte att det är en dålig förklaring men jag fick till det hyfsat, några försök till så sitter det fint igen sen!
              &

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
              18 svar
              5 813 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Lärka