Ska köpa ny båt. Hjälp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ska köpa ny båt. Hjälp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

som sagt, är det en Pioneer, vilket det ser ut att vara, så är det polyeten i den och inget går att limma/plasta på det....verkar som att inte ens färgen sitter ju....plastsvetsning med varmluft är det som gäller för att laga....
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ok. Färgen är dit sprayat av den förra ägarens ungar, så det är oseriöst gjort. När han tvätta båten i går med högtryckstvätt så försvann de mesta av sprayet. Därav den ser ut som den gör. Jaja ska jag vara ärlig känns de lättare att plasta med varmluft än de andra

Kommentera

Det ser ut som en något customiserad Pioner 13 tycker jag.

I så fall är båten gjord av polyeten och det går inte att laga med epoxyspackel eller liknande eftersom det inte binder till plasten, vilket färgen på båten inte heller gör särskilt bra. Kolla med närmaste Pioneråterförsäljare, det skall gå att köpa reparations-kit med polyeten som smälts/svetsas på båten. Worst case är att färgen under båten döljer en spricka som är svår att laga själv. Pioner hävdar att det går mycket bra att laga deras båtar om man gör det på rätt sätt.

Kommentera

Tror ni inte detta går http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemika...ng-2000019048/ med varmluftspistol.
          Som jag skrev tidigare, tror ni det är någon fara om jag tömmer den på vatten och är ute en sväng? Fiskar i en jätte jätte liten sjö. Och igår kvälls gick de bra. Huvudsaken de inte kommer in mycket vatten där man sitter?

Kommentera

Nej jag tror inte det är farligt att använda båten, det är däremot bra att du gör det.
            Töm båten först och åk sedan ut en sväng. Kolla sen så att det inte kommit in något nytt vatten efter turen.
            Det kan mycket väl vara regnvatten som samlats under en längre tid. Vatten har den olustiga egenskapen att det kan leta sig in ta mig fan överallt.

Mycket bättre att lugnt och sansat ta reda på orsaken först innan man börjar hasta runt och leta reparationssatser.

Kommentera

Ta det försiktigt bara så skall du nog kunna ta en liten tur. Det smartaste är att tömma ut vattnet som ev står i mellanskrovet innan. Det är ju lätt gjort via hålet i fören. Sedan kan du kolla om det är vatten i efter turen.
              Huvudsaken är att det inte kommer in vatten i dina lungor, om man skall vara petig!

Edit, tre s var snabbare...

Kommentera

Tack! Återkommer med lite bilder om jag ser något fel när jag kollat igenom båten. Tack mina fiske kompanjoner!

Kommentera

Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
                  Tror ni inte detta går http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemika...ng-2000019048/ med varmluftspistol.
                  Som jag skrev tidigare, tror ni det är någon fara om jag tömmer den på vatten och är ute en sväng? Fiskar i en jätte jätte liten sjö. Och igår kvälls gick de bra. Huvudsaken de inte kommer in mycket vatten där man sitter?
                  Kollar man på nätet är det en del som testat att laga Pioner med fel metod. Sammanfattningsvis brukar de inte vara nöjda. På baatplassen.no finns en del att läsa om Pioner.
                  Har ingen aning om biltemas kit men jag hade aldrig testat det om jag var du.

Kommentera

prova kan man ju alltid.....jag jobbar med polyeten hela dagarna och jag har provat mycket, men det enda som funkar är att svetsa med polyetentråd eller bitar av polyeten.....det blir å andra sidan lika starkt som materialet i sig...provisorisk
                    lagning av en spricka för att hålla vattnet ute så funkar det nog lika bra med en riktigt bra silvertejp som den där guckan från BT...har dock inte provat guckan så osvuret är väl bäst...
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Testa silvertejp för mindre läckage

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 813 visningar
                      0 gillar