Lurade? Dyra gelbatterier i Sverige... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lurade? Dyra gelbatterier i Sverige...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

eftersom denna tråd har två olika frågor i en. batterier samt att vi kunder är lurade. tänkte jag ge er en ny findings på temat lurad. Sökte i dagarna efter ett lax-spö shimano beastmaster 13 fot. Hittade detta spö på flera nätsidor. det intressanta som dök upp va detta:

där kostar spöt 1599 sek

här kostar samma spö 999 dkk fraktfritt

Det riktigt intressanta är att det är ett å samma företag bakom dom 2 identiska siterna nämligen det Danska organisation Fisk & Fang ApS.

999 dkk blir med dagens växelkurs 1238 sek. 1599-1238= 361 sek. Det motsvarar 30% prisökning på det danska priset. Eftersom det är i grunden samma företag, båda fraktfritt. inget man kan skuldbelägga försäljaren för utan skillnaden kan bara förklaras med skatter (vilket jag har svårt att tro då danmark inte är något lågskatteland) eller att vi svenskar är lätta att blåsa på stålar.

Surt sa räven:
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
      Lurt blir du først hvis du handler... Det er derimot lurt av en selger å kjøpe billig og selge dyrt, jeg lever forsåvidt selv av den taktikken.

Batterier handler jeg via Biltema eller nå sist sparelys.no. Om sistnevnte sender til Sverige vet jeg ikke dessverre. Bestilte nettopp en pakke på 126 kilo fra sparelys, fire batterier og to ladere, frakten kom på 200,-

Ha ha, ja selger är ett släkte för sig brukar det sägas!
      Tyvärr hade ikke Sparelys några GELbatterier, men takk för tipset!

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
        ...eller att vi svenskar är lätta att blåsa på stålar.

Surt sa räven:
        Intressant, du är något på spåren - prisskillnaden mellan Danmark Sverige kan knappast förklaras av skatter - båda är högskatte-/löneländer med en väl utbyggt välfärd och god socialförsäkring.
        Lite annorlunda kan det säkert vara jämfört med Tyskland och England även om momsen är, ja likartad...

För övrigt minns jag en artikel från teknikens Värld för en tid sedan där det jämförde diverse reservdelspriser till vanliga europeiska bilar av ett par olika fabrikat mellan Sverige och Tyskland...
        Oerhörda skillnader, minns inte men typ en komplett xenoninsats till en BMW kan kosta 15 000kr här eller typ 5 500kr där...

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Fint tips, måste kollas upp!! vad tror du, skulle du lita på mitt gamla batteri i kombination med Exidebatteriet?
          Hej igen Anteman ! Läste i dagarna lite ny fakta från Excide. Där säger deras expert att sammankoppling eller byte till ett nytt batteri i en bank av flera normalt inte är något problem. Dom säger följande:

Om det nuvarande är i bra skick och skötts på ett bra sätt är det i regel inga problem att lägga till ett nytt batteri. Det som kan hända är att om det äldre batteriet är förbrukat så kommer det att öka påfrestningarna på det nya batteriet och förkorta dess livslängd.

Där borde bra skick innebära att det håller sin spänning ganska bra alltså inte rasar pga av självurladdning och att det även håller spänningen hyfsat under belastning.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
            Hej igen Anteman ! Läste i dagarna lite ny fakta från Excide. Där säger deras expert att sammankoppling eller byte till ett nytt batteri i en bank av flera normalt inte är något problem. Dom säger följande:

Om det nuvarande är i bra skick och skötts på ett bra sätt är det i regel inga problem att lägga till ett nytt batteri. Det som kan hända är att om det äldre batteriet är förbrukat så kommer det att öka påfrestningarna på det nya batteriet och förkorta dess livslängd.

Där borde bra skick innebära att det håller sin spänning ganska bra alltså inte rasar pga av självurladdning och att det även håller spänningen hyfsat under belastning.
            Tack för input! Mejlade faktiskt Exide för några dagar sedan med frågan. De sade i linje med vad du nämner, att ett nyinköpt och ett "gammalt" men oanvänt gelbatteri (som i mitt fall) med samma specifikationer mycket väl kan fungera parallellkopplade om inte det senare har sulfaterat.

Om det har sulfaterat kunde enligt Exide mätas på två minuter genom att besöka verkstad motsvarande som har den mätutrustningen, t ex Mekonomen eller AD. Förmodligen är det någon slags belastningstest de gör som i vart fall säger något om skicket...

Nå, för egen del tog jag istället ut mitt gamla batteri på fiske i lördags. Dagen innan det så mätte jag det oladdade batteriet (laddat för några veckor sedan) till vilospänningen 12,82-85 V och sedan laddade jag det ett dygn inför fisketuren.
            Direkt ur minnet så hade batteriet 12,94 V direkt efter laddningen och knappt två timmar efter fisketuren, innan återladdning, så sa multimetern 12,51 V.
            12,51 V kan väl möjligen sägas vara "semi-vilospänning" d v s inte mätt under belastning utan nästan två timmar senare, lite halvvilat i bästa fall, kan nog ha förväntats krupit upp en bit till om det fått vila lite längre.

Dessa värden får dock tas med en nypa, enligt batteritillverkare så tar det 15-20 laddningscykler innan ett gelbatteri ger vad den "ska"...

Nu var vädret (och fisket!) väldigt lugnt så jag håller tummarna så vi får se framgent vad det pallar för under en tuff dag på sjön... Jag kommer sannolikt att ha 11,5 V under belastning såsom mitt riktvärde för när det får vila/laddas. ...eller är det högt i överkant för de i teorin kapabla gelbatterierna...??

Kommentera

Tack för input!
              Om det har sulfaterat kunde enligt Exide mätas på två minuter genom att besöka verkstad motsvarande som har den mätutrustningen, t ex Mekonomen eller AD. Förmodligen är det någon slags belastningstest de gör som i vart fall säger något om skicket...

Jag kommer sannolikt att ha 11,5 V under belastning såsom mitt riktvärde för när det får vila/laddas. ...eller är det högt i överkant för de i teorin kapabla gelbatterierna...??
              Jag vet inte vilken typ av mätning dessa verkstäder gör, som jag har förstått finns 2 olika typer av testare där vissa är i princip en belastning/ur/uppladdning och mätning som man kan åstadkomma själv med lite hemmapul. Den andra typen är en enklare mätning där man helt enkelt bara mäter batteriets konduktans = batteriets ledningsförmåga, och sådana testare kan man köpa för några hundra.

11,5 V som undre gräns belastningsspänning låter som ok men inte mer. Svårt att råda. Jag blir alltid osäker på alla dessa exakta uppgifter som förekommer och som dessutom anger lite olika värden. Men prova kör till 11,5 och sedan mät efter några timmar så ser du, Inte vilospänning men i alla fall hur batteriet har återhämtat sig och justera till nästa gång. Skillnad mellan belastning och vila är till viss del beroende på belastningens storlek.

Testa och kör helt enkelt.

Kommentera

Jag chansar på att mitt gamla, oanvända gelbatteri är i gott skick och därför beställdes ett Exide Equipment Gel ES900 80Ah från Tyskland för 177 E inkl frakt...

Kommentera

Jag chansar på att mitt gamla, oanvända gelbatteri är i gott skick och därför beställdes ett Exide Equipment Gel ES900 80Ah från Tyskland för 177 E inkl frakt...
                  klokt....själv brukar jag ibland kolla upp vad jag kan köpa för på nätet, besöka handlare i närheten och förklara att ""-den där kan jag köpa för si och så mycket på nätet, kan lägga på lite grand för att handla lokalt,inte mer,kan du sälja den för det??""
                  förvånansvärt ofta kan de helt plötsligt sänka priset riktigt ordentligt även lokalt....
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Tål att tänkas på framgent Byggarn! Jag mejlade min förra batterileverantör några mil bort och frågade om de skulle ha någon snar kampanj på "mitt" batteri och berättade vad de kostar i England men har inte fått ngt svar...
                    Frågade även annat om Exidebatteriet men inte heller den frågan besvarades.

Det är ju lite opersonligare att göra så men att jag inte fick ngn respons gjorde att jag beställde från Tyskland.
                    Senast ändrad av anteman; 2015-07-02, 18:48.

Kommentera

Tål att tänkas på framgent! Jag mejlade min förra batterileverantör några mil bort och frågade om de skulle ha någon snar kampanj på "mitt" batteri och berättade vad de kostar i England men har inte fått ngt svar...
                      Frågade även annat om Exidebatteriet men inte heller den frågan besvarades.

Det är ju lite opersonligare att göra så men att jag inte fick ngn respons gjorde att jag beställde från Tyskland.
                      Ännu vidrigare att inte svara sina kunder..
                      Inte konstigt att det handlas mer illojalt och i de flesta fallen då billigare.
                      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka