Lurade? Dyra gelbatterier i Sverige... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lurade? Dyra gelbatterier i Sverige...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lurade? Dyra gelbatterier i Sverige...

Hej!

Någon som känner till en butik med rimliga priser på gelbatterier i Sverige?

Jag har ett "nytt" gelbatteri som stått oanvänt i 3 år med periodvis underhållsladdning. Köptes nytt till en annan båt (såld) till bra pris under en kampanj. Nu behöver jag ett nytt liknande batteri (gel 12V 80 Ah förbrukarbatteri) så att jag kan parallellkoppla dem och få 160 Ah 12V.

Jag kollade vad samma batteri från samma butik kostar i dag; ca 3 500:-!! Nå, normalpriset var nog något likande även för tre år sedan men jag betalade som sagt kampanjpris då.
    Dyrt i alla fall, så jag tittade på samma batteri ute i Europa: pris 145 pund eller ca 170 E.... Finns det ingen butik som inte skörtar upp oss konsumenter i Sverige??!!

Är det någon som ska på snar bilsemester ut i Europa - hör av er om ni kan ta med ett batteri i skuffen hem!
    Då kommer du hem full med energi och får en slant för besväret...

Vad tror ni förresten om att koppla ihop ett oanvänt 3 år "gammalt" underhållsladdat gelbatteri förvarat i ett källargarage med ett nyköpt?
    Det gamla gelbatteriet har låg självurladdning och ger ju fin vilospänning men hur mycket kräm som finns där i verkligheten vet man ju inte...
    En sån kombination blir ju inte starkare än den svagaste länken (läs det gamla batteriet) fast det kanske inte är så farligt åldrat trots allt?

"Roade" mig nyss med att kolla lite mer på ett annan mkt fint trollingbatteri (om jag får tro andra), Exide Equipment Gel ES900 80Ah 12V. Säljs i Sverige för 2500-3000kr. Första kollen (i Tyskland) sa pris från 1500kr... Ja lurade är vi allt...
    Senast ändrad av anteman; 2015-06-25, 21:37.

tyvärr gäller det inte bara batterier...för övrigt ger en snabb koll på ebay svaret att exidebatteriet kan tas hem för 1650:- inkl.frakt från tyskland...då har du det hem till dörren levererad av DHL...
    Senast ändrad av byggarn; 2015-06-25, 20:37.
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Köpte slalomskidor för några år sedan, Pris i Sverige 7500-9000 :- från Tyskland drygt 3000:- inkl bindningar och stavar, stod utanför dörren 3 dagar senare.

Varför kostar en Amba 1500-2000:- made in Sweden sold in Sweden men bara hälften efter att man fraktat den fram å tillbaka över Atlanten ? ? ? ? Höjden av Negativ fraktkostnad får man leta efter.

Skickar du en Rumänsk ko till sverige för tillverkning av korv blev kon 4 ggr så dyr. Skickar du den svenska kon till Italien och tillbaks den som korv, så är korven som blev till billigare än vad kon kostade i Sverige.

Så jag undrar också , , VEM FAN TAR PENGARNA , , , Måste va Grekerna

Så snart har vi inga försäljare kvar i Sverige, bara konsumenter.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
        tyvärr gäller det inte bara batterier...för övrigt ger en snabb koll på ebay svaret att exidebatteriet kan tas hem för 1650:- inkl.frakt från tyskland...då har du det hem till dörren levererad av DHL...
        Fint tips, måste kollas upp!! vad tror du, skulle du lita på mitt gamla batteri i kombination med Exidebatteriet?

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Fint tips, måste kollas upp!! vad tror du, skulle du lita på mitt gamla batteri i kombination med Exidebatteriet?
          där blir nog svaret en ren gissning från min sida och jag avstår gärna...tror exxet är bättre skickad att ge dig ett svar där...
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Kolla här brukar köpa märkesbatterier härifrån till hojen - dom har alla möjliga typer http://www.mdsbattery.co.uk/

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
              där blir nog svaret en ren gissning från min sida och jag avstår gärna...tror exxet är bättre skickad att ge dig ett svar där...
              Kan inte påstå att jag är den som är lämpad att råda eller avråda. Jag vet inte mer än det som sägs och skrivs om detta, nämligen att man avråder från att koppla samman batterier av olika årgångar, status. Risken finns att det sämre batteriet suger kraft ur det friskare.

Men vart går gränsen ? ? finns det någon metod för att avgöra detta ? ?

Har som sagt inget bra svar. OBS! detta är ingen rekommendation eller ens försök att vara kunnig, Men jag skulle själv testa de 2 batterierna parallellt (ej ihopkopplade), mät spänningen. Låt stå och kolla självurladdningen. ladda upp och kontrollera att båda batterierna tar laddning lika fort, (kräver 2 identiska laddare) belasta batterierna med tex. kraftig belysning, lika på båda. Mät hur spänningen sjunker vid belastning, 5 min, 15 min, 30 min osv. dra ur dom till åtminstone 50%. Låt stå en tid och mät spänningen efter 1h, 2h osv hur dom återhämtar sig. ladda upp igen och kolla att de 2 batterierna laddar lika i tid och laddningsgrad. ger detta prov ungefär lika värden, beteende och laddtider så skulle jag koppla ihop dom.

Men som sagt, detta är ingen kunskapsbaserad rekommendation utan mer mitt lekmannamässiga sätt att lösa det på.

Annars har dom stora batterifirmorna utrustning där man kopplar upp och testar batterierna. Sådana test kan man säga är ungefär som det jag beskrivit ovan fast det sköts och utvärderas, mäts i dedikerad utrustning för ändamålet.
              Senast ändrad av Exxet; 2015-06-26, 09:13.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                Kan inte påstå att jag är den som är lämpad att råda eller avråda. Jag vet inte mer än det som sägs och skrivs om detta, nämligen att man avråder från att koppla samman batterier av olika årgångar, status. Risken finns att det sämre batteriet suger kraft ur det friskare.

Men vart går gränsen ? ? finns det någon metod för att avgöra detta ? ?

Har som sagt inget bra svar. OBS! detta är ingen rekommendation eller ens försök att vara kunnig, Men jag skulle själv testa de 2 batterierna parallellt (ej ihopkopplade), mät spänningen. Låt stå och kolla självurladdningen. ladda upp och kontrollera att båda batterierna tar laddning lika fort, (kräver 2 identiska laddare) belasta batterierna med tex. kraftig belysning, lika på båda. Mät hur spänningen sjunker vid belastning, 5 min, 15 min, 30 min osv. dra ur dom till åtminstone 50%. Låt stå en tid och mät spänningen efter 1h, 2h osv hur dom återhämtar sig. ladda upp igen och kolla att de 2 batterierna laddar lika i tid och laddningsgrad. ger detta prov ungefär lika värden, beteende och laddtider så skulle jag koppla ihop dom.

Men som sagt, detta är ingen kunskapsbaserad rekommendation utan mer mitt lekmannamässiga sätt att lösa det på.

Annars har dom stora batterifirmorna utrustning där man kopplar upp och testar batterierna. Sådana test kan man säga är ungefär som det jag beskrivit ovan fast det sköts och utvärderas, mäts i dedikerad utrustning för ändamålet.
                Tack Anders, låter som en bra och omfattande metod! Ja, jag har hört lite om att man kan mäta/testa slutna batterier med rätt utrustning även om det inte blir lika bra som att mäta syravikt.
                Nu har jag varken Exidebatteriet eller två exakt lika laddare men jag blev inspirerad att helt enkelt pröva mitt gamla batteri på elmotorn, dvs köra, mäta, ladda, mäta, köra, mäta, ladda mäta osv.

På så sätt borde man i vart fall kunna utröna om batteriet beter sig "normalt" vid belastning och under/efter laddning.

Kommentera

Lurt blir du først hvis du handler... Det er derimot lurt av en selger å kjøpe billig og selge dyrt, jeg lever forsåvidt selv av den taktikken.

Batterier handler jeg via Biltema eller nå sist sparelys.no. Om sistnevnte sender til Sverige vet jeg ikke dessverre. Bestilte nettopp en pakke på 126 kilo fra sparelys, fire batterier og to ladere, frakten kom på 200,-
                  Team Colibri

Kommentera

Gå in på http://www.batteriexpressen.se/Bat-F...s-och-rad.html Tryck ctrl F ock skriv: Parallellkoppling, välj allternativ 2/2 och scrolla för att läsa om Parallellkoppling och Seriekoppling mm

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 825 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka