Vilken knop? Fästa båt vid ring. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken knop? Fästa båt vid ring.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken knop? Fästa båt vid ring.

Vilken knop är bra och lätt att ta lös om man ska fästa båten i ring öglor vid brygga. Har hittills bara gjort vanliga "blå knopar" men de är så svårt att få loss knutarna.
    Hoppas ni förstår vad jag menar.

Pålstek?

Fungerar bra för mig i alla fall...

Kommentera

Som nämnts Pålstek, annars dubbelt halvslag om egen part med enkel eller dubbel lina, vill Du vara lite bekväm och smart så dra igenom linan i ringen och tillbaka till båten och knopa i båtens knaper på fördäcket så kan Du lätt lossa båten när Du står ombord ;-)

Annars är min favorit att ha fasta förtöjningslinor som sitter kvar på bryggan om man har en egen båtplats vill säga, dessa måttanpassas och fäst med fördel genom att ha en splitsad ögla i båda ändarna den ände som är mot båten såträs öglan igenom knapern och viks tillbaka över knapern som låsning.
      Enkelt att lägga fast och lossa och helt säkert då det aldrig kan lossa och Du lossar förtöjningarna på några sekunder med endast en hand ;-)

Kommentera

Kan väl nämna att en nackdel med pålsteken är att det inte går att lossa på den om den är belastad. Då är två gånger genom ringen och dubbelt handslag genom egen part att föredra.

Har gjort exakt lika som Rospigg men
        är för lat för att splitsa så jag gör en ögla med pålstek istället och trär genom knapen pss.

Kommentera

Ser inte att pålstek har någon fördel när det gäller att binda i en ögla. Svårt att finjustera sträckningen i linan och riktigt svårt att få upp knopen när den belastas. Jag använder alltid dubbelt halvslag om egen part när jag förtöjer i ringar. För att knopen inte skall dras åt för hårt lägger jag linan ett varv extra genom ringen innan knopen slås. Det sista är ffa viktigt med lite tyngre båtar som kan pumpa rätt hårt i förtöjningen.

Kommentera

Haha, Mickedykare, två själar, en tanke.

Kommentera

Som andra: Dubbel halvslag har alltid funkat för mig..finns ingen anledning till något annat..Vid mer permanent förtöjning framför allt med glatt lina säkrar jag med ytterligare en enkel "kärringknut" på linan.Totalt sett säkert och lätt att lossa.
              Senast ändrad av Hemi; 2015-06-15, 17:17.

Kommentera

När jag hade segelbåt var det en gammal seglare som lärde mig att den som inte tror på dubbelt halvslag tror inte på gud...
                Kan meddela att jag sedan någon månad är ateist! Häe vid stugan har jag alltid haft en karbinhake fast med ett dubbelt halvslag som förförtöjning. Jag brukar säkra änden med lite silver- eller eltejp kring tampen. Det hade inte blivit av än men jag blev inte särskilt orolig när frugan ringde från Karlskoga till Falköping och berättade att akterförtöjningen gett sig. Nu skull den ju rida ännu bättre med fören rakt mot sjön. Och den satt ju med ett dubbelt halvslag. När jag i Degerfors, några kilometer hemmifrån ringde hon igen och berättade att även fören slitit sig och att båten nu låg uppdragen på badstranden bredvid vår tomt..
                Trodde att tampen nötts av någonstans men det var knopen som gått upp!
                Har samma förtöjning igen, men med tejpsäkring. Och vid den värsta blåsten hittills härute höll det i både för och akter och i stället var bpten på väg att rycka med sig bryggan ut i sjön...
                Dubbelt halvslag krin egen part är en kanonknop som jag använder till väldigt mycket, men den kan uppenbarligen svika.

Kommentera

Använder alltid dubbelt halvslag om egen part MEN gör detta med dubblerad lina.

När du slagit knopen blir det en ögla och en part över så att säga. För då den överblivna parten genom öglan och du har en idiotsäker knop som inte kan gå upp. Se bara till att parten som blir över är lång nog (helst upp emot en meter).

Visserligen måste förtöjningslinan vara lite längre än annars men med tanke på knopens säkerhet är detta ett litet pris att betala.

Har använt denna knop i dryga 50 år och den har aldrig svikit. Lärde mig denna av min morfar som lärt den av sin svärfar som tjänade i flottan under Oscar II och den svek aldrig dem heller så .....

Att knopen dessutom är väldigt lätt att både slå och lossa gör väl knappast saken sämre.

//Tantor
                  Bifogade filer
                  Senast ändrad av Tantor; 2015-06-16, 01:12.
                  [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Glömde skriva att pålsteken visserligen är en kanonknop som har många användningsområden men den går inte att lita helt på om den inte är belastad hela tiden så den använder jag personligen mest när jag av någon anledning temporärt behöver förlänga en lina...

//Tantor
                    [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 825 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka