Val av Trailerbåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av Trailerbåt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av Trailerbåt

Är ute efter en båt som alltid kommer att stå på trailer 80kmh.
    kommer sällan sjösättas från båtramp blir oftast över dandstränder eller "naturramper."
    Fiskar mest i medelstora sjöar, men 2-3 ggr per år blir det rikigt stora sjöar som hornavan och uman t.ex.
    båt i havet det har jag redan.
    haft en linder sportsman 355 tidigare med 6 hk på trailer men den har blivit för liten då det blivit större sjöar jag fiskat i på slutet. Även gått för långasamt och för liten för 3 personer som vi ibland är.
    kommer mest att trolla, flötestrolla samt spinnfiska väldigt lite jerkfiske.

Tips på båt någon? Känner själv att aluminium är att föredra då man ej vill hålla på med underhåll.
    kollat på

Linder 455 sportsman
    Quintrex 390
    buster olika modeller
    kimple 450 adventure
    silver hawk 470
    Med flera.

Svårt val!
    Många kommer att förslå vad de själva har just nu och någon kan komma att varna för lite äldre Buster L som av vissa anses farlig i viss sjö.
    Jag har en Alumacraft på ca 4,50 och jag tycker den blir lite trång om man spinnfiskar 3 pers trots fin inre vidd, perfekt för två, till trolling funkar det bättre.
    Alla de båtar du föreslagit är ungefär lika långa som min om än att vissa också är smalare/trängre invändigt.

Många på FS pratar sig varma om Silver, t ex Fox 470 och på pappret är den längst i gänget men motorbrunnen äter upp den faktiska innerlängden jämfört med en del av "dina" konkurrenter. Lär behöva åtminstone 40 hk med 3 man ombord om man vill ha lite fart, säg gissningsvis 25 knop. 40 hk eftersom Foxen sannolikt är den mest V-skrovade av dessa och går därmed också bäst under transport i lite högre sjö. En 470 med 30 hk kan möjligen bli svårsåld men lättköpt så att säga.

445 Sportman Catch är väl maxad till 30 hk och frågan är hur en sådan rår med 3 man med fiskepackning, kanske runt 19-20 knop på maxvarv om det räcker för dig? Fastän kortare än SF 470 så kan den mycket väl vara "lika stor" invändigt.

Finns massor skrivet om Quintrex här på FS, sök och läs på. Kimple 450 är onekligen verkligen billig jämfört med en lika stor 445 Catch å andra sidan kostar inte en 445 Basic mer men då får du nöja dig med max 20 hk om du vill vara laglig... Kimple
    har dissats av flera här på FS på oklara grunder, få ägare har uttalat sig (och finns inte heller här på FS?)

Kanske en Alumacraft eller en Arkip 460?

Lycka till i båtjakten!
    Senast ändrad av anteman; 2015-06-10, 12:19.

Kommentera

Ska du köpa ny så båt se till att prova olika båtar som du intresserar dig av, så att du själv kan avgöra vad som passar dig bäst. Själv så fastnade jag för Arkipen med en 50 hästare, jävligt bra båt som passar mitt fiske perfekt, det köpet ångrar jag inte. Mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskaarn Visa inlägg
        Känner själv att aluminium är att föredra då man ej vill hålla på med underhåll.
        Hej!
        Hört/sett flera som säger likadant.
        Varför skulle det vara mer underhåll på en plastbåt?

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskaarn Visa inlägg
          Är ute efter en båt som alltid kommer att stå på trailer 80kmh.
          kommer sällan sjösättas från båtramp blir oftast över dandstränder eller "naturramper."
          Fiskar mest i medelstora sjöar, men 2-3 ggr per år blir det rikigt stora sjöar som hornavan och uman t.ex.
          båt i havet det har jag redan.
          haft en linder sportsman 355 tidigare med 6 hk på trailer men den har blivit för liten då det blivit större sjöar jag fiskat i på slutet. Även gått för långasamt och för liten för 3 personer som vi ibland är.
          kommer mest att trolla, flötestrolla samt spinnfiska väldigt lite jerkfiske.

Tips på båt någon? Känner själv att aluminium är att föredra då man ej vill hålla på med underhåll.
          kollat på

Linder 455 sportsman
          Quintrex 390
          buster olika modeller
          kimple 450 adventure
          silver hawk 510-540
          Med flera.
          Hej Peter;

Köp en Silver Hawk. Den kommer du att älska och den klarar dina behov...

Idag har jag en Buster Magnum som jag fiskat lite då och då i Hornavan, Tjeggelvas och Uddjaure med. Jag kommer nog upp dit i år också bara jag får tiden att passa...

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm
          Old Firehand

Kommentera

Silver Hawk igen?!

TS pratar båtar på upp till ca 4.5 meter... En Silver Wolf eller Hawk, hur förtjänstfulla de än är i andra avseenden, är något helt annat, ffa i pris och storlek men också i vad för motor som då tarvas - det här börjar likna Werner & Werner som alltid sa "det går lika bra med selleri"

När vi ändå pratar båt och naturrampning - Range Rover LR-SDV8 eller möjligen Porsche Cayenne S Diesel - de enda rätta för alla trailerbåtägare!

Vad jag själv har!? "Säffle - kan man få en kopp kaffe?!"

Kommentera

Plast kräver färg för att hålla tätt och kommer stöta in i ex antal stenar vid sjösättning samt när jag utforskar nya vatten. Ingen lust att måla båten varje år.

Är faktiskt inne på silver båt sen om de blir fox eller hawk vet jag ej. Ska försöka få mej en titt på dom. Buster och linder har jag möjlighet att titta på.

Blivit lat med tiden så trolling kommer det mest att bli. Så hellre bättre sjöegenskaper än utrymme.

Tack så mycket för alla tips.

Kommentera

Varför inte en Ockelbo B16 AL?

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Finns massor skrivet om Quintrex här på FS, sök och läs på. Kimple 450 är onekligen verkligen billig jämfört med en lika stor 445 Catch å andra sidan kostar inte en 445 Basic mer men då får du nöja dig med max 20 hk om du vill vara laglig... Kimple
                  har dissats av flera här på FS på oklara grunder, få ägare har uttalat sig (och finns inte heller här på FS?)
                  !
                  Jodå, det finns Kimpleägare här på forumet
                  Jag har en Adventure 450 och är mycket nöjd med båten.
                  Jag kan komma med en längre recension av båten ikväll, om jag hinner med mig.
                  Mvh. HenkeW

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Silver Hawk igen?!
                    TS pratar båtar på upp till ca 4.5 meter... En Silver Wolf eller Hawk, hur förtjänstfulla de än är i andra avseenden, är något helt annat, ffa i pris och storlek men också i vad för motor som då tarvas - det här börjar likna Werner & Werner som alltid sa "det går lika bra med selleri"

När vi ändå pratar båt och naturrampning - Range Rover LR-SDV8 eller möjligen Porsche Cayenne S Diesel - de enda rätta för alla trailerbåtägare!

Vad jag själv har!? "Säffle - kan man få en kopp kaffe?!"
                    Hej Anders;

Du lade kanske märke till att jag ändrade storleken på Silver Hawk från 470 till 510-540, detta eftersom jag själv har ägt två Silver Hawk båtar på 1990-talet...

I Säffle har jag varit många gånger genom åren. En av mina trevligaste återförsäljare heter Håkan Åkerlund, Åkerlunds Biltillbehör, numera Autoexperten i Säffle ... och där har jag blivit bjuden på både kaffe och otroligt bra Laxfiske....

Anders, vet du att en av ABU´s skickligaste säljare hette Anders Erikssson. Vi brukade träffas på mässor och hos olika fiskeredskapsbutiker både i Stockholm (Fiskarnas Redskapshandel, Lundgrens Fiskredskapsfabrik) och Uppsala (Husbergs Eftr. och MÅ Sportfiske) ...

Nothing is forever!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                    Old Firehand

Ps. Kul och uppskattat att du läser mina inlägg. Som tack kan jag skicka dig ett knippe Selleri ...Ds.
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2015-06-10, 17:21.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 798 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka