Hur ska man göra och tänka vid oväder (STORA) vågor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ska man göra och tänka vid oväder (STORA) vågor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur ska man göra och tänka vid oväder (STORA) vågor?

    Var med om ett jädra oväder idag med stora vågor har en båt som är 4,75 m lång. Har ingen sjö/havs vana. Var tvungen att få vågorna från sidan för att ta mig dit jag skulle! Hade nästan panik, trodde båten skulle tippa alternativt att vågorna skulle fylla båten.
    Vad har ni för tips? Var lugnt när jag åkte ut.

  • #2
    Att ta sig dit man ska betyder ibland inte det samma som dit man vill... Om sjön känns näst intill övermäktig är det inte speciellt lyckat att ta den från sidan. Så rakt framifrån som möjligt och kurs mot närmaste land/lä är att rekommendera...

    Kommentera


    • #3
      1. Kolla väderprognos innan.
      2. Om det finns skärgård kan man ibland välja en bättre väg i lä för vågor och vind.
      3. Ibland måste man sicksacka för att inte ta sjön från sidan.
      4. Anpassa farten
      5. Ge dig inte ut på större vatten än din båt är avsedd för.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av klabbharpan Visa inlägg
        Var med om ett jädra oväder idag med stora vågor har en båt som är 4,75 m lång. Har ingen sjö/havs vana. Var tvungen att få vågorna från sidan för att ta mig dit jag skulle! Hade nästan panik, trodde båten skulle tippa alternativt att vågorna skulle fylla båten.
        Vad har ni för tips? Var lugnt när jag åkte ut.
        Ett tipps är att lära sig. Lär sig gör man via erf, som du gör nu och genom att åka med erfarna eller går nån kurs eller läser böcker i ämnet. Jag är uppvuxen i en båt och har det med mig i blodet från min skärgårdsboende släkt. Ja va bara en liten parvel när min morbror skrek "håll upp stäven för fa....." i falsett när jag va ouppmärksam och lät stäven falla ner. faller stäven så sjön går in i sidan kan det bli otrevligt värre.

        Grov sjö tas ALLTID med stäven rakt mot sjön. Man kan färdas sidledes vågorna genom att styra lite snett mot sjön, 10-30 grader beroende på båt, fart, kunnande och hur kraftig sjön är. Genom att man styr lite snett mot sjön i maklig fart och vågorna hela tiden trycker tillbaka båten resulterar detta i att du färdas åt sidan. Men det tar sin tid.

        Knep 2 är att ta vågorna med stäven för att genast på vågtoppen falla av 20-30 grader vågen och genast styra upp för att möta nästa våg med stäven. Man färdas i sick/sack mönster. På det sättet färdas du också åt sidan relativt sjön men möter vågorna rätt.

        Att göra som du gjorde är det dummaste man kan göra (ursäkta uttrycket, men det är ett tokigt och farligt sätt att möta grov sjö) detta får skärgårdsfolk lära sig med bröstmjölken.

        Att tro att man kan hantera detta genom att "som vissa" säga att jag är bara ute när det är bra väder är dumdristigt. Oavsett hur fint, och oavsett goda prognoser så ska man ALLTID vara förberedd på det värsta. Personligen förstår jag inte hur man tänker när man åker ut på sjön men man har ingen aning om hur man ska göra om det plötsligt blir hård sjö och vind.

        Det är en sak till man ska känna till och det är vilka svagheter och problem som just den båttyp man färdas i har. Alla båtar har sina speciella egenheter i att hantera sjö mm. Vissa typer klarar INTE av att vara stävtunga, andra måste har tyngd i stäven. Vissa klarar inte fart över vågorna, andra kräver fart för att hålla kursen mot sjön. osv osv.

        Och det är inte många ovana som inser att när sjön och vädret ändras så kan man i mindre båtar tvingas justera tyngdpunkten. Den mesta lasten placeras så lågt och centralt som möjligt i båten. Detta ger på många båtar en stor förändring i hur båten upplevs.

        Men som sagt, nu är du ju redan av egen erfarenhet en viktig kunskap rikare.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

        Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

        Kommentera


        • #5
          Det var den klokaste sammanfattning om ämnet jag har någonsin hört. Tack, Exxet!

          Kommentera


          • #6
            I tillägg till Exxets genomgång kan jag tillägga att jag själv är extremt pedantiskt med att tillse att jag har både täta och reglade luckor i båten.
            Har ju själv en liten båt och är alltid ute på fritt vatten här på västkusten. Båtarna klarar oftast mycket mer än vad man kan tro. Men det gäller bara om det är stängt och tätt där det skall vara det.
            __________________________________________________ _____________________________

            Covfefe

            Kommentera


            • #7
              Exxet har 100% rätt.

              jag är också uppvuxen i skärgården och har precis som många andra lärt mig detta, men till skillnad från exxet så kan jag inte uttrycka mig så pedagogiskt i just den här frågan, de är något jag bara vet. de sitter i ryggraden.

              nu har jag fruktansvärt dålig koll men finns det inte något som kallas lilla skepparexamen eller dylikt, där borde man ju få lära sig ett och annat

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                Ett tipps är att lära sig. Lär sig gör man via erf, som du gör nu och genom att åka med erfarna eller går nån kurs eller läser böcker i ämnet. Jag är uppvuxen i en båt och har det med mig i blodet från min skärgårdsboende släkt. Ja va bara en liten parvel när min morbror skrek "håll upp stäven för fa....." i falsett när jag va ouppmärksam och lät stäven falla ner. faller stäven så sjön går in i sidan kan det bli otrevligt värre.

                Grov sjö tas ALLTID med stäven rakt mot sjön. Man kan färdas sidledes vågorna genom att styra lite snett mot sjön, 10-30 grader beroende på båt, fart, kunnande och hur kraftig sjön är. Genom att man styr lite snett mot sjön i maklig fart och vågorna hela tiden trycker tillbaka båten resulterar detta i att du färdas åt sidan. Men det tar sin tid.

                Knep 2 är att ta vågorna med stäven för att genast på vågtoppen falla av 20-30 grader vågen och genast styra upp för att möta nästa våg med stäven. Man färdas i sick/sack mönster. På det sättet färdas du också åt sidan relativt sjön men möter vågorna rätt.

                Att göra som du gjorde är det dummaste man kan göra (ursäkta uttrycket, men det är ett tokigt och farligt sätt att möta grov sjö) detta får skärgårdsfolk lära sig med bröstmjölken.

                Att tro att man kan hantera detta genom att "som vissa" säga att jag är bara ute när det är bra väder är dumdristigt. Oavsett hur fint, och oavsett goda prognoser så ska man ALLTID vara förberedd på det värsta. Personligen förstår jag inte hur man tänker när man åker ut på sjön men man har ingen aning om hur man ska göra om det plötsligt blir hård sjö och vind.

                Det är en sak till man ska känna till och det är vilka svagheter och problem som just den båttyp man färdas i har. Alla båtar har sina speciella egenheter i att hantera sjö mm. Vissa typer klarar INTE av att vara stävtunga, andra måste har tyngd i stäven. Vissa klarar inte fart över vågorna, andra kräver fart för att hålla kursen mot sjön. osv osv.

                Och det är inte många ovana som inser att när sjön och vädret ändras så kan man i mindre båtar tvingas justera tyngdpunkten. Den mesta lasten placeras så lågt och centralt som möjligt i båten. Detta ger på många båtar en stor förändring i hur båten upplevs.

                Men som sagt, nu är du ju redan av egen erfarenhet en viktig kunskap rikare.
                Jag använde knep 2 och det gick någorlunda men otäckt!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av klabbharpan Visa inlägg
                  Jag använde knep 2 och det gick någorlunda men otäckt!
                  Bra, jo jag gissade så. Det blir till slut en självbevarelse att hålla upp mot vinden, det blir genast lite lugnare i båten då.

                  Övning ger färdighet, vill man kunna hantera sjö måste man utsätta sig för det. man kan göra det kontrollerat genom att planera sina turer och hela tiden ha nära till le bakom nån Ö eller liknande eller i alla fall en plan för det oväntade. Det man ska ha i åtanke är att så länge man kan upprätthålla sitt lugn så agerar man efter vad man lärt men så snart rädslan griper tag om en så gör man tokiga saker, man vill bara iland (flyktbeteende) och det är då man börjar styra kosan mer dit man önskar än dit man borde. Man kan inte fly från havet, bara ta sig an det.

                  Det som gjorde att du upplevde det hela väldigt riskfyllt och skrämmande var nog att du föll av lite för mycket ihop med båtens rullande. En båts sidorullande upplevas ofta som otäckt, i tex rundbottnade båtar med låg initial-stabilitet är rullandet inget farligt utan just en av båtens egenheter. En bred flatbottnad med hög initial-stabilitet hade inte rullat utan kanske plötsligt vräkts över ända, du hade av okunskap upplevt det mindre skrämmande men i själva verket varit i en mer riskfylld situation. Det är det jag menar med att känna sin båt. Ibland blir man rädd för att man inte förstår båtens beteende, men ibland har man inte kunskap att bli orolig och inse faran fast man borde.

                  Havet är skrämmande när det ryter till, men det är också tjusningen med havet. Jag själv upplever situationen otäck ibland. Trotts att jag rundat Gotland, passerat Ålandshav och tagit mig runt Turkiska uddar i stormvindar. Men jag vet hur jag ska agera, Jag vet hur båten agerar och jag vet vad som krävs. Jag litar på att jag behärskar situationen. Att lita på sin båt, , vet inte riktigt hur jag ska uttrycka det, , inte dumt men klart man ska lita på båten men det är du som ska föra båten i hamn, och inte tvärtom.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                  Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                  Kommentera


                  • #10
                    Kloka ord. Båten klarar ofta mer än vad man kan tro oftast mer än människan. Det är den sistnämnda som klantar till det..Finns f.ö flera exempel på övergivna delvis vattenfyllda båtar som hittats drivande till sjöss efter hårt väder men ingen ombord..

                    Det finns ett gammalt talesätt : "Det farligaste på sjön är land "
                    Senast ändrad av Hemi; 2015-05-31, 08:26.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 752 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka
                     
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    14 731 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                    694 svar
                    198 166 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nybörjare-igen  
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    27 svar
                    14 099 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Mudwater  
                    Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                    16 svar
                    3 542 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Dannii578  
                    Arbetar...
                    X