Hur ska man göra och tänka vid oväder (STORA) vågor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ska man göra och tänka vid oväder (STORA) vågor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av klabbharpan Visa inlägg
    Var med om ett jädra oväder idag med stora vågor har en båt som är 4,75 m lång. Har ingen sjö/havs vana. Var tvungen att få vågorna från sidan för att ta mig dit jag skulle! Hade nästan panik, trodde båten skulle tippa alternativt att vågorna skulle fylla båten.
    Vad har ni för tips? Var lugnt när jag åkte ut.
    Hej Johan;

Även om man är mycket sjövan och noga följt väderutsikterna innan man ger sig ut på sjön kan ett relativt lugnt väder slå om till full storm på kort tid....

Det väder du beskriver ovan plus ännu otäckare har mina fiskekompisar och jag lyckligtvis överlevt en gång .... Din berättelse får mig att minnas Allhelgonahelgen 1969:

"Med betydligt bättre utlovade väderutsikter av SMHI var vi ute och fiskade Gädda runt Askö i Trosa skärgård Allhelgonahelgen den 1 november 1969. Förmiddagsfisket var extremt bra! Göran Ahnstrand, Nikolai Hammari, Dennis Hess, Kjell Lagergren och jag fick åtskilliga godkända Gäddor... Det högg i nästan varje kast och vi var helt koncentrade på att fånga Gädda ... Ingen tänkte på att sjön började torna upp sig....

Till att börja med hade vi frånlandvind och solen lyste fram till kl. 13.10. Strax därefter öppnades himlen med ihållande regn och oerhört snabbt tilltagande, kraftig vind. Vi var fem fiskare i min 5,5 meters, öppna, norska Askeviking-båt. Det kändes ganska jobbigt när jag körde båten norrut mot Eriksö och Mörkö och tvingades parera våg efter våg i den grova sjön. Kjell och Nick hade varsin hink och Göran ett öskar som hjälp att få ut vattnet som slog in över fören när vi åkte i medvind och båten då och då doppade i de höga vågorna....

När vi satt i bilen på väg hem från Mörkö till Tyresö föll träden som "plockepinn" och ett tak flög av en lada och lade sig tvärs över vägen framför oss. Överallt var det mörkt och inga lampor lyste.. Bilen höll på att blåsa av vägen flera gånger...

Dagen efter kunde vi läsa i tidningarna om Allhelgonaorkanen som vi varit ute i den 1 november 1969. 36 döda vid Upplandskusten varav 30 skogsarbetare. Svenskt vindrekord 41 m/sek vid Grundkallen i norra Ålands hav..."

Det är kanske därför jag fiskar från en Buster Magnum idag ....

Memories ....

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand

Kommentera

Nu beror det lite på vart man fiskar men en ack så bra investering som kan rädda livhanken är en rejäl handpump

Vi var ute vid rödmarkeringen ungefär i en örnvik 540 när vädret slog om, 2 st med hinkar och en som tokpumpade med handpumpen!

Hade motorn lagt av eller pumpen pajat hade jag inte skrivit detta idag, garanterat! Det var väldigt nära, har varit nära ett par andra gånger, men denna var värst! Spräckt svanskotan ett par gånger efter båtsmisk men då var sjön bara lite vild, nu var det rent överjävligt

Click image for larger version

Name:	rörvik.JPG
Views:	1
Size:	103,2 KB
ID:	1777881

Så med tidigare tips om hur du möter vågor, samt en säkerhetspump så ska det gå bra i de flesta fall! Hurvida det är nödvändigt på svensksidan låter jag vara osagt, men jag är väldigt glad att vi hade den!

Kommentera

Ursprungligen postat av Knug87 Visa inlägg
        Nu beror det lite på vart man fiskar men en ack så bra investering som kan rädda livhanken är en rejäl handpump

Vi var ute vid rödmarkeringen ungefär i en örnvik 540 när vädret slog om, 2 st med hinkar och en som tokpumpade med handpumpen!

Hade motorn lagt av eller pumpen pajat hade jag inte skrivit detta idag, garanterat! Det var väldigt nära, har varit nära ett par andra gånger, men denna var värst! Spräckt svanskotan ett par gånger efter båtsmisk men då var sjön bara lite vild, nu var det rent överjävligt

[ATTACH=CONFIG]79090[/ATTACH]

Så med tidigare tips om hur du möter vågor, samt en säkerhetspump så ska det gå bra i de flesta fall! Hurvida det är nödvändigt på svensksidan låter jag vara osagt, men jag är väldigt glad att vi hade den!
        Hade varit livrädd!

Kommentera

Ursprungligen postat av klabbharpan Visa inlägg
          Hade varit livrädd!
          Huvudet på spiken..det var väldigt tyst i båten inomskärs då det verkligen gick upp för alla att" ..jävlar! kunde gått åt pipsvängen"

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
            Ett tipps är att lära sig. Lär sig gör man via erf, som du gör nu och genom att åka med erfarna eller går nån kurs eller läser böcker i ämnet. Jag är uppvuxen i en båt och har det med mig i blodet från min skärgårdsboende släkt. Ja va bara en liten parvel när min morbror skrek "håll upp stäven för fa....." i falsett när jag va ouppmärksam och lät stäven falla ner. faller stäven så sjön går in i sidan kan det bli otrevligt värre.

Grov sjö tas ALLTID med stäven rakt mot sjön. Man kan färdas sidledes vågorna genom att styra lite snett mot sjön, 10-30 grader beroende på båt, fart, kunnande och hur kraftig sjön är. Genom att man styr lite snett mot sjön i maklig fart och vågorna hela tiden trycker tillbaka båten resulterar detta i att du färdas åt sidan. Men det tar sin tid.

Knep 2 är att ta vågorna med stäven för att genast på vågtoppen falla av 20-30 grader vågen och genast styra upp för att möta nästa våg med stäven. Man färdas i sick/sack mönster. På det sättet färdas du också åt sidan relativt sjön men möter vågorna rätt.

Att göra som du gjorde är det dummaste man kan göra (ursäkta uttrycket, men det är ett tokigt och farligt sätt att möta grov sjö) detta får skärgårdsfolk lära sig med bröstmjölken.

Att tro att man kan hantera detta genom att "som vissa" säga att jag är bara ute när det är bra väder är dumdristigt. Oavsett hur fint, och oavsett goda prognoser så ska man ALLTID vara förberedd på det värsta. Personligen förstår jag inte hur man tänker när man åker ut på sjön men man har ingen aning om hur man ska göra om det plötsligt blir hård sjö och vind.

Det är en sak till man ska känna till och det är vilka svagheter och problem som just den båttyp man färdas i har. Alla båtar har sina speciella egenheter i att hantera sjö mm. Vissa typer klarar INTE av att vara stävtunga, andra måste har tyngd i stäven. Vissa klarar inte fart över vågorna, andra kräver fart för att hålla kursen mot sjön. osv osv.

Och det är inte många ovana som inser att när sjön och vädret ändras så kan man i mindre båtar tvingas justera tyngdpunkten. Den mesta lasten placeras så lågt och centralt som möjligt i båten. Detta ger på många båtar en stor förändring i hur båten upplevs.

Men som sagt, nu är du ju redan av egen erfarenhet en viktig kunskap rikare.
            Jag var ute på havet idag för första gången nästan på egen hand. Jag hade en kompis i båten som skulle hjälpa till vid behöv. Jag menar att jag körde ut och in i hamnen själv. Därefter vi flyttade oss till olika platser för att fiska. Sista timmarna började blåsa något men jag tog hjälp av dina råd. Logiskt tänkte jag oxå själv att man ska göra så men att du förklarade så bra hjälpte mig mycket. Det var inga jätte stora vågor men det var tillräckligt för att ställa till problem när vi körde.

Bra sammanfattat!
            Tight lines!
            CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
            18 svar