Ursprungligen postat av klabbharpan
Visa inlägg
Även om man är mycket sjövan och noga följt väderutsikterna innan man ger sig ut på sjön kan ett relativt lugnt väder slå om till full storm på kort tid....
Det väder du beskriver ovan plus ännu otäckare har mina fiskekompisar och jag lyckligtvis överlevt en gång .... Din berättelse får mig att minnas Allhelgonahelgen 1969:
"Med betydligt bättre utlovade väderutsikter av SMHI var vi ute och fiskade Gädda runt Askö i Trosa skärgård Allhelgonahelgen den 1 november 1969. Förmiddagsfisket var extremt bra! Göran Ahnstrand, Nikolai Hammari, Dennis Hess, Kjell Lagergren och jag fick åtskilliga godkända Gäddor... Det högg i nästan varje kast och vi var helt koncentrade på att fånga Gädda ... Ingen tänkte på att sjön började torna upp sig....
Till att börja med hade vi frånlandvind och solen lyste fram till kl. 13.10. Strax därefter öppnades himlen med ihållande regn och oerhört snabbt tilltagande, kraftig vind. Vi var fem fiskare i min 5,5 meters, öppna, norska Askeviking-båt. Det kändes ganska jobbigt när jag körde båten norrut mot Eriksö och Mörkö och tvingades parera våg efter våg i den grova sjön. Kjell och Nick hade varsin hink och Göran ett öskar som hjälp att få ut vattnet som slog in över fören när vi åkte i medvind och båten då och då doppade i de höga vågorna....
När vi satt i bilen på väg hem från Mörkö till Tyresö föll träden som "plockepinn" och ett tak flög av en lada och lade sig tvärs över vägen framför oss. Överallt var det mörkt och inga lampor lyste.. Bilen höll på att blåsa av vägen flera gånger...
Dagen efter kunde vi läsa i tidningarna om Allhelgonaorkanen som vi varit ute i den 1 november 1969. 36 döda vid Upplandskusten varav 30 skogsarbetare. Svenskt vindrekord 41 m/sek vid Grundkallen i norra Ålands hav..."
Det är kanske därför jag fiskar från en Buster Magnum idag ....
Memories ....
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old Firehand
Kommentera