Båtlån - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtlån

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Flera har försökt!
    En del menar att lån alltid är fel om man har kontanter att använda till amorteringar och/eller inköp. Andra förefaller mena att den saken kan bara besvaras om man tar hänsyn till ränteläge/inflation (kostnaden för lånet) och hur pass väl börsen går för närvarande, där sparade pengar kan få lov att växa mer eller mindre bra i relation till lånekostnaden. Under de senaste åren har tillväxten på många aktie-fondinnehav varit högre än kostnaden för ett lån.

Tror man att man kan få bättre avkastning på sparade medel som investeras än vad ränta kostar på ett lån (som just nu är relativt billiga) så kan det bli en bra affär. Fast hur det blir med den saken vet man först efteråt menar en del, fastän andra menar att det kan göras löpande under lån- och investeringsperioden om man noga håller koll.

Båda sätten kan vara "bäst" och det beror vilket huvudfokus man har, på intresse, stresstolerans, hur räntan och börsen utvecklar sig framgent och om man vill ha möjlighet att göra en god (eller dålig) affär eller bara koppla av
    Bra sammanfattning anteman!

Ber om ursäkt för allt i tråden och jag drar mig ur glad över att kunna konstatera att 100% (alla!) man pratar med här och i bekantskapskretsen tillhör de lyckliga 7% som kan det här med att tjäna grova pengar på att "investera klokt, kortsiktigt på börsen och hinna ut i tid".

Skitfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg
      ..... och jag drar mig ur glad över att kunna konstatera att 100% (alla!) man pratar med här och i bekantskapskretsen tillhör de lyckliga 7% som kan det här med att tjäna grova pengar på att "investera klokt, kortsiktigt på börsen och hinna ut i tid".
      Hur tror du annars att vi har råd med att köpa fiskeprylar? //T
      Senast ändrad av tonyex; 2015-05-22, 16:16.

Kommentera

En annan aspekt som är lite från ämnet men värd att belysa: Det finns även massvis med superbra begagnade båtar som man kan få betydligt billigare

Att belåna sig mer än nödvändigt tycker jag oftast är dumt. Det bästa är att försöka betala allt med kontanta medel och sedan arbeta så lite man har råd med... Och fiska desto mer

Kommentera

Eller så kan man skaffa sig bra sponsorer å få allt gratis.

Kommentera

Lycka till med att få en helt gratis båt via sponsring.
            Bloggen | Portfolio

Kommentera

Personligen så tillhör jag kategorin som hellre tar ett lån för att köpa bil, båt och andra dyrare prylar. Detta av den enkla anledningen att jag hellre har bra med pengar på banken istället för att binda en massa kapital. Sedan så brukar jag se till att betala av det betydligt snabbare än ursprungsplanen är. Jag vill hellre kunna casha en ny panna till huset om den går sönder direkt än att behöva springa till banken eller än värre, tvingas sälja båt eller bil eller något annat för att få fram pengar den vägen.

Sedan så gäller det självklart att man har koll på sin privatekonomi och kan klara av att betala betydligt högre räntor på så väl båt, bil som ev boende som man har lån på.

Men mitt högst personliga råd till TS är att köpa båten på lån, se till att inte ha en högre månadskostnad på lånet än vad du klarar av utan hellre lägga lånet på längre tid och sedan se till att göra extra inbetalningar efter vad du lyckats spara ihop. Men klarar du inte av att lägga undan en hyfsad slant varje månad efter att lånet är betalt så bör du vänta eller se dig om efter ett billigare alternativ. Men bind för h-vete inte upp dina sista sparade pengar i en båt, bil eller annan kapitalvara, för det kan du komma att ångra bittert senare och det har jag sett på tok för många fall av när jag sålde bilar tidigare.

Kommentera

Ursprungligen postat av gös ingvar Visa inlägg
                Eller så kan man skaffa sig bra sponsorer å få allt gratis.
                Det finns ingenting som är gratis. Du måste skatta för prylarna som du får av sponsorer.

Kommentera

Skönt att FS har blå fin layout som kontrast mot den återkommande röda texten
                  Alumacraft så klart!

Kommentera

Japp, kärringen sponsrade min båt. Hon visste inte om de först men det tog inte lång tid innan hon fick reda på de.

Är bara rättvist sa jag, jag sponsra ju dig me ny symaskin förra året.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 814 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka