Båtlån - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtlån

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
    ...Inte konstigare att kolla flödet än att skicka ett sms eller kolla Facebook.
    Nu saknar jag det sistnämnda så jösses vad tid jag ändå får över.
    Igår blev det nog närmare 30 ggr. Stressad? Inte det minsta.
    intressant aspekt, jag sms:ar och kollar FS i princip varje dag utan stress och den tid jag får över genom att inte ha Facebook skulle lätt kunna användas till lite finansiell koll... utan stress.

Bankräntan är ju verkligen intet värd i dag - är man snål eller sparsam så kan nog ett sparande i ett antal indexfonder med låg avgift vara ett lönsamt sätt att finansiera ett billigt båtlån...

Kommentera

Har inte läst hela tråden, bara skummat de första inläggen. Men om man kan betala kontant så är det väl alltid det bästa valet? Varför låna om man inte behöver, varför betala ränta om det inte behövs?..

Jag lånade till min nya båt och betalade 20% kontant då det var kravet för att ta en bil- och fritidskredit hos Nordea. Räntan ligger på 5% blankt (560kr/månad). Om jag hade haft 130000kr i fickan så hade jag betalat av lånet direkt.
      Bloggen | Portfolio

Kommentera

Antar att du syftar på mitt intresse på aktier och koll. Det tar allt från 10 sek till max ett par minuter och det är mitt intresse att hålla koll på marknaden
        Du sitter alltså och följer börsen konstant, sekund för sekund även när du fiskar? Och får du då på en +20 kg gädda samtidigt som någon utför en terroristattack mot något extremt känsligt ställe som får index att gå -20% på några minuter så kastar du spöt i vattnet och säljer aktier i stället? Eller om mobilen tappar täckning helt eller går sönder när du är ute på sjön, hur håller du koll då? Avbryter fisket och åker hem i stället?

Visst, jag följer också börsen dagligen och handlar utefter teknisk analys med automatisk stopp-loss osv men med vetskapen om hur mina affärer prioriteras i systemen jmf med dom stora drakarna, att man ibland stoppar handeln helt eller att systemen helt enkelt bryter ihop så funkar det inte speciellt bra vid extrema situationer.

Jag tycker självklart att man skall investera så mycket man kan avvara på börsen under vissa perioder men det jag vänder mig emot i mycket av resonemangen här är rådet att använda pengar man inte har (lånade) för spekulation. Vid plötslig oro på marknaderna sticker ju även räntan oftast som ett brev på posten så det kan bli riktigt dyrt på kort sikt om man inte aktar sig.

Men det är upp till var och en att göra som man själv vill och tycker, besluten är alltid ens egna och då kan man inte skylla på någon annan. Själv vill jag ha fullständig koncentration på fisket när jag någon gång i framtiden drillar min första 20-kilosgädda men det är ju jag det..

Click image for larger version

Name:	OMX Index.JPG
Views:	1
Size:	47,1 KB
ID:	1777836

Kommentera

Är det någon som svarat på frågan om det är klokt eller inte att ta ett båtlån eller diskuteras bara aktier och börsen i denna tråden?

Kommentera

Ursprungligen postat av yamahare Visa inlägg
            Är det någon som svarat på frågan om det är klokt eller inte att ta ett båtlån eller diskuteras bara aktier och börsen i denna tråden?
            Jorrå jag har fått svar och det blir att ta kaffe och spara tills jag har råd att casha plus att äta en kanelbulle utan stress och en buffert

Kommentera

Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg
              Du sitter alltså och följer börsen konstant, sekund för sekund även när du fiskar? Och får du då på en +20 kg gädda samtidigt som någon utför en terroristattack mot något extremt känsligt ställe som får index att gå -20% på några minuter så kastar du spöt i vattnet och säljer aktier i stället? Eller om mobilen tappar täckning helt eller går sönder när du är ute på sjön, hur håller du koll då? Avbryter fisket och åker hem i stället?

Visst, jag följer också börsen dagligen och handlar utefter teknisk analys med automatisk stopp-loss osv men med vetskapen om hur mina affärer prioriteras i systemen jmf med dom stora drakarna, att man ibland stoppar handeln helt eller att systemen helt enkelt bryter ihop så funkar det inte speciellt bra vid extrema situationer.

Jag tycker självklart att man skall investera så mycket man kan avvara på börsen under vissa perioder men det jag vänder mig emot i mycket av resonemangen här är rådet att använda pengar man inte har (lånade) för spekulation. Vid plötslig oro på marknaderna sticker ju även räntan oftast som ett brev på posten så det kan bli riktigt dyrt på kort sikt om man inte aktar sig.

Men det är upp till var och en att göra som man själv vill och tycker, besluten är alltid ens egna och då kan man inte skylla på någon annan. Själv vill jag ha fullständig koncentration på fisket när jag någon gång i framtiden drillar min första 20-kilosgädda men det är ju jag det..

[ATTACH=CONFIG]78929[/ATTACH]
              Nu väl det egentligen bara en som pratade om att spekulera med lånade pengar, vilket för denne varit i god affär speciellt i tider som varit med låga ränta och hög avkastning, dessa omständigheter samt den regelbundna koll som funnits där lär ju ha underlättat. Ser inget fel i det men det är inte en sak för alla och envar
              Senast ändrad av anteman; 2015-05-22, 12:52.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg

[ATTACH=CONFIG]78929[/ATTACH]
                Lugn. Andas.

Fiskar på helgerna och skiter fullständigt i börsen och terrorister.
                Har telefonen som klocka och har det viktigaste direkt på startskärmen. Ser vare sig jag vill eller inte.

Spelar väl ingen roll att en aktie dyker 20% av en extremsituation. Då får man väl ta ställning till det då och inget man ska oroa sig över.

Blir det för oroligt och det inte känns bra så backa hem kapitalet och lös lånet såklart.

Men folk kan omöjligt påstå att det är dumt att låna till förmånlig ränta när man samtidigt förvaltar egna kapitalet bättre än kostnaderna.

Men köper man en båt på lån och sen inte kan hantera pengarna man har kvar på fickan är det fruktansvärt dumt.

TS bör låna till bra villkor om denne tror sig kunna hantera det bra, iaf en del.
                Framförallt rörelsefriheten, att inte ha något kvar på fickan skulle kännas fruktansvärt.
                Alumacraft så klart!

Kommentera

Flera har försökt!
                  En del menar att lån alltid är fel om man har kontanter att använda till amorteringar och/eller inköp. Andra förefaller mena att den saken kan bara besvaras om man tar hänsyn till ränteläge/inflation (kostnaden för lånet) och hur pass väl börsen går för närvarande, där sparade pengar kan få lov att växa mer eller mindre bra i relation till lånekostnaden. Under de senaste åren har tillväxten på många aktie-fondinnehav varit högre än kostnaden för ett lån.

Tror man att man kan få bättre avkastning på sparade medel som investeras än vad ränta kostar på ett lån (som just nu är relativt billiga) så kan det bli en bra affär. Fast hur det blir med den saken vet man först efteråt menar en del, fastän andra menar att det kan göras löpande under lån- och investeringsperioden om man noga håller koll.

Båda sätten kan vara "bäst" och det beror vilket huvudfokus man har, på intresse, stresstolerans, hur räntan och börsen utvecklar sig framgent och om man vill ha möjlighet att göra en god (eller dålig) affär eller bara koppla av

Kommentera

Lugn. Andas.

Fiskar på helgerna och skiter fullständigt i börsen och terrorister.
                    Har telefonen som klocka och har det viktigaste direkt på startskärmen. Ser vare sig jag vill eller inte.

Spelar väl ingen roll att en aktie dyker 20% av en extremsituation. Då får man väl ta ställning till det då och inget man ska oroa sig över.

Blir det för oroligt och det inte känns bra så backa hem kapitalet och lös lånet såklart.

Men folk kan omöjligt påstå att det är dumt att låna till förmånlig ränta när man samtidigt förvaltar egna kapitalet bättre än kostnaderna.

Men köper man en båt på lån och sen inte kan hantera pengarna man har kvar på fickan är det fruktansvärt dumt.

TS bör låna till bra villkor om denne tror sig kunna hantera det bra, iaf en del.
                    Framförallt rörelsefriheten, att inte ha något kvar på fickan skulle kännas fruktansvärt.
                    Jag är helt lugn men brukar alltid hicka till lite när taxichaufförer, alla kollegorna på jobbet, sportfiskare , ja nästan hela samhället efter en längre tids uppgång på börsen låter som en personlig rådgivare på storbanken; "Nu går det inte att förlora pengar, in med all deg och har du ingen så låna"...

Du har säkert koll på läget men alla verkar inte ha det:
                    "Amerikansk statistik bekräftar samma sak: 92-93 procent av alla korttidshandlare förlorar i längden. De sju procent som överlever gör det av följande skäl: De har tillräckligt med kapital. De lyckas hålla förlusterna små. De har diciplin. De är kostnadsmedvetna."

Kommentera

Det blir oetiskt om man går in på djupet ang båtköpfinansiering och vilket sätt är mer fördelaktigt, så jag hoppar över det.
                      Är risken liten att att man hamnar i "lyxfällan" och har man råd, då är det bara köpa en båt i den prisklassen. Att uppgradera båten, om man är fiskare, är den bästa "investering" man gör. Sen att man blir alltid missnöjd med båtstorlek eller med antal hästkrafter efter en halvsäsong blir en annan femma.

//T
                      Senast ändrad av tonyex; 2015-05-22, 15:36.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 825 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka