Tips på lämplig båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på lämplig båt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på lämplig båt

Hej!

Har tänkt att köpa en båt att fiska från i en sjö i mellersta norrland. Jag är väldigt sugen på en tracker båt men eftersom jag är nyinflyttad i stockholm och inte kommer kunna nyttja den så ofta blir den dyr (om någon vet en sjö för bra predator fiske dit man kan ta sig kommunalt och lätt får båtplats så hojta gärna till så kan jag tänka om!)

Jag vill så klart att båten ska vara stabil och inte tippa om man ställer sig upp, 4-5 meter, rorkult eller styrpulpet spelar ingen roll och att den har en motor man kan trolla lite med även fast det inte kommer vara primära fisket och göra ca 20 knop med 2-3 vuxna.

Har också tänkt att montera extra utrustning som ekolod och front-elmotor om det inte redan sitter på den båt jag hittar.

Budgeten är inte obegränsad, har hittils kollat runt 30.000 men betalar hellre det dubbla för en båt jag blir nöjd med än något som med hög risk är rutten eller kommer bli inom 2-3 år. Har funderat på aluminium då dom verkar smidiga och lätt att underhålla men är dom stabila?

Tacksam för alla svar och tips,
    Robin

lyfter min egen tråd och frågar om detta är ett vettigt köp. Lockande för mig då jag får båtplats i skärgården i sommar samt tillgång dess fiskevatten.

Har bestämt att titta på den och provåka om möjligt. Om den är i fint skick vad skulle vara ett "bra" pris att pruta till?

Kommentera

Ursprungligen postat av Robiban Visa inlägg
      lyfter min egen tråd och frågar om detta är ett vettigt köp. Lockande för mig då jag får båtplats i skärgården i sommar samt tillgång dess fiskevatten.

Har bestämt att titta på den och provåka om möjligt. Om den är i fint skick vad skulle vara ett "bra" pris att pruta till?

http://www.blocket.se/stockholm/SILV....htm?ca=11&w=3
      Budgeten steg mycket under en dag!

Jag har tittat lite på Silver Fox och andra båtar i den klassen. Priset känns rätt bra, men det är svårt att avgöra utan mer information om motorn, vad det är för gps osv. Det finns en silver fox från 2005 ute för 110k med en 50hp Mercury fyrtakt med en körtid på 257 timmar. Den har förvisso körkapell och en trailer (oklart om det är en 80-vagn). En annan Silver Fox från 2006 med 50 HP ligger ute för 120k utan extrautrustning. I jämförelse så är väl 135k för en 2008-modell med 60 hästar ett rätt bra pris när GPS ingår.

Det är fel säsong för att kunna pruta mycket på båtar just nu. Hade den legat ute i flera veckor så hade det varit en annan grej. De flesta säljarna på blocket vet ju att det prutas hejvilt så många anpassar ju priset för att det ska finns prutmån. Jag kan tänka mig att någon som lägger ut båten till 135k accepterar 125k-130k vid snabb och smidig affär.

Kommentera

Ursprungligen postat av Quagmire Visa inlägg
        Budgeten steg mycket under en dag!

Jag har tittat lite på Silver Fox och andra båtar i den klassen. Priset känns rätt bra, men det är svårt att avgöra utan mer information om motorn, vad det är för gps osv. Det finns en silver fox från 2005 ute för 110k med en 50hp Mercury fyrtakt med en körtid på 257 timmar. Den har förvisso körkapell och en trailer (oklart om det är en 80-vagn). En annan Silver Fox från 2006 med 50 HP ligger ute för 120k utan extrautrustning. I jämförelse så är väl 135k för en 2008-modell med 60 hästar ett rätt bra pris när GPS ingår.

Det är fel säsong för att kunna pruta mycket på båtar just nu. Hade den legat ute i flera veckor så hade det varit en annan grej. De flesta säljarna på blocket vet ju att det prutas hejvilt så många anpassar ju priset för att det ska finns prutmån. Jag kan tänka mig att någon som lägger ut båten till 135k accepterar 125k-130k vid snabb och smidig affär.
        Jag vill gärna ha en större båt och har inga problem med att betala 200.000 men då hade jag hellre valt en fin DC men begränsning på båtplats gör själva köpet begränsat. Just den här blir intressant med tanke på att han lånar ut sin båtplats i skärgården som ligger nära kommunala förbindelser vilket är helt perfekt för mig. Ger mig möjlighet att köa för en egen båtplats och byta till större båt när jag får det Den är även liten nog att ha i en insjö där jag har tillgång till stuga och vatten.

Det är många delade meningar om modellen, jag får intrycket att många tycker bättre om silver än linder. Tycker själv den ser trevligare ut till annat än fiske.

Kan väldigt lite om båtar och detta blir min första båt så jag undrar mest om den är prisvärd med den utrustning som medföljer, vill inte köpa grisen i säcken GPSen är väl egentligen inte så intressant om den inte är med ekolod osv, hade ändå tänkt skaffa någon lösning, exempelvis sonarphone.

Tack för svar!

Kommentera

Smaken är ju alltid som baken...
          Annars tycker jag nog att Silver Fox är en helt ok allround "1:a båt", kanske mest för att det var en sån jag köpte som 1:a båt för drygt 1 år sen. Jag gav 95k för en 2003:a med Yama F50 hos en handlare, oprutat. Finns ju alltid diskussionen huruvida aluminium är värt merkostnaden eller inte, men personligen trivs jag med att kunna köra en "trevallars" in mellan y-bommarna utan att få ångest.

Kommentera

den båten skulle jag köpa på direkten om jag hade budgeten fiskares dröm, enkel,stabil,lättskött,

Kommentera

Har kollat på Linder också. Den ser helt klart ut att ha bättre planlösning för fiske men i övrigt gillar jag foxen mer. Just den foxen är p g a båtplatsen med bra förbindelser för mig utan bil får. Båten blir mer tillgänglig om jag kan ha den här där jag bor istället för i stugan 50 mil bort.

Ska kolla på den imorgon. Någon som har tips på vilka fel man ska kolla efter? Båten ligger på land och om det inte kommer en snöstorm ska jag provåka om jag tycker den är okej i övrigt. Känns som risken för att skrovet är dåligt på en så relativt ny aluminium båt?

Alla tips mottages med öppen famn

Kommentera

Kolla att den inte är stulen

Kommentera

Många pratar sig varma om Silver här FS, säkert ett tryggt köp.
                  Förstår också att båtplatsen är av värde för dig, men 135K för en båt som är inne på 8:e säsongen när t ex en helt ny Alumacraft 165 med 50 hk kostar 159K känns inte prisvärt i mina ögon, inte ens mer hänsyn till att den förra har 60 hk och båtarna är av en lite olika typ.

För övrigt kostar en Fox i dag ny omkring 195K med en 50 hk. Gav han något likande för sin när det begav sig, så har den tappat omkring 8 000kr per år (nästan växelpengar för en nybilägare...)

Svårt det där när båtplatsen är en del i affären...

Kommentera

Hett tips: köp en något billigare båt & lägg resten på en bil. En helt jävla suverän pryl att ha om man håller på med sportfiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 801 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka