Hydralstyrning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hydralstyrning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hydralstyrning

Hallå! Jag är sugen på att uppgradera min Tracker-båt (80 HK EFI Mercury) med hydralstyrning. Fick ett pris hos lokala båthandlaren på 15 lax monterat och klart. Har sett kompletta satser för 6-7000, fixar man att montera ett sådant själv? Hur universalt är det där egentligen?

Håller på med min HR 510, inga problem alls (så långt).
    /Martin

Kommentera

Svärfar gjorde det själv på en ny yamarin, va tydligen inte speciellt svårt

Kommentera

Ursprungligen postat av snej12 Visa inlägg
        Hallå! Jag är sugen på att uppgradera min Tracker-båt (80 HK EFI Mercury) med hydralstyrning. Fick ett pris hos lokala båthandlaren på 15 lax monterat och klart. Har sett kompletta satser för 6-7000, fixar man att montera ett sådant själv? Hur universalt är det där egentligen?
        Låter riktigt dyrt måste jag säga. Vilken styrning handlar det om, alltså fabrikat?

Kommentera

De va det jä.....gaste jag hört. Den firman kan du be stoppa upp sig själva i arslet. Dom flesta märken hydraulstyrningar till max 90 hk hittar du för priser mellan 3900 - 5900. Att montera detta för en van och händig person, vilket man får utgår ifrån att den firman är. Borde vara utfört på 2-3 timmar. En väl insatt person gör det på en timme om det bara är att montera, alltså inga extra ombyggnader, fästen mm.

Skamlös timdebitering den firman kör med.

Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Hej Jens;

Troligtvis avser din lokala båthandlare att i det priset få montera hydraulstyrning i både din och fiskekompisens båt...

Själv hade jag "teleglapp" i mina båtar under massor år tills jag köpte min Buster Magnum 1998..
            Med motor över 90 hkr bör de flesta båtar av säkerhetsskäl förses med hydraulstyrning.

En bra hydraulstyrning bör du tillsammans med någon annan händig kompis klara av att montera på några timmar. Här hittar du några förslag .. https://www.google.se/search?hl=sv&q...8QsAQ&tbm=isch ..

Nothing is forever!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
              De va det jä.....gaste jag hört. Den firman kan du be stoppa upp sig själva i arslet. Dom flesta märken hydraulstyrningar till max 90 hk hittar du för priser mellan 3900 - 5900. Att montera detta för en van och händig person, vilket man får utgår ifrån att den firman är. Borde vara utfört på 2-3 timmar. En väl insatt person gör det på en timme om det bara är att montera, alltså inga extra ombyggnader, fästen mm.

Skamlös timdebitering den firman kör med.

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=93025
              Fast skippa dom billigaste är mitt tips. Många av dessa har ingen backventil i rattpumpen vilket innebär att du inte kan släppa ratten hursomhelst. Den i länken är en sådan. Baystar funkar fint till mercuryn och flera säljer den för under 5000:-

Kommentera

Tack för svaren! Ja, det verkar ju som att man köper en bra styrning med non-feedback för under 5 som ni säger. Skall begära in lite fler offerter eller överväga att montera själv. Tiden är knapp för mig dock, och då blir det förre fisketimmar. :-) Dessutom är det ju av yttersta vikt att det blir rätt gjort. Men jag ser fram emot en trevligare styrning!

Kommentera

Minst 3000kr i timmen tar dom med det priset!!

Be dom äta skit!

Monterade själv hydrualstyrning i min B16 och det som tog mest tid var att dra slangarna och att fixa täckplåt till rattpumpen,den nya var nämligen mindre.

Är man bara nästan normal händig fixar man det utan bekymmer.
                  Kan dock vara skönt med lite hjälp vid luftningen så slipper du klättra i & ur båten 200ggr med sista oljeskvätten!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Mikael, 2009-06-06, 21:18
                  13 svar
                  10 869 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Xerup
                  av Xerup