Hur monterar man hamnkapellet på en starweld 1674? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur monterar man hamnkapellet på en starweld 1674?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur monterar man hamnkapellet på en starweld 1674?

Hej!

Precis som rubriken lyder så har jag problem med mitt hamn kapell.
    Jag har precis hämtat båten och fixat i ordning vid bryggan med förtöjningar mm.
    Men när jag skulle sätta på kapellet för att åka hem började problemen!
    Så just nu ligger den utan då jag blev lite lätt frustrerad!

Kapellet har 4 knappar i fören, en lång tamp som börjar i varje ända bak och går igenom kapellet och runt hela.

Är de någon som har en liknande båt eller bara råkar veta vad jag gör för fel?

Tackar på för hand!

//Marcus

Har ingen sådan båt, men kan tänka mig att det är tänkt att man ska spänna repet typ under kanten på relingen. O knäppa fast knapparna. Sen bör de väl hålla.

Kommentera

Jo, men problemet blir ju att förtöjnings repen bak gör att jag inte kan få in hörnen under relingen.
      Detta är ju en amerikansk båt som oftast ligger på kärra. men jag tycker att ett hamn kapell skall kunna gå att montera även om båten ligger i och även om man använder befintliga knapar för att förtöja båten med :/

Tackar för svaret i alla fall!

Kommentera

Jag har en Alumacraft och min modell har ett kapell som är avsett för trailer. Tanken är att trä på från fören och spänna åt runt aktern och fästa kapellets tampar där.
        Om man spänner så, så kommer man inte åt knaparna men det var ju inte heller tanken.

Jag får det att funka hjälpligt ändå genom att bara lägga kapellet över aktern och hålla ner den över relingen med hjälp av vikter och sen trä på över fören...

Jag misstänker att ditt kapell är av liknande typ och inte ett "svenskt" hamnkapell gjort för båt som angöras med fören mot bryggan...
        Senast ändrad av anteman; 2015-04-18, 12:20.

Kommentera

Okej! de förklarar en hel del! Tack!
          Tror att våra båtar är av liknande modell, så skall prova å göra som du.
          Satt även och funderar på att dra en tamp under båten för att hålla de på plats, va tror du om de?

Tack för svaren!
          Skall ut och fiska i dag, och får hoppas jag har bättre tålamod när jag åker hem i dag!

Kommentera

Tamp kan funka om du fått dit den lätt. Än så länge har jag båten på trailer men förra året var den i hamn periodvis, då ser det ut på följande sätt:
            Click image for larger version

Name:	DSC_000002.jpg
Views:	1
Size:	969,9 KB
ID:	1777561

Hoppas det blev rätt bild, marigt att klicka rätt på smartmobilen.. Nå, jag har en pinne m tennisboll å stolryggstödet uppe för att få ett fall utåt... å vattenfyllda PET-flaskor 2 st per sida som håller kapellet på plats
            Senast ändrad av anteman; 2015-04-18, 12:04.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
            18 svar
            5 830 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Lärka
            av Lärka