Har en Flipper 420 som ska få lite kärlek.
Tidigare ägare har gjort en lagning som släppt under båten som ligger under vattenlinjen som känns som ett måste att fixa samt har lite trädetaljer ruttnat.
Bilder kommer men slänger upp en tråd så jag kommer igång med detta.
Inköpslista från biltema
Aluminiumroller 1st 50kr
Polyester 1kg 119kr
Glasiberväv 1kvm 50kr x2
2-komponents polyuretanakryl Vit 1liter 250kr x3
Den vita 2-komponents polyuretanakrylen ska användas för att slutligen måla båten invändigt och utvändigt.
Jag har aldrig gjort detta förut och är tacksam för alla råd och tips.
Mina frågor:
1. Ska jag köra med glasibermatta eller väv?
2. Ska jag använda polyester eller epoxy för att binda glasfibret?
3. träet i akerspegeln ser ut att ha gjort sitt, vilket material är lämpligast för detta och vad behandla det med så det klarar några säsonger samt ska det limmas eller skruvas dit sen?
4. Slipa kommer jag få göra en en hel del för att lacka hela båten, men där lagningarna ska göras kommer det slipas så jag kommer ner till glasfibern. Men innan glasfibret börjar läggas behöver jag behandla det med nåt förutom att tvätta av det med T-röd eller nåt?
5. Hur länge bör jag vänta innan jag målar över lagningarna?
6. De trädetaljer som ruttnat på insidan av båten, kan man ersätta dessa med tryckimpregnerat virke?
7. Behöver man bottenmåla en plastbåt som fiskas enbart i Mälaren?
8. Båten står på baksidan av vårt radhus, kommer utföra detta arbete på min egen "tomt" kan grannarna klaga att man ej får utföra sådant arbete på denna plats?
Vill göra det så enkelt som möjligt då sambon närsom ska föda och man har inte hur mycket tid som helst samt att man självklart också vi ut på sjön och fiska.
Tidigare ägare har gjort en lagning som släppt under båten som ligger under vattenlinjen som känns som ett måste att fixa samt har lite trädetaljer ruttnat.
Bilder kommer men slänger upp en tråd så jag kommer igång med detta.
Inköpslista från biltema
Aluminiumroller 1st 50kr
Polyester 1kg 119kr
Glasiberväv 1kvm 50kr x2
2-komponents polyuretanakryl Vit 1liter 250kr x3
Den vita 2-komponents polyuretanakrylen ska användas för att slutligen måla båten invändigt och utvändigt.
Jag har aldrig gjort detta förut och är tacksam för alla råd och tips.
Mina frågor:
1. Ska jag köra med glasibermatta eller väv?
2. Ska jag använda polyester eller epoxy för att binda glasfibret?
3. träet i akerspegeln ser ut att ha gjort sitt, vilket material är lämpligast för detta och vad behandla det med så det klarar några säsonger samt ska det limmas eller skruvas dit sen?
4. Slipa kommer jag få göra en en hel del för att lacka hela båten, men där lagningarna ska göras kommer det slipas så jag kommer ner till glasfibern. Men innan glasfibret börjar läggas behöver jag behandla det med nåt förutom att tvätta av det med T-röd eller nåt?
5. Hur länge bör jag vänta innan jag målar över lagningarna?
6. De trädetaljer som ruttnat på insidan av båten, kan man ersätta dessa med tryckimpregnerat virke?
7. Behöver man bottenmåla en plastbåt som fiskas enbart i Mälaren?
8. Båten står på baksidan av vårt radhus, kommer utföra detta arbete på min egen "tomt" kan grannarna klaga att man ej får utföra sådant arbete på denna plats?
Vill göra det så enkelt som möjligt då sambon närsom ska föda och man har inte hur mycket tid som helst samt att man självklart också vi ut på sjön och fiska.
Kommentera