Laga lite skador på båten (Flipper 420) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laga lite skador på båten (Flipper 420)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Laga lite skador på båten (Flipper 420)

Har en Flipper 420 som ska få lite kärlek.

Tidigare ägare har gjort en lagning som släppt under båten som ligger under vattenlinjen som känns som ett måste att fixa samt har lite trädetaljer ruttnat.

Bilder kommer men slänger upp en tråd så jag kommer igång med detta.

Inköpslista från biltema

Aluminiumroller 1st 50kr
    Polyester 1kg 119kr
    Glasiberväv 1kvm 50kr x2
    2-komponents polyuretanakryl Vit 1liter 250kr x3

Den vita 2-komponents polyuretanakrylen ska användas för att slutligen måla båten invändigt och utvändigt.

Jag har aldrig gjort detta förut och är tacksam för alla råd och tips.

Mina frågor:

1. Ska jag köra med glasibermatta eller väv?
    2. Ska jag använda polyester eller epoxy för att binda glasfibret?
    3. träet i akerspegeln ser ut att ha gjort sitt, vilket material är lämpligast för detta och vad behandla det med så det klarar några säsonger samt ska det limmas eller skruvas dit sen?
    4. Slipa kommer jag få göra en en hel del för att lacka hela båten, men där lagningarna ska göras kommer det slipas så jag kommer ner till glasfibern. Men innan glasfibret börjar läggas behöver jag behandla det med nåt förutom att tvätta av det med T-röd eller nåt?
    5. Hur länge bör jag vänta innan jag målar över lagningarna?
    6. De trädetaljer som ruttnat på insidan av båten, kan man ersätta dessa med tryckimpregnerat virke?
    7. Behöver man bottenmåla en plastbåt som fiskas enbart i Mälaren?
    8. Båten står på baksidan av vårt radhus, kommer utföra detta arbete på min egen "tomt" kan grannarna klaga att man ej får utföra sådant arbete på denna plats?

Vill göra det så enkelt som möjligt då sambon närsom ska föda och man har inte hur mycket tid som helst samt att man självklart också vi ut på sjön och fiska.
    Senast ändrad av Serigös; 2015-04-06, 23:49.

1: Matta
    2: Polyester är billigast samtidigt som det är samma material som båten i övrigt byggts av.
    3: Menar du träskivan på utsidan? I så fall ersätt med (helst) slitskyddsplyfa eller kanske ännu bättre en tjockare plastskiva.
    Den nya skivan ska skruvas dit med sikaflex eller liknande på insidan och i skruvhålen.
    4: Använd alltid aceton till plastjobb.
    5: Några veckor säger expertisen, själv är jag osäker.
    6: Undvik tryckat. Det är blött virke som ändrar/drar isär sig när det torkar. Fura som fernissas kanske är en idé?
    7: Nej
    8: Beror helt på vilka grannar du har och avståndet till dom. Ett tips är att inte slipa i plasten om det blåser mot dina grannar. Dammet har en förmåga att leta sig in överallt.
    Hänga upp en presenning mot dem kanske?
    //Micke

Kommentera

5. Använder du polyester ska du vänta 4-5 veckor innan den är övermålningsbar.
      Topcoat kan däremot användas tidigare.
      Tänk på temperaturen med. Står på förpackningen vad som gäller. Som jag fattar det så slutar det härda om man kyler ner det för mycket, och härdningen kommer inte igång igen om det blir varmare efter nerkylning.

Använder du epoxi går det att måla när det känns torrt

Kommentera

Ursprungligen postat av Detanvändarnamnetanvändsredan Visa inlägg
        Tänk på temperaturen med. Står på förpackningen vad som gäller. Som jag fattar det så slutar det härda om man kyler ner det för mycket, och härdningen kommer inte igång igen om det blir varmare efter nerkylning.

Det är helt rätt att härdningen avstannar vid för låg temperatur. Och har den väl stannat av så kommer den aldrig mer igång utan båten är dömd att för evigt stinka polyester.

Kommentera

tänk på att slipa bort ALLT som är delaminerat, peta och bryt med en kniv eller något så du är SÄKER på att du får bort ALLT som är delaminerat, annars är det totalt bortkastat.
          Bästa material till akterspegeln är Björkplyfa, men på en liten båt med liten motor kan det duga med ett billigare material om du inte hittar småbitar billigt.
          använd INTE formplyfa!
          EDIT:menar du trä utombords, eller träet INNE i akterspegeln?
          Senast ändrad av Nito; 2015-04-07, 08:20.

Kommentera

några tips: http://www.fiskesnack.com/forum/show...ighlight=guide

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
              1: Matta
              2: Polyester är billigast samtidigt som det är samma material som båten i övrigt byggts av.
              3: Menar du träskivan på utsidan? I så fall ersätt med (helst) slitskyddsplyfa eller kanske ännu bättre en tjockare plastskiva.
              Den nya skivan ska skruvas dit med sikaflex eller liknande på insidan och i skruvhålen.
              4: Använd alltid aceton till plastjobb.
              5: Några veckor säger expertisen, själv är jag osäker.
              6: Undvik tryckat. Det är blött virke som ändrar/drar isär sig när det torkar. Fura som fernissas kanske är en idé?
              7: Nej
              8: Beror helt på vilka grannar du har och avståndet till dom. Ett tips är att inte slipa i plasten om det blåser mot dina grannar. Dammet har en förmåga att leta sig in överallt.
              Hänga upp en presenning mot dem kanske?
              //Micke
              Tack för ditt svar uppskattar det verkligen.
              1: När använder man väv?

2: Varför jag fråga är att jag läste på ett annat forum att ska man göra om båt från scratch är polyester bäst, men fäster dåligt vid lagningar och där rekommenderade de epoxy.

3: Jag har funderat på plastskiva men letat men inte hittat nåt vettigt, enda jag kan komma på är skärbräda i plast men den är på gränsen för liten och gjort av fetare ABS plast som jag ej vet är lämpligt.

4: Vanlig aceton? har för mig att det finns två olika aceton sorter, läst tidigare på ett lackforum att ena är ett absolut nej då det innehåller vissa oljor.

5: Några veckor?? fan tappade hoppet lite, kan max vänta 1vecka. Kan man påskynda processen genom värme?

6: Okej skippar tryckimpre. virke.

7: Skönt då slipper man bottenmåla

8: Slipningen är jag ej orolig för, kommer försöka koppla på en damsugare så det mesta sugs upp hoppas jag. Det jag tänker på är dofterna som kommer hänga i luften och skapa irritation. Sedan är frågan mer vad man får göra, sen om de kanske stör sig lite på ljudet eller doften lite kan de få göra, har liksom inget val utan vill veta mina rättigheter ifall någon försöker göra sig viktig.

Tack än en gång
              Senast ändrad av Serigös; 2015-04-07, 20:45.

Kommentera

Ursprungligen postat av Detanvändarnamnetanvändsredan Visa inlägg

Känns som epoxy är min räddare, har verkligen inte tid att vänta 5veckor.

Kommentera

Ursprungligen postat av Serigös Visa inlägg
                  Känns som epoxy är min räddare, har verkligen inte tid att vänta 5veckor.
                  Köper du biltemas epoxy så skall du ha mellan 18-24 grader för rätt härdning. Jag har min i garage och eldar med gasolvärmare för rätt härdning. Vet inte om epoxy och polyester fungerar riktigt bra ihop. Har på känn att det inte fungerar. Kan vara så att det är tvärt om så inte polyester på epoxy. Låter det vara osagt.
                  Ps; Om inte polyestern härdar rätt så luktar det hästskit om plast båtarna.
                  /Ingemar

Kommentera

Ursprungligen postat av Serigös Visa inlägg
                    Tack för ditt svar uppskattar det verkligen.
                    1: När använder man väv?

2: Varför jag fråga är att jag läste på ett annat forum att ska man göra om båt från scratch är polyester bäst, men fäster dåligt vid lagningar och där rekommenderade de epoxy.

3: Jag har funderat på plastskiva men letat men inte hittat nåt vettigt, enda jag kan komma på är skärbräda i plast men den är på gränsen för liten och gjort av fetare ABS plast som jag ej vet är lämpligt.

4: Vanlig aceton? har för mig att det finns två olika aceton sorter, läst tidigare på ett lackforum att ena är ett absolut nej då det innehåller vissa oljor.

5: Några veckor?? fan tappade hoppet lite, kan max vänta 1vecka. Kan man påskynda processen genom värme?

6: Okej skippar tryckimpre. virke.

7: Skönt då slipper man bottenmåla

8: Slipningen är jag ej orolig för, kommer försöka koppla på en damsugare så det mesta sugs upp hoppas jag. Det jag tänker på är dofterna som kommer hänga i luften och skapa irritation. Sedan är frågan mer vad man får göra, sen om de kanske stör sig lite på ljudet eller doften lite kan de få göra, har liksom inget val utan vill veta mina rättigheter ifall någon försöker göra sig viktig.

Tack än en gång
                    1. Till epoxi
                    2: Slipar du ordentligt fäster polyester bra, för att inte säga väldigt bra. Epoxi går att använda ovanpå polyester men inte tvärsom. Därför är det bäst att hålla sig till ett och samma material hela vägen. Ifall du vill göra ändringar eller liknande efter vägen.
                    3: Tänkte prova nåt sånt här på min egen båt: http://www.maskindelen.se/polyamid-ark-pa6-8-mm/1762-0 tyvärr slutsåld för tillfället.
                    4: Har använt Biltemas aceton utan problem iaf.
                    5: Värme är bra men om det påskyndar så mycket vet jag inte. Annars går det att måla med topcoat. Lagningen blir väl även öppen på baksidan så i min värld borde den avluftas därifrån och därför skulle det inte spela så stor roll om man målar efter några dagar.
                    6: Bra.
                    7: Japp.
                    8: Låt grannarna slipa.......Då lider de med dig istället för att klaga
                    //Micke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 798 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka