Laga lite skador på båten (Flipper 420) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laga lite skador på båten (Flipper 420)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
    1. Till epoxi
    2: Slipar du ordentligt fäster polyester bra, för att inte säga väldigt bra. Epoxi går att använda ovanpå polyester men inte tvärsom. Därför är det bäst att hålla sig till ett och samma material hela vägen. Ifall du vill göra ändringar eller liknande efter vägen.
    3: Tänkte prova nåt sånt här på min egen båt: http://www.maskindelen.se/polyamid-ark-pa6-8-mm/1762-0 tyvärr slutsåld för tillfället.
    4: Har använt Biltemas aceton utan problem iaf.
    5: Värme är bra men om det påskyndar så mycket vet jag inte. Annars går det att måla med topcoat. Lagningen blir väl även öppen på baksidan så i min värld borde den avluftas därifrån och därför skulle det inte spela så stor roll om man målar efter några dagar.
    6: Bra.
    7: Japp.
    8: Låt grannarna slipa.......Då lider de med dig istället för att klaga
    //Micke
    Stort tack!

Haha ja man kanske ska be om hjälp, men tror inte den ena surgubben skulle få för sig att hjälpa till. Är rätt nyinflyttad och har inte fått bra vibbar från honom.

Kommentera

Vilken är den kritiska temperaturen då polyester slutar härda? Det låter ju som om man inte kan vara utomhus då man knappast kan förvänta sig höga dygnetrunt-temperaturer i fem veckor på raken. Inte ens på sommaren. Eller pratar vi minusgradet här?

Kommentera

Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
        tänk på att slipa bort ALLT som är delaminerat, peta och bryt med en kniv eller något så du är SÄKER på att du får bort ALLT som är delaminerat, annars är det totalt bortkastat.
        Bästa material till akterspegeln är Björkplyfa, men på en liten båt med liten motor kan det duga med ett billigare material om du inte hittar småbitar billigt.
        använd INTE formplyfa!
        EDIT:menar du trä utombords, eller träet INNE i akterspegeln?
        Varför inte formplyfa?

Kommentera

Ursprungligen postat av aqua_ Visa inlägg
          Varför inte formplyfa?
          Känns som ett material som använts länge och för eller senare är den genomrutten, så varför inte försöka hitta ett material (plast) med rätt styrka, flexibilitet och tjocklek som klarar jobbet lika bra men ruttnar inte förr eller senare.

En allmän fråga riktat till den som vet. Lamineringsepoxin från ex. biltema, hur lång härdningstid kräver den? försökte söka svar i deras pdf-produktblad men hittade ingen angiven svar/tid.

Kommentera

Biltemas epoxy härdar på 8timmar. När jag impregnerar trä så tunnare jag med t-röd. Göra man så kan du använda trä i stommen.

Kommentera

Ursprungligen postat av wiloboken Visa inlägg
              Biltemas epoxy härdar på 8timmar. När jag impregnerar trä så tunnare jag med t-röd. Göra man så kan du använda trä i stommen.
              Oavsett temperatur?
              Bra tips, tack!

Kommentera

Ursprungligen postat av Serigös Visa inlägg
                Oavsett temperatur?
                Bra tips, tack!
                Temp mellan 18-24grader ändå men bättre inträngning därför t-röd. Andra märken av epoxy har lägre Temp. Skall du bara limma små ytor så bygg in området och värm med värmepistol. /Ingemar

Kommentera

Temp mellan 18-24grader ändå men bättre inträngning därför t-röd. Andra märken av epoxy har lägre Temp. Skall du bara limma små ytor så bygg in området och värm med värmepistol. /Ingemar
                  Bra tips, det låter som ett bra alternativ
                  Men ska/kan man blanda med T-röd för att tunna ut epxyn även vid lagningar eller var det bara ett tips för att det ska suga sig in i trä bättre?

Kommentera

Skall du laga så behöver du inte tunna det kanske till och med i med filler för att göra det tjockare
                    T-röd bara när det finns trä i närheten och då du vill ha bättre inträngning. Jag har en hel trä båt och håller på med botten i den. Mina inlägg under "mitt vinter projekt.
                    /Ingemar

Kommentera

Skall du laga så behöver du inte tunna det kanske till och med i med filler för att göra det tjockare
                      T-röd bara när det finns trä i närheten och då du vill ha bättre inträngning. Jag har en hel trä båt och håller på med botten i den. Mina inlägg under "mitt vinter projekt.
                      /Ingemar
                      Super tack, nu hänger jag med mycket bättre!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 798 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka