Båt för fiske utmed hallandskusten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båt för fiske utmed hallandskusten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Båt för fiske utmed hallandskusten

    Jag är på gång att köpa båt för kustnära fiske i Halland, främst de norra delarna mellan Varberg och Kungsbacka. Har ingen som helst erfarenhet av båtfiske utmed kusten då jag är uppväxt i mitt i mellansverige vid en liten sjö och har rott runt i farfars gamla träeka hela min uppväxt.

    Nu letar jag dock motorbåt för fiske efter havsöring, makrill etc, det vill säga spinnfiske och pilkfiske men även nyfiken på enklare trolling med rigg …*

    Har tänkt mig en båt mellan 4-5 meter, 15-20 hästars motor och en sjösättningsvagn och en budget kring 25 000. Vad kan jag förvänta mig att få för det och vad bör jag sikta in mig på? Har fått för mig att det vore trevligt med sturpulpet att sätta lodet på och att det är lite trevligare att köra runt med, rätt eller fel …*vad har ni mer erfarna för erfarenheter och argument?

    Jag kommer att fiska mestadels själv men även med mina barn (ännu små), båten bör även kunna fungera som enklare utflyktsbåt för en familj med två vuxna och tre små barn … när de blivit äldre utgår jag från att jag har avancerat i mitt båtägande eller skaffat en mer dedikerad utflyktsbåt i någon HT-variant och sparat denna till mitt enmanna-fiske.

    Har bland annat kollat på Crescent 434 och 465, några Ryds i likande storlekar, Terhi, Uttern och Örnvik (dessa tenderar dock att hamna lite utanför min budget).

    Alla tankar och erfarenheter välkomnas!

  • #2
    Ligger många fina styrpulpeter på blocket i skåne nu. Allt mellan 4-5m o 15-30hk med pris från typ 15-25000

    Kommentera


    • #3
      Tack för svar, skulle uppskatta om du orkade lägga upp lite länkar till annonser du själv skulle anse vara bra alternativ för det jag efterfrågar i min tråd. Är som sagt nybörjare på detta och söker ett komplett "paket" med båt, motor och trailer/vagn.

      Kommentera


      • #4
        Nu säger du visserligen att din budget är omkring 25 000, men jag skulle annars rekommendera dig att gå upp lite i storlek. En båt på under 5 meter känner du dig väldigt liten i utanför Hallandskusten, där det inte finns någon skärgård alls. Och helt lugnt hav utanför Varberg är det typ 5 gånger om året...

        Jag skulle rekommendera dig att satsa på en båt på minst 5 meter, gärna 5,5-6 meter och minst 50-70 hk. Jag talar bara från egen erfarenhet..

        http://www.blocket.se/halland/Ryds_5....htm?ca=15&w=2 - Bra båt för en relativt liten peng. Stabil styrpulpetare på strax över 5 meter med bra V-botten och hel del vikt.
        Senast ändrad av perrae; 2015-04-12, 16:03.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
        18 svar
        5 760 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Lärka
        av Lärka
         
        Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
        10 svar
        14 763 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Classe69  
        Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
        694 svar
        198 197 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg nybörjare-igen  
        Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
        27 svar
        14 122 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg Mudwater  
        Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
        16 svar
        3 565 visningar
        4 gillar
        Senaste inlägg Dannii578  
        Arbetar...
        X