Räcker 4 Hk till en HR430S? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Räcker 4 Hk till en HR430S?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Räcker 4 Hk till en HR430S?

Ja som rubriken lyder. Jag har just införskaffat mig en HR430S, en plasteka på 4,30 m. Till denna finns en Minn Kota 45 lbs. Jag vill gärna ha en bensinmotor till den också så att jag kan ta mig hem sakta även om det blåser lite. Jag kommer att fiska i småsjöar samt inne i relativt skyddade lägen i Vänern. Men visst kan det kanske blåsa upp lite när jag är ute och fiskar. Normalt stannar jag dock hemma då jag ogärna är ute i småbåtar i väldigt stark vind.

Jag vet att max motorstyrka på båten är 15 Hk. Den planar enligt uppgift med en 10 Hk. Båten väger 150 kg och är i övrigt ansedd som mycket lättrodd. Min fråga är, kan en 4 Hk utombordare räcka åt mig som inte på något vis vill åka fort, men ändå kunna komma hemåt i en 4-5 knop maklig fart. Jag har nämligen en 4 Hk från 90-talet på ev. inköp som kanske skulle kunna passa. Jag har läst om någon som tyckte att en 4-hästare knallade på helt okej med en HR430S och det låter ju bra. Men man vill ju ändå vara säker på att komma hem även om det ibland blåser 6-7 m/s som mest.

Vad tror ni? Idioti att köpa en 4 Hk? Vill ogärna lägga en massa pengar på motor just nu....

Räkna inte med mer än ca 5 knop på fullgas. Beror helt på hur snabbt du vill hem.

Kommentera

5 knop är helt okej, men bara den håller någorlunda fart även om jag försöker ta mig hem i lite vind. Säg 6-7 m/s om jag har otur. Skulle förstås helst vilja hitta en prisvärd 10 Hk, men det verkar ont om sådana som passar min plånbok.

Kommentera

Det är nog inga problem men kolla om det dyker upp någon 5-6hk istället. Ibland väger dom lika mycket som de mindre. motorerna.

Kommentera

Tackar, ska hålla ögon och öron öppna!

Kommentera

Tror det funkar med 4 hk. Hade tidigare gammal 4 hk yamaha(-79 ?) på en tung alubåt (200 kg? )icke planande. Inga problem alls även vintertid i vågor, ganska hård vind, stora drivande isflak i ström och även att gå upp i ganska hårt strömmande vatten. (sthlms ström öppna luckor, fick iofs smita upp där strömmen var lite svagare)Funkade alltid. Gick inte snabbt (5 knop?) men säkert. Dessutom inte för tung, relativt lätthanterlig motor.
            Senast ändrad av Hemi; 2015-04-07, 10:40.

Kommentera

Låter kanon det här Hemi. Tackar!

Kommentera

Nu hoppas jag bara att jag betalar rätt pris för en 4 Hk från 90-talet....

Kommentera

Ursprungligen postat av EndZone Visa inlägg
                  Nu hoppas jag bara att jag betalar rätt pris för en 4 Hk från 90-talet....
                  Lycka till!
                  Jag pröjsade 900 kr för min 4 hk men det var ju många år sedan. Hade stått på en balkong och skräpat i många år..Få problem bytte impeller en gång.. redan när jag köpte den var de få blad kvar, växelreglaget kärvade kraftigt efter ett tag= motorblocket måste lossas, enkelt, få bultar några timmars jobb och gjorde ren förgasaren en gång. Kostade knappt något dessutom drog den lite soppa och lätt att ensam hänga av och på om det behövdes.Smidig liten skitmotor..
                  Senast ändrad av Hemi; 2015-04-07, 14:56.

Kommentera

Ja här handlar det om c:a 2000:- inkl. trycktank, men är den okej i övrigt så kanske det kan vara en bra affär ändå. Hoppas jag?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka