Insnöad på kajakfiske. Kajak & utrustning för ~20 000 kr. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Insnöad på kajakfiske. Kajak & utrustning för ~20 000 kr.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Larsww Visa inlägg
    De amerikanska har stigit ganska rejält med dollarn det senaste. Blir nog styvt med 20k budget om du ska ha ekolod + ev elmotor.

Själv förstår jag inte varför man vill ha på motorer på kajaker, är ju hela iden att det ska vara tyst och framförallt lätt att ta sig till sjön ensam.

MEN om du nu ska ha motor så varför inte en https://www.youtube.com/watch?v=vqgg36Uf0Js
    Håller med, tjusningen med kajak är ju just att man får paddla
    Senast ändrad av outkaszt; 2015-04-06, 16:26.

Kommentera

Ursprungligen postat av outkaszt Visa inlägg
      Håller med, tjusningen med kajak är ju just att man får paddla
      Vet inte om Ni andra har fler armar än mig som bara har två och behöver dessa till fisket och det är då motorn används sedan paddlar jag mellan fiskeplatserna precis som en vanlig kajak, men manövreringen vid fiske och främst drillning är överlägsen när man har motorn och jo en elmotor är tyst inte ens sjöfåglarna hör när man kör trots att de bara är några meter ifrån ;-)

Har även testat att manövrera kajaken med paddel samtidigt som jag ska drilla och landa fisk och det är då jag behöver ett par extra armar som jag inte har, men som sagt det kanske bara är jag som har detta problem? ;-)

Kommentera

Anledningen jag önskar någon form av motordrift är att det kan vara jobbigt att paddla under längre tider, speciellt då man inte är vältränad. Exempelvis som hjälp på vägen hem när man kastat en hel dag. Sådandär mirrage drive verkar vettigt, men kikade lite på youtube och de verkar inte så stabila så man kan stå i dom, men jag vet inte. Gillar konceptet att både kunna paddla och trampa. Bra träning. :-)

Kommentera

Har aldrig testat eller ens suttit i en hobie men tex pro angler modellen ser ruggigt stabil ut.

Dessa skutor väger bortåt 50kg så det kan blir krångel att lasta på tak om man är ensam, den jag har väger runt 35kg med stolen monterad och är ganska tung att svinga upp på biltaket ensam.

Vet att Old Town har fästen för att sätta på en vanlig aktermonterad elsnurra i bakänden, men ska man verkligen åka som en kung är antagligen ett färdigt koncept att satsa på. Old Town Predator XL har även utbytbar pod i mitten där du kan få ner en elmotor(var nån som nämnde i tråden tidigare).

Själv åker jag inget av dessa märken, försöker inte sälja eller snacka illa om nått av dom. Säkert fina båtar båda 2
          Senast ändrad av Larsww; 2015-04-07, 17:13.

Kommentera

denna är relativt lätt har mirage-drive och är 74cm bred så den borde gå att stå i...

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
              Vet inte om Ni andra har fler armar än mig som bara har två och behöver dessa till fisket och det är då motorn används sedan paddlar jag mellan fiskeplatserna precis som en vanlig kajak, men manövreringen vid fiske och främst drillning är överlägsen när man har motorn och jo en elmotor är tyst inte ens sjöfåglarna hör när man kör trots att de bara är några meter ifrån ;-)

Har även testat att manövrera kajaken med paddel samtidigt som jag ska drilla och landa fisk och det är då jag behöver ett par extra armar som jag inte har, men som sagt det kanske bara är jag som har detta problem? ;-)
              Du har en poäng där, sen är ju smaken som baken.. en del kör Porsche medan andra cyklar.

Ett annat alternativ är ju https://www.youtube.com/watch?v=ZLpFQT6gMPU

Kommentera

En 2015 Cuda 12 kostar 15750 kr, en paddel (vettig) från 1000kr.
                Säg 17000kr för det. Det lämnar 3000 spänn till ett ekolod och tillbehör.

Kommentera

Får hoppas att oljan tar slut och att dom börjar kriga mer i USA så dollarn sjunker...

Ser inte bra ut på oljefronten dock, krig däremot

Kommentera

Kajaken måste vara lätt att hantera, i form av vikt. Då jag fiskar ensam och måste få upp och ner kajaken från biltaket, utan att repa bilen. Runt 30 kilo fixar jag nog, och det är vad Cuda 12 väger.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka