Insnöad på kajakfiske. Kajak & utrustning för ~20 000 kr. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Insnöad på kajakfiske. Kajak & utrustning för ~20 000 kr.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Insnöad på kajakfiske. Kajak & utrustning för ~20 000 kr.

Har den senaste veckan snöat in på Kajakfiske, efter att ha sett diverse Youtube videos och foton på flashiga fiskekajaker. Verkar så fritt, och inte speciellt dyrt att utöva.

Har fastnar för Jackson's kajaker, och speciellt Cuda 12 och Cuda 14.
    Får man en komplett kajak av dessa modeller för 20 000 kr? Inkl paddel, ekolod, fästen, ankare, osv? Jag vill borra så lite som möjligt. :-)

Takräcke, med med kajakhållare. Vad kostar det?

Fiskar i huvudsak i skärgård, inomskärs. Abborre, öring och ibland gädda.

Kom gärna med tips och idér hur jag kan utrusta min fiktiva fiskekajak som förhoppningsvis blir inköpt i början av sommaren.
    Senast ändrad av osynlig_fisk; 2015-04-04, 17:02.

Jag har en point 65n* tequila

Shop our wide range of modular kayaks, traditional kayaks, clothing, spare parts & accessories. Since 1996, Point 65 has been manufacturing & selling kayaks around the world. Based in Stockholm, Sweden, we're most famous for our innovative modular kayaks & high-quality gear.

Jag har en "tandem" dvs 3 delar.
    Jag kör oftast med två delar i mindre vatten o i tre delar när jag har mer packning eller på större
    Vatten. Smidigt att den går och ta isär för transport, INGA TAKRÄCKS MONTERINGAR BEHÖVER GÖRAS. Jag fick min med två ryggstöd en stol och två pAddlar för 12000.
    Sätt sedan en lowrance elite h4 i kajaken med r.a.m fästen. Nån spöhållare kan åckså vara trevligt. Ett ankare är ett måste om du ska spinnfiska då kajaker driver fort med vinden pga den låga vikten. En dragg på 1,5 - 3 kg sittandes på ett kraftigt hundkoppel av ihop rullande modell.

Men i dagsläget om jag hade fått köpa en kajak så hadde det blivit en hobie med mirage drive. Men det är ju lite dyrare.
    Senast ändrad av allround-sverre; 2015-04-05, 08:07.

Kommentera

Jag köpte min första kajak bara för några veckor sedan. Tidigare har jag fiskat från en liten båt men även från en kanadensare på 5m, vilket är oerhört kul och rogivande med tanke på hur nära naturen och vattenytan man ligger och guppar på. Dock var denna farkost jäkligt otymplig att fiska själv från. Så efter mycket Youtube och googlande så slog jag slag i saken och köpte mig en Native Ultimate 12 Angler. Jag fastnade själv för den modellen istället för SOT kajaker.

Nu kan jag inte uttala mig personligen hur den är att paddla och fiska ifrån, då isen inte verkar vilja försvinna. Men den har fått bra recensioner. Native har dessutom ganska mycket tillbehör och lull lull man kan pynta sin kajak med. Köper man en Angler så kommer den med spöhållare bakom sitsen som man kan använda för trolling eller förvaring. Man behöver inte borra några hål då dessa är utrustade med en typ av skena som man kan fästa diverse grejjor som spöhållare, ekolod osv.

Enda nackdelen är att extra utrustning kostar en slant, men jag antar att det är så med alla fabrikat inom kajakvärlden.

Ett tips före du bestämt dig är att kolla in Nativesweden.se. Grabbarna är mycket trevliga och hjälpsamma, dessutom tog leveransen bara en dag för min del
      Senast ändrad av outkaszt; 2015-04-05, 14:47.

Kommentera

Finns det ingen fiffig konstruktion som gör det möjligt att montera en elmotor på en kayak? Måste gå i en "evighet" med tanke på den inte väger någonting.

Kommentera

jo här är en men det är till en hobie:https://www.youtube.com/watch?v=rl09EZGhEiU

Kommentera

Varför inte satsa på en sådan här http://www.oceankayak.com/kayaks/angler_kayaks/torque/ jag har en sådan och den är hur smidig som helst att fiska ifrån tack vare elmotorn, bara variera effekt steglöst fram/back och så styra med pedalerna så båda händerna fria hela tiden till fisket ;-)

När man inte vill köra elmotor så lyfter man ur den som en kassett och sätter i en plugg med liten fena och paddlar den som en vanlig kajak, har haft några hejdlöst häftiga fisken från den ;-)

Kommentera

Den där såg kul ut. är den "stå-vänlig"? Hittar ingen svensk prisuppgift på den, kanske du vet vad den ligger på i ungefärligt pris? Gillar inte den inbyggda modellen. Föredrar en standalone motor. Borde komma sådana funktioner tycker jag snart.

Kommentera

Ursprungligen postat av osynlig_fisk Visa inlägg
                Den där såg kul ut. är den "stå-vänlig"? Hittar ingen svensk prisuppgift på den, kanske du vet vad den ligger på i ungefärligt pris? Gillar inte den inbyggda modellen. Föredrar en standalone motor. Borde komma sådana funktioner tycker jag snart.
                Eller så skiter du i motorn och köper en Hobie med MirageDrive http://www.hobieshop.se/produkter/ho...ort-kajak.html

Kommentera

Ursprungligen postat av osynlig_fisk Visa inlägg
                  Allt är ju relativt och huruvida den är ståvänlig eller inte beror ju på den egna balansförmågan, jag föredrar att sitta iaf men visst är man balanskonstnär så funkar det säkert ;-)

Har experimenterat med motorlösningar på olika kanoter/kajaker i många år och då med lösa motorer monterade på sidan eller i vassa fall dubbelmontagge men inget har funkar bra, så denna integrerade modell är den i mina ögon helt klart smidigaste lösningen för elmotordrift på kajak.

Men smaken är ju som bekant som baken och alla ska välja efter sin smak och sina behov.

Har inga dagsaktuella priser men när jag köpte den så fick jag komplett kajak med motor och paddel för ca 17.000kr men det var några år sedan då min är en av de första exemplaren som togs in i Sverige så jag köpte den direkt från generalagenten.

Kommentera

De amerikanska har stigit ganska rejält med dollarn det senaste. Blir nog styvt med 20k budget om du ska ha ekolod + ev elmotor.

Själv förstår jag inte varför man vill ha på motorer på kajaker, är ju hela iden att det ska vara tyst och framförallt lätt att ta sig till sjön ensam.

MEN om du nu ska ha motor så varför inte en https://www.youtube.com/watch?v=vqgg36Uf0Js

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka