Bottenfärg.... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenfärg....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bottenfärg....

Sitter här med ett slitsamt problem... Ny båt o bottenfärg som flagnat... vill helst köra utan bottenfärg då den alltid står på trailer när den inte används.

Nu till problemet... bottenfärgen är stenhård och jag vill ha loss den utan åverkan på på gelcoat/topcoat ellerva ni nu vill kalla det..

Någon med bra tips som inte innebär tex slipning då jag vill slippa skador på skrovet.

Tacksam för tips!

Mvh C

Har gjort det här stuntet på 3 st segelbåtar (den största på 32 fot...) och jag kom efter många olika försök fram till att en färgskrapa med hårdmetallskär är det klart mest effektiva. Viktigt är att det är bra kvalitet på skären (Sandvik) och att du gradar hörnena på skäret med en fil. Detta för att slippa fula märken i gelcoaten om du råkar snedställa lite...

Ta det lugnt i början så kommer tekniken efter hand. Inget slipdamm, inga starka kemikalier, bara hårt jobb

Kommentera

Tackar tackar! Får se va jag gör.. färgfri ska hon iaf bli

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
        Har gjort det här stuntet på 3 st segelbåtar (den största på 32 fot...) och jag kom efter många olika försök fram till att en färgskrapa med hårdmetallskär är det klart mest effektiva. Viktigt är att det är bra kvalitet på skären (Sandvik) och att du gradar hörnena på skäret med en fil. Detta för att slippa fula märken i gelcoaten om du råkar snedställa lite...

Ta det lugnt i början så kommer tekniken efter hand. Inget slipdamm, inga starka kemikalier, bara hårt jobb
        Kan bara hålla med har under senare år insett hur effektiv en bra färgskrapa är och jo Sandvik.s bästa skär ska det vara numera använder jag knappt de slipmaskiner jag har och nötte med förut och färgen är borta snabbare och med bättre resultat varje gång ;-)

Kommentera

tar inte på långa vägar bort bottenfärger...körde två vändor på en av mina och det slutade med skrapning/slipning likt förbannat...men visst vore det bra om det fanns så lätta genvägar....
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
            tar inte på långa vägar bort bottenfärger...körde två vändor på en av mina och det slutade med skrapning/slipning likt förbannat...men visst vore det bra om det fanns så lätta genvägar....
            Har använt både Internationals och Owatrols varianter av dessa, och visst funkar dom. I mina fall har det varit lätt att skrapa bort den uppluckrade sörjan med en spackelspade. Beror kanske på typ av bottenfärg, men hur gjorde du?

Kommentera

kan ju bero på att det satt fler lager olika bottenfärger av okänt fabrikat på den båten...både självpolerande och hård..
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

När ni skrapat era skrov ( med eller utan diverse medel ) till hjälp, har ni då målat ny bottenfärg sedan eller kört utan?
                Där min sko klämmer, vill köra utan bottenfärg. Så vill ju hitta en metod som gör noll åverkan på skrovet... metallskrapa låter vågligt haha!

Nån med bildef på en skrapad botten, gärna någon som gjort som jag tänkt och skrapat bort färgen och sedan kört utan.

Kommentera

Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
                  När ni skrapat era skrov ( med eller utan diverse medel ) till hjälp, har ni då målat ny bottenfärg sedan eller kört utan?
                  Där min sko klämmer, vill köra utan bottenfärg. Så vill ju hitta en metod som gör noll åverkan på skrovet... metallskrapa låter vågligt haha!

Nån med bildef på en skrapad botten, gärna någon som gjort som jag tänkt och skrapat bort färgen och sedan kört utan.
                  Har inte målat på ny färg efter skrapning då jag slutade med giftiga bottenfärger runt 1983-84 så har bara tagit bort färg på några beg båtar jag skaffat under dessa år, Du får vara lite försiktig med skrapan och som tipsades runda av hörnen så är det inte farligt. Har gjort så på både plast och alu båtar så funkar om man tar det lite försiktigt.

Vill Du ha en slät och tät yta men utan färg så dra på epoxi eller iaf en klarlack som blir hård och fäster på gelcoat, färgaffärerna vet vad som funkar, sedan är det bara att spola av med högtryck vid behov och det är inte ofta om Du har båten på trailer mellan turerna ;-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                  18 svar
                  5 824 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Lärka
                  av Lärka