Nog så sant. Ytterligare en anledning att bygga om.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fördelar med kort rigg?
Collapse
X
-
Om man inte har för avsikt att vinna några utställningar så är det inget stort jobb att höja upp motorn. Detta må se förjävligt ut, äkta bondsmide i sin vackraste form, men det är funkis. Distans i stål bultad i akterspegeln och sedan en aluplåt över hela rasket. Total kostnad: Några hundringar och lite fikabröd till den lokala plåtverkstaden:
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Exxet Visa inläggNej då herr Gäddmäster, vi har samma åsikt. Jag nämnde bara inte detta då TS klart och tydligt nämner att han ska bygga upp akterspegeln så en långriggad motor hamnar rätt i förhållande till botten. Därmed kommer motorn att sitta relativt högt i förhållande till båtens sidor vilken kan se lite konstigt ut i vissa fall. Om motorn monteras rätt höjdmässigt mot botten så spelar det i princip ingen större roll, MEN. . .
Motorns tryckpunkt på skrovet hamnar högre upp vilket kan ge en överplanande effekt, på ett skrov som redan i sin grundkonstruktion är överplanande kanske inte är det bästa. Men den påverkan tror jag ingen (läs icke båterfaren) märker så länge du håller dig inom moderata farter där båten är tänkt att gå. Vill man pressa fart och prestanda är det dock bättre att gå andra vägen.
Dina åsikter stämmer oftast till 99,9 % med mina....
I det här fallet var det Anders Rhöses resonemang och åsikter som inte stämde helt med mitt sätt att se och tänka, men ....
Go for the Big Ones!
http://www.trumman.com/bomber/bomber_hj6.htm
Old Firehand
Senast ändrad av Old Firehand; 2015-03-27, 11:45.
Kommentera
-
Jag har höjt upp min akterspegel eftersom jag hade en 9.9 lång-riggare som stod i förrådet och varför inte använda den. Så jag sa åt min kära far som varit smed i 30 år att bygga upp akterspegeln åt mig. Han klippte och bockade till grov aluminium durk och svetsade ihop som jag sedan bultade fast med två stycken m10 bult det är helt sjukt stabilt. samt så kan jag ta bort förhöjningen om jag skulle få tag i en finare motor som är av kort-rigg helt plötsligt.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Träben Visa inläggEstetiken bör inte bli något större problem. Det finns Crescent med samma skrov fast med lång rigg, minns inte om det är 432, 430 eller båda två. Jag har också en 425 och ska också bygga om till lång rigg. Ytterligare en anledning är att det slår in mycket vatten i motorbrunnen när man backar då akterspegeln är så låg.
Bass- och Muskiefiskare i USA har sedan många år tillbaka använt sig av metoden backtrolling. En mycket berömd kändis som förespråkade metoden var legendaren Buck Perry, skribent i Fishing Facts.
För att vatten inte hela tiden ska slå in bakifrån i motorbrunnen har backtrollarna ofta två "Splashguards", en på vardera sidan av motorn. Jag hittade mycket bra, beskrivande bilder av dessa "Splashguards" genom Lasse Åbergs namne Joakim här .. http://www.fiskesnack.com/forum/show...ht=splashguard ....
Man lär så länge man lever!
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old Firehand
Senast ändrad av Old Firehand; 2015-04-14, 13:46.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 813 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka