Tack för hjälpen. Då klarar den sej på höjden iallafall. Konstigt med vikten. Kollat på flera sidor o alla säger 470kg. Får väl ringa o dubbelkolla. Tack för all info
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
En tråd om Linder Arkip
Collapse
X
-
Nu funkar äntligen ekolodet även i högre farter, jag var på ekolodskurs med Bo Hall och fick följande tips: Kanten längst bak på båten som blir av 4-kantsprofilen skapar turbulens, detta fick jag bort genom att spackla kanten med sikaflex. Dessutom sänkte jag ner givaren under båten, ca 5mm på vänster sida och 10-15 mm på höger sida. Det blev kanon nu kan jag köra i 20 knop i 5 m/s och ändå kunna se djupet.
Kommentera
-
Fråga.
Hur vind känsliga upplever ni att era Arkip:s är ?
Jag är ganska irriterad på min då jag tycker att den vrider och vänder för minsta vind pust.
Finns det någon som har erfarenhet från någon annan sorts båt, typ nyare special fiske båt så vore det kul att få ta del av dina erfarenheter.
Kommentera
-
Hej!
Det är en lätt och ganska flatbottnad båt vilket gör den mer vindkänslig än större och mer v-bottnade båtar men du får gärna förklara mer, är det när du ligger stilla eller när du trollar du upplever den vindkänslig osv?
Själv använder jag en frontmonterad elmotor och när jag står stilla så vänder givetvis sig båten med fören mot vinden och när man trollar får man ha aktermotorn nedsänkt som roder vid starkare sidvind, kör jag rakt mot starkare vind kan man använda aktermotorn som drivande och frontmotorn som styrande så slipper man parera med ratten så mycket för då upplever jag den som vindkänslig, går säkert även laborera med ett eller flera drivankare fram eller bak om man inte använder elmotor fram för att få båten mer riktningsstabil.
Har haft min Arkip 460 snart två säsonger och är mycket nöjd, lätt att lägga i vid mindre ramper men också trevlig att ta med familjen i, fru och två mindre barn. Ska dock bli intressant att se Arkip 530 när den kommer.
Ursprungligen postat av fixarn Visa inläggFråga.
Hur vind känsliga upplever ni att era Arkip:s är ?
Jag är ganska irriterad på min då jag tycker att den vrider och vänder för minsta vind pust.
Finns det någon som har erfarenhet från någon annan sorts båt, typ nyare special fiske båt så vore det kul att få ta del av dina erfarenheter.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av badpitt Visa inläggNu funkar äntligen ekolodet även i högre farter, jag var på ekolodskurs med Bo Hall och fick följande tips: Kanten längst bak på båten som blir av 4-kantsprofilen skapar turbulens, detta fick jag bort genom att spackla kanten med sikaflex. Dessutom sänkte jag ner givaren under båten, ca 5mm på vänster sida och 10-15 mm på höger sida. Det blev kanon nu kan jag köra i 20 knop i 5 m/s och ändå kunna se djupet.
Kommentera
-
Hm, motor fram och bak. Det kanske är det som är tricket, jag är också nöjd med min båt beträffande smidighet transport i upp tagning men det är driften som irriterar mig. Ett ankare och nästan vindstilla och man farrunt som en tok = alltid två ankare. Enklare trolling, vid napp och lite vind, båten driver iväg och det blir trassel, vertikal fiske, framå,bakåt,framåt,bakåt styr som en tok, Ekot borta så om det fungerar med två motorer så är nog det grejen
Kommentera
-
Ursprungligen postat av badpitt Visa inläggNu funkar äntligen ekolodet även i högre farter, jag var på ekolodskurs med Bo Hall och fick följande tips: Kanten längst bak på båten som blir av 4-kantsprofilen skapar turbulens, detta fick jag bort genom att spackla kanten med sikaflex. Dessutom sänkte jag ner givaren under båten, ca 5mm på vänster sida och 10-15 mm på höger sida. Det blev kanon nu kan jag köra i 20 knop i 5 m/s och ändå kunna se djupet.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 826 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka