Askeladden 430? (420? ) - Erfarenheter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Askeladden 430? (420? ) - Erfarenheter?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Askeladden 430? (420? ) - Erfarenheter?

Click image for larger version

Name:	9178407477.jpg
Views:	1
Size:	107,0 KB
ID:	1837632

Tjenare,

jag är i köpartagen på en mindre båt som ska agera fiskekompis ute i skärgården när inte förstabåten finns tillhands och har sprungit över endel sånnahär på blocket till skapliga priser.

Planar dessa med en 20hk ? är de stabila att jerk/spinnfiska i och hur klarar de lite sjö?

Mata mig med erfarenheter ni som har några.

Bifogar bild på en så ni förstår vilken modell jag pratar om.

Hej
    Spenderat många fiskesäsonger i en sådan Askeladden. Om jag inte missminner mig helt så är den typgodkänd för max 15hk och den planade utmärkt med våran gamla Johnson 15hk från 1976. Faktum är att farsan har kvar båten men nu med en 6hk Tohatsu och för mig (<80kg) planar den fortfarande om jag åker själv eller med sonen. Båten går rätt hårt om det blir lite sjö, den är ju inte direkt vass i skrovet. Kolla skicket på durken, den har en tendens att ruttna pga av vattnet som blir stående på undersidan vid minsta lilla regn. När det gäller stabilitet så är den helt ok, inga problem att stå upp och fiska men med den skrovformen den har ställer du dig ju inte vid relingen på mitttoften..........
    Den har en liten "köl" med ett köljärn vilket gör besparar botten en hel del hack om man drar upp den på stranden.
    Om man bortser från durken så är kvalitén på plastarbetet utmärkt (i alla fall på vårt ex), med ungefär 30 år på nacken och utomhusförvarad varje vinter så ser den nästan ut som "ny" varje vår efter en omgång med skurborste och tvättmedel (om man bortser från att den oranga färgen är rejält blekt).

Som helhet tycker jag att det är en trevlig båt för insjö och skydad skärgård men skrovet har sina begränsningar när det gäller stabilitet och hög sjö.

Kommentera

Tack så jättemycket för ett kanonsvar!

Jag ska använda båten i ytterskärgården men när jag väl tagit mig dit ut så kommer den gå relativt skyddat.
      Det jag var mest orolig var ifall det var en "rullande" båt vid lite vind och framförallt instabil vid spinnfiske då jag har problem med ett knä vilket blir ett jävla lidande om man måste parera konstant.

Tack än en gång för ett bra svar, ska ta mig en riktig funderare!

Kommentera

Med dom besvär du beskriver är det kanske ingen optimal båt. Det blir allt en del "rullande" om man ligger för ankar och spinnfiskar. För mig som är utan knäproblem så tycker jag att det har funkat utmärkt, den är ju väldigt förutsägbarhet i sina rörelser. Står i princip jämt på aktertoften och fiskar men som om jag skall se det ur din synvinkel så får jag nog konstatera att benen får jobba en del.
        Lycka till med båtjakten - det är ju ganska kul i alla fall......

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
        18 svar
        5 824 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Lärka
        av Lärka