Vad bör man ge för en buster rs utan motor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad bör man ge för en buster rs utan motor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Ruffejägarn Visa inlägg
    Nja, men med tanke på att jag lagt ut 40k på båt och tillhörande 2-takts motor och sen ytterligare 40k för en 4-taktsmotor och sen ytterligare ca15 på elektronik och ombyggnad så vill man ju gärna tro att den är värd mer än bara motorpriset.. Skön hobby det här sportfisket för övrigt.. Finns hur mycket grejer som helst att spendera pengar på!
    Jo men snubben vill köpa en båt inte täcka dina kostnader på förbrukade motorer eller annat slitage/delar som du nött ut och blivit tvungen att byta.

    Kommentera


    • #22
      Det är väl precis det som man vill ha betalt för om man ska sälja sin båt? Nu är det inte så att jag är skitsugen att sälja, jag ställde bara min båt mot den som var ute på blocket med 2-takt för 65.000
      www.kamikazefishing.blogspot.com

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Ruffejägarn Visa inlägg
        Det är väl precis det som man vill ha betalt för om man ska sälja sin båt? Nu är det inte så att jag är skitsugen att sälja, jag ställde bara min båt mot den som var ute på blocket med 2-takt för 65.000
        Så om du ska sälja en 10-15år gammal volvo, ska nästa köpare betala för bilen samt alla slitagedelar du blivit tvungen att byta under åren? Ex. däck, bromsar, kamrem, lampor, koppling, bränslepump och filter alla oljebyten osv? Lär bli en dyr bil :P Då är det billigare att köpa nytt.

        Inse själv att detta inte håller!

        Om snubben tycker objekten på blocket för högt prissatta är han knappast intresserad av ditt objekt som du erbjöd med tanke på priset.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Serigös Visa inlägg
          Så om du ska sälja en 10-15år gammal volvo, ska nästa köpare betala för bilen samt alla slitagedelar du blivit tvungen att byta under åren? Ex. däck, bromsar, kamrem, lampor, koppling, bränslepump och filter alla oljebyten osv? Lär bli en dyr bil :P Då är det billigare att köpa nytt.

          Inse själv att detta inte håller!

          Om snubben tycker objekten på blocket för högt prissatta är han knappast intresserad av ditt objekt som du erbjöd med tanke på priset.
          Som sagt var det en represantiv summa som jämförelse. En gammal båt tappar inte mycket i värde på 6 år. Och motorn lär inte tappat mycket på 1.5 år. Jag lade in inlägget med en klackspark och ville att han skulle se att 65.000 är för mycket för den båten han syftade på.
          www.kamikazefishing.blogspot.com

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Serigös Visa inlägg
            Så om du ska sälja en 10-15år gammal volvo, ska nästa köpare betala för bilen samt alla slitagedelar du blivit tvungen att byta under åren? Ex. däck, bromsar, kamrem, lampor, koppling, bränslepump och filter alla oljebyten osv? Lär bli en dyr bil :P Då är det billigare att köpa nytt.

            Inse själv att detta inte håller!

            Om snubben tycker objekten på blocket för högt prissatta är han knappast intresserad av ditt objekt som du erbjöd med tanke på priset.
            Jag tolkade det inte speciellt seriöst och det var nog inte så seriöst menat av ruffe heller.

            Som sagt så har jag avfärdat buster från planerna, gillar inte de nya modellerna och rs verkar ju ha helt orimliga priser med tanke på skick och ålder. inget ont om de som säljer eller köper dom, men jag tar inte risken att köpa en 25 år gammal och sliten båt för 50 000. Det lutar åt en annan aluminiumbåt i samma storlek, antingen ny eller med ett fåtal år på nacken och fräsch. Samma sak vad det gäller motor, stabil japan 4takt typ honda suzuki tohatsu eller yamaha, ca 50 hk. Ny eller mycket lite begagnad.

            Kommentera


            • #26
              du riskerar ingenting om du köper en gammal sliten RS. De är grymma båtar som håller för det mesta så länge skrovet är svetsat och inte nitat. Håller med om att de flesta försöker få ut överpriser på sina båtar, inte bara Buster.. vad gäller motorvalet så handlar det mest om ekonomi, miljö och bullernivå. Du bör överväga alla möjligheter, nya E-tec 2taktare är ju fina och mindre skötsel på än 4-taktarna. Servar och mekar du själv osv...4-taktarna blir dyra att serva och reparera annars. På Blocket fann jag ett fynd förra året, Faster 440 med Evinrude E-Tec 40hk. Ekipaget var från 2006, det ville säljaren (till slut) ha 60K:- för. Valde dock en Buster L med Yamaha 50hk eftersom den passar mig bättre storleksmässigt. Lycka till med båtköpet

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Serigös Visa inlägg
                Så om du ska sälja en 10-15år gammal volvo, ska nästa köpare betala för bilen samt alla slitagedelar du blivit tvungen att byta under åren? Ex. däck, bromsar, kamrem, lampor, koppling, bränslepump och filter alla oljebyten osv? Lär bli en dyr bil :P Då är det billigare att köpa nytt.

                Inse själv att detta inte håller!

                Om snubben tycker objekten på blocket för högt prissatta är han knappast intresserad av ditt objekt som du erbjöd med tanke på priset.
                När man köper begagnat tittar man ju på vad man får för pengarna. En bil som fått ny kamrem för 500mil sedan ligger högre i pris än en som behöver en ny om 500mil. Det handlar inte om att säljaren skall få sina kostnader täckta utan om att köparen slipper utgiften. Därmed värderas objektet högre av tillgängliga köpare och säljaren kan lägga sig högre i pris.
                Detta förutsätter att det finns en skara köpare som kan tänka sig att betala ett relativt högt pris för en begagnad vara istället för att peta in de extra kronorna för en ny. Det räcker med en snabb titt på tradera för att se att världen är full av sådana människor

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Stubben Visa inlägg
                  du riskerar ingenting om du köper en gammal sliten RS. De är grymma båtar som håller för det mesta så länge skrovet är svetsat och inte nitat. Håller med om att de flesta försöker få ut överpriser på sina båtar, inte bara Buster.. vad gäller motorvalet så handlar det mest om ekonomi, miljö och bullernivå. Du bör överväga alla möjligheter, nya E-tec 2taktare är ju fina och mindre skötsel på än 4-taktarna. Servar och mekar du själv osv...4-taktarna blir dyra att serva och reparera annars. På Blocket fann jag ett fynd förra året, Faster 440 med Evinrude E-Tec 40hk. Ekipaget var från 2006, det ville säljaren (till slut) ha 60K:- för. Valde dock en Buster L med Yamaha 50hk eftersom den passar mig bättre storleksmässigt. Lycka till med båtköpet
                  Det jag menade med riskera var mest att båten tappar i värde snabbt. Att det just nu är nåt allvarligt knas med marknaden. Visst de är bra båtar osv men du får ju tex en helt ny silver fox för lite mer än 100 000, utan motor. Det kanske bara är jag men med den jämförelsen i åtanke betalar jag inte mer än 10 papp för en sliten rs. Då tar jag hellre silver.

                  Kommentera


                  • #29
                    Gjorde ungefär samma erfarenheter förra året när jag skulle uppgradera från min väldigt välanvända, men ganska lilla roddbåt med snurra. Begagnat var det som gällde då jag inte är gjord av pengar. Hade bestämt mig för aluminium då båten skulle trailas vid varje användning. Buster RS eller M var mitt första val, men det sket sig när jag sett en i verkligheten och insett att detta är ganska små båtar. Någon gång då och då kommer det nämligen att fiskas i havet på västkusten...

                    OK, då fick det bli en Buster L istället tänkte jag. Utbudet på dessa var dock mycket magert och många gånger var motorerna gamla 2-strokers och man begärda sinnesjuka pengar för slitna ekipage. Buster är heller inte speciellt vanliga där jag bor. Av en händelse stötte jag på en båt jag funderat på för flera år sedan. Glasfiber kanske inte är så dumt ändå?

                    En Uttern 5001, med en 50 hk Suzuki 4T från 2005 med 160 timmar på mätaren med en TK-trailer 80 km/h från 2011. Rubbet för 65 tusen, kunde det vara något? Efter provkörning i rejäl sjö på Älgöfjorden var det kärlek direkt och båten fick följa med hem. Jag har inte ångrat det köpet en minut och jag har i princip varit ute varenda helg sedan jag köpte den.

                    Jämfört med en Buster L som är en båt i samma storlek, så fick jag pengar över till en massa rolig elektronik och annat kul som man ju bara måste ha

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 823 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka
                     
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    15 042 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                    694 svar
                    198 449 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nybörjare-igen  
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    27 svar
                    14 226 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Mudwater  
                    Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                    16 svar
                    3 774 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Dannii578  
                    Arbetar...
                    X