Skall köpa liten Linder, vilken passar bäst? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skall köpa liten Linder, vilken passar bäst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skall köpa liten Linder, vilken passar bäst?

En Linder-båt har jag bestämt mig för. Dock inte för vilken modell.
    Det finns tre kandidater, Fishing 410, 440 och Sportsman 400.
    Kan skriva ner lite hur jag har tänkt att använda den.

Båten kommer stå på trailer, dock ska båten vara så lätt som möjligt för att även komma åt vatten helt utan ramp.
    Jag kommer alltså ibland behöva släppa ner båten på backen och sedan skjuta den ner i vattnet där det går.
    Viktmässigt är jag då inne på 410/440. Dessa ska istället inte vara lika roliga att fiska ifrån.

Det fiske jag ska bedriva är främst spinn efter gädda och abborre. Även en del trolling efter dessa arter. Blir en hel del mete också.

Sjöarna är mindre skyddade vatten. Största sjön som kommer testas är knappt 10km lång och 5km bred.

Kommer vara 2 personer men någon gång ibland även 3. Fast då vi är tre kommer det bli enklare fiske med få prylar.

Jag har inget krav på snabb båt, hade tänkt köra med en 5hk 4-takt. Fast chansen finns ju såklart att det kan bli större på sportsman någon gång i framtiden bara för att det går om nu valet skulle hamna på den.

Detta är väl det jag kan säga kring användandet. Utrustningen till båten kommer bestå av ekolod, spöhållare, elmotor och en fiskestol typ.
    Jag jagar efter vikt pga mitt mobila fiske. Nu vet jag inte hur stor skillnad det är att dra på en 440 (94kg) mot en 400 (125kg) när den ska puttas på land och ner i vattnet...
    Hur är en sportsman 400 att putta på när den ligger på trailer? Går det tungt när det är lite ojämnt underlag?

Fram med era råd och synpunkter!
    Vill passa på att tacka för ett trevligt forum!

MVH

Har en Sportsman 355 och av de Du nämner så skulle jag utan minsta tvekan välja 400 sportsman jag kan lägga i och ta upp min 355.a ensam utan ramp och drar den på backen ensam om behövs och är Ni två så är det inga problem att förflytta en 400 på land och lägga i/ta upp den utan ramp.

Motormässigt skulle jag satsa på en 8-9.9hk så får Du den att plana även med 2 man och utrustning det är mycket värt vid transportkörningarna mellan fiskeställena och en sådan väger inte så mycket mera än en 5hk, dessutom är 5hk 1 cylindrig vilket gör att de går väldigt illa så satsa på en 2 cylindrig 4Taktare så slipper Du ångra Dig.

Om några år vill Du sannolikt byta upp Dig till en 15-20hk och då har Du båten redan så många fördelar att välja 400 Sportsman ;-)

Kommentera

Jag skulle i stället välja 440:an som bästa kompromiss. Den har plats för tre, går lättare att släpa än en 400 och är lättdriven med en 5:a. 400:an väger bly redan som tom, och har du en 9,9hk motor påskruvad så väger den över 150kg, vilket jag tycker är alldeles för mycket för att vara nyttigt för ryggen(och aluminium glider dåligt). Däremot är 400:an en mycket stabilare fiskebåt, och med en 20:a i baken har den tillräckliga fartresurser också. Själv skulle jag dock ha tittat närmare på Oskwig, Kimple och de Amerikanska Jon båtarna.

Kommentera

Jag har en 400 Sportsman med en 15-hästare på. Perfekt för mitt fiske som till 99 procent bedrivs ensam. MEN jag skulle aldrig välja en mindre motor! Tvivlar starkt på att den planar ens med en ensam person med under 10 hästar.
        För dina behov passar en 410 betydligt bättre! Och för att låna en genialisk liknelse av Sir Fishalot, att hänga på en 5-hästare på en 400 Sportsman är som att sätta nylonsträngar på en elgitarr...
        Visst kan man själv dra upp en 400 hjälpligt på bra underlag, men det är inget jag rekommenderar. Det handlar definitivt inte om någon biltaksbåt! För mina behov är den perfekt men jag hade gärna fem kusar till. Och jag har den 90 procent av fiskesäsongen vid brygga, resterande trailar jag bara dit det finns ramp.

Kommentera

Testa att kliva ombord på en Fishing resp. Sportsman och rör dig lite i båten?
          Efter det är valet inte svårt, förutsatt att du ska använda båten till fiske
          Gösfiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av Rojjan Visa inlägg
            Testa att kliva ombord på en Fishing resp. Sportsman och rör dig lite i båten?
            Efter det är valet inte svårt, förutsatt att du ska använda båten till fiske
            Har egentligen dålig koll på Fishing. Vet bara att jag inte vill släpa min 400 Sportsman på land och att det känns som overkill med en sådan båt och en femhästare. Min 15 hästars räcker något så när när jag är ensam eller med en passagerare. Men skulle föredra fem kusar till..

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
              Har egentligen dålig koll på Fishing. Vet bara att jag inte vill släpa min 400 Sportsman på land och att det känns som overkill med en sådan båt och en femhästare. Min 15 hästars räcker något så när när jag är ensam eller med en passagerare. Men skulle föredra fem kusar till..
              Jag hade en 355 sportsman med 20hk (har jag för mig)
              Den var lagom, för små vatten. Riktigt stabil och trevlig.
              Men skrämmande när det kom lite vågor, fören är för låg och båten för kort med för att ta vågor bra antar jag.
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                Jag hade en 355 sportsman med 20hk (har jag för mig)
                Den var lagom, för små vatten. Riktigt stabil och trevlig.
                Men skrämmande när det kom lite vågor, fören är för låg och båten för kort med för att ta vågor bra antar jag.
                Jag har varit ute i ordentligt busväder med min 400 och upplever inte det som något stort problem - på mindre sjöar. Däremot är det ingen båt för oskyddade vatten om det blåser upp.

Kommentera

Linder 410 är iaf hemsk att att fiska ifrån, väldigt ostabil så den skulle jag välja bort direkt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pegu78 Visa inlägg
                    Linder 410 är iaf hemsk att att fiska ifrån, väldigt ostabil så den skulle jag välja bort direkt.
                    OK!
                    Ser ut som om TS har ett dilemma... Antingen köra gravt undermotoriserat (och tungt...) eller superjullrigt. Vet inte om det finns något bättre alternativ om man går utanför Lindersfären men har en känsla av att någon " biltaksbåt" är vad han behöver...
                    Lättburen/släpad och stabil för en till två pers att fiska från. Men de är ju inga båtar för de öppna fjärdarna...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka