Skall köpa liten Linder, vilken passar bäst? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skall köpa liten Linder, vilken passar bäst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Om du kan tänka dig att skippa släpandet på land så tycker jag att följande två Linder 400 på Blocket är riktigt intressanta objekt.

8 hp rorkult, ingen trailer: http://www.blocket.se/stockholm/Lind...4.htm?ca=8&w=3

15 hp, mittpulpet och trailer: http://www.blocket.se/halland/Linder...2.htm?ca=8&w=3

Personligen hade jag valt andra ekipaget. Med större motor och pulpet får du en mycket mer mångsidig båt. Spöhållare, ekolod och full tank - sen är det bara att köra!
    Senast ändrad av Gäddhängke; 2015-03-20, 17:59.

Kommentera

Är det bara jag som tycker Linder är en tvålkopp?
      Har fiskat ett flertal år från en 400:a

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
        En Tohatsu 18hk 2t är ett mycket bättre val än en 9,8hk 4t, och de väger ju ungefär lika mycket också.
        Är Tohatsu 18hk 2t en bra och pålitlig motor för övrigt? Hur stor skillnad i fart blir det mot 18hk 4t?
        Vet du exakt vikt på 18hk 2t?

Kommentera

Ursprungligen postat av pluttee Visa inlägg
          Är Tohatsu 18hk 2t en bra och pålitlig motor för övrigt? Hur stor skillnad i fart blir det mot 18hk 4t?
          Vet du exakt vikt på 18hk 2t?
          Tohatsu är kvalitetsmotorer. Det finns en sprillans ny Tohatsu 18 2takt på blocket. Vikt kan du nog ringa och fråga.

Kommentera

Ursprungligen postat av K.B Visa inlägg
            Är det bara jag som tycker Linder är en tvålkopp?
            Har fiskat ett flertal år från en 400:a
            400 är ju stadig jämfört med 410 fishing. Men visst, allt är ju relativt!
            Beror ju lite på vad man är ute efter. Jag hade min på trailer och kastade i den överallt i stort sett och då helt själv. Rodde den lika ofta som jag körde med motor och jag tog mig fram hur grunt det än var och behövde aldrig oroa mig för att behöva reparera gelcoat osv. Jag tycker att 400 s är en optimal båt för en eller max 2 vuxna i åar och små insjöar, älskar konceptet!

/A

Kommentera

Ursprungligen postat av MrJazze Visa inlägg
              400 är ju stadig jämfört med 410 fishing. Men visst, allt är ju relativt!
              Beror ju lite på vad man är ute efter. Jag hade min på trailer och kastade i den överallt i stort sett och då helt själv. Rodde den lika ofta som jag körde med motor och jag tog mig fram hur grunt det än var och behövde aldrig oroa mig för att behöva reparera gelcoat osv. Jag tycker att 400 s är en optimal båt för en eller max 2 vuxna i åar och små insjöar, älskar konceptet!

/A
              Jo 400:an var stadig i sidled, men den for som ett skållat troll när det kom en vindil.
              Tyckte den var för vindkänslig vid trolling o vertikalfiske.
              Dom kanske är bättre nu för tiden.

Kommentera

Jag har kört Linder 400 sportsman med 15hp Suzuki i 3år och den är toppen.
                Den har jag och en kompis skjutsat nerför slänter utan ramp och det funkar absolut om du inte ska göra det varje gång.
                Jag har en extra vinsch på trailern så jag kan koppla loss trailern från bilen och på så vis komma närmare vattnet. När jag sen ska dra upp båten sätter jag vajern från den extra vinschen runt ett träd och kan lätt få upp båten på trailern.
                Självklart är allt lättare med en lättare båt men 400 har så många fler fördelar så som stabilitet och hastighet så jag tycker det är klart värt det.
                Nu har jag bytt upp mig till Arkip så det betyder att min 400 är till salu :-)

Kommentera

Om du vill att båten ska vara släpbar så försök att hålla dig från att kompromissa på den punkten är mitt råd. Tycker att många idag 'förstör' såna lätta båtar genom att montera kastdäck och tunga motorer. Det slutar lätt med något halvdant som inte har den lätta båtens rörlighet och heller inte en stor tung båts stabilitet och sjöegenskaper.
                  Det finns ingen båt som är bra till allt. Om du skaffar en lätt båt med en liten snurra så kanske du kan övertala polarn att köpa en tung gammal plastbåt med större motor som ni kan ha på stora sjöar eller skärgården?

Kommentera

Ursprungligen postat av FiskeTroll Visa inlägg
                    Jag har kört Linder 400 sportsman med 15hp Suzuki i 3år och den är toppen.
                    Den har jag och en kompis skjutsat nerför slänter utan ramp och det funkar absolut om du inte ska göra det varje gång.
                    Jag har en extra vinsch på trailern så jag kan koppla loss trailern från bilen och på så vis komma närmare vattnet. När jag sen ska dra upp båten sätter jag vajern från den extra vinschen runt ett träd och kan lätt få upp båten på trailern.
                    Självklart är allt lättare med en lättare båt men 400 har så många fler fördelar så som stabilitet och hastighet så jag tycker det är klart värt det.
                    Nu har jag bytt upp mig till Arkip så det betyder att min 400 är till salu :-)
                    Ett tips från en som gjort samma resa, behåll 400an också!

Kommentera

Har funderat en hel del nu och det är bestämt att det blir en Linder 400. Tack för alla svar som hjälpt mig mycket i mitt val!
                      Har tänkt över detta med släpandet på marken och det blir inte speciellt mycket av det.
                      Möjligtvis om man vill prova något litet vatten utan ramp men då plockar jag av huvudmotorn och kör med enbart elmotor i sådana fall.

Då är nästa problem, valet av motor. Kommer som sagt att vara en eller två fiskare i båten som oftast. Någon gång tre man men då blir det "lightfiske" och minimalt med transporter.
                      Vill nog helst ha 4-takt tror jag för jag tycker om att köra trolling. Elmotorns batteri orkar inte med så länge som jag vill.
                      Vad är lagom kraft på en 400? Skrivs mycket om 15hk bland ekipagen. Är det fullt tillräckligt?
                      Måste gå att trolla gös med huvudmotorn.
                      Har varit inne på 9.8 Tohatsu pga pris och vikt. Blir det för dåligt för två personer? MrJazze, du tycker det fungerar OK eller?

Man har precis bestämt sig för vilken båt när man inser att motorvalet nästan är ännu svårare

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka