Skall köpa liten Linder, vilken passar bäst? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skall köpa liten Linder, vilken passar bäst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hej,
    Fishing är en tvålkopp, skulle välja en 400 alla dagar i veckan då den är sjukt lättrod, hade en sådan förut och rodde mkt med den utan probs. Hade en Tohatsu 9,8 som vägde 38 kg om jag inte missminner mig, lätt att pocka av och på och jag tror den är lättast i klassen. 9,8 funkar väldigt bra och det finns egentligen ingen anledning att gå på en 15 hk (+15kg) om du inte vill ha mer fart eller om ni ska vara tre i den lilla båten. Är på jakt efter en sådan båt själv IGEN och jag kommer gå på 15 hk för att jag är rätt stressad av mig och har bråttom!

/Andreas

Kommentera

Ursprungligen postat av MrJazze Visa inlägg
      Hej,
      Fishing är en tvålkopp, skulle välja en 400 alla dagar i veckan då den är sjukt lättrod, hade en sådan förut och rodde mkt med den utan probs. Hade en Tohatsu 9,8 som vägde 38 kg om jag inte missminner mig, lätt att pocka av och på och jag tror den är lättast i klassen. 9,8 funkar väldigt bra och det finns egentligen ingen anledning att gå på en 15 hk (+15kg) om du inte vill ha mer fart eller om ni ska vara tre i den lilla båten. Är på jakt efter en sådan båt själv IGEN och jag kommer gå på 15 hk för att jag är rätt stressad av mig och har bråttom!

/Andreas
      Min Yamaha 15 hk tvåtaktare väger 36 kg om jag inte mins fel... Ett argument för tvåtaktare på små båtar där man vill spara vikt...

Kommentera

Ursprungligen postat av MrJazze Visa inlägg
        Fishing är en tvålkopp
        Håller med. Jag hade en 440 fishing och det var en riktigt dålig båt för spöfiske.

Kommentera

Till en början, stort tack för alla svar jag redan hunnit få, grymt!

Det börjar luta mer åt Sportsman 400. Den verkar betydligt stadigare och mer lämpad att fiska ifrån. Visst den väger betydligt mer men det kanske är värt det.

Är det någon som testat 400an ihop med 5 eller 6 hk 4-takt? Har inte bråttom som sagt men kommer den gå långsammare än en Fishing med samma motor?

Rospigg: 8-9.9hk så planar den med två man. Det är iofs bra. Vilka farter hamnar man på?

MrJazze: Tohatsu 9.8 väger ca 38 kg som du skriver, helt okej. Får jag Lindern att plana med det enligt Rospigg är det bra, dock är ju en 5:a eller 6:a lättare (och billigare).

Gösta: 36kg för 15hk 2-taktare låter även det helt okej. Har dock flera kompisar som äger gamla 2-taktare som inte går att lita på. Där av ska i alla fall den ena byta till ny 4-taktare i dagarna.
          Krav på att kunna trolla med båten är det också och då lär tydligen 2-takt falla bort?

pona, Rojjan & Pegu78: Tack för att ni delar med er av era erfarenheter gällande Fishing-modellerna!

Jester Burk II: Det är något med Linder som får mig att vilja ha en sådan. Har velat haft en länge! Så de andra modellerna du ger förslag på är inget jag har fastnat för.

Bowen: Faktiskt slängt ett öga på lillebror 355 som du och Rospigg har erfarenhet av. Dock tror jag den blir något liten för 2 personer och utrustning. Annars är vikten mycket angenäm.

Kommentera

Klart du ska köpa en Linder om det är en sådan du vill ha, men dina krav om stabil och plats för tre och lätt att släpa omkring och körbar med en femhästare är svåra att tillfredsställa med en Linder. Antingen väljer du en 400 som är stabil och rymlig, men tung att släpa på marken och kräver minst en femtonhästare för att komma till sin rätt, med femhästaren är den som en EPA-traktor, tung som en bil men slö som en moped. Väljer du 440:an har du plats för tre, kan lättare släpa båten och är lättkörd med en femma, men är instabil jämfört med en mer flatbottnad modell. En 355:a är stabil, förhållandevis lätt, funkar med en femhästare,(kräver nog en 8 -9,9:a för att vara optimal), men är definitivt för liten för tre, ja tom för två om man har mycket grejer med sig. Därför tipsade jag om de andra som är typ 3,70 - 4+m långa, 1,40 - 1,50m breda och ofta väger under 70kg. Men valet är ditt.

Kommentera

Jag drog iväg ett litet oskyldigt pm till trådstartaren.
              Mvh. HenkeW

Kommentera

Ursprungligen postat av pluttee Visa inlägg
                Till en början, stort tack för alla svar jag redan hunnit få, grymt!

Det börjar luta mer åt Sportsman 400. Den verkar betydligt stadigare och mer lämpad att fiska ifrån. Visst den väger betydligt mer men det kanske är värt det.

Är det någon som testat 400an ihop med 5 eller 6 hk 4-takt? Har inte bråttom som sagt men kommer den gå långsammare än en Fishing med samma motor?

Rospigg: 8-9.9hk så planar den med två man. Det är iofs bra. Vilka farter hamnar man på?

MrJazze: Tohatsu 9.8 väger ca 38 kg som du skriver, helt okej. Får jag Lindern att plana med det enligt Rospigg är det bra, dock är ju en 5:a eller 6:a lättare (och billigare).

Gösta: 36kg för 15hk 2-taktare låter även det helt okej. Har dock flera kompisar som äger gamla 2-taktare som inte går att lita på. Där av ska i alla fall den ena byta till ny 4-taktare i dagarna.
                Krav på att kunna trolla med båten är det också och då lär tydligen 2-takt falla bort?

pona, Rojjan & Pegu78: Tack för att ni delar med er av era erfarenheter gällande Fishing-modellerna!

Jester Burk II: Det är något med Linder som får mig att vilja ha en sådan. Har velat haft en länge! Så de andra modellerna du ger förslag på är inget jag har fastnat för.

Bowen: Faktiskt slängt ett öga på lillebror 355 som du och Rospigg har erfarenhet av. Dock tror jag den blir något liten för 2 personer och utrustning. Annars är vikten mycket angenäm.
                Hade på min förra båt en Yamaha 8-hästars tvåtaktare från 1982.Aldrig något problem med driftsäkerheten och kompisen kör fortfarande kring med den utan problem.
                Nu har jag en Yamaha 15 hk tvåtakt från 1999. Går drömmen! Och visst kan jag trolla med den på min 400, inte optimalt för gös, kanske, men det funkar. Får lägga ur växeln då och då, men det går...

Kommentera

Ursprungligen postat av pluttee Visa inlägg
                  En Linder-båt har jag bestämt mig för. Dock inte för vilken modell.
                  Det finns tre kandidater, Fishing 410, 440 och Sportsman 400.
                  Kan skriva ner lite hur jag har tänkt att använda den.

Båten kommer stå på trailer, dock ska båten vara så lätt som möjligt för att även komma åt vatten helt utan ramp.
                  Jag kommer alltså ibland behöva släppa ner båten på backen och sedan skjuta den ner i vattnet där det går.
                  Viktmässigt är jag då inne på 410/440. Dessa ska istället inte vara lika roliga att fiska ifrån.

Det fiske jag ska bedriva är främst spinn efter gädda och abborre. Även en del trolling efter dessa arter. Blir en hel del mete också.

Sjöarna är mindre skyddade vatten. Största sjön som kommer testas är knappt 10km lång och 5km bred.

Kommer vara 2 personer men någon gång ibland även 3. Fast då vi är tre kommer det bli enklare fiske med få prylar.

Jag har inget krav på snabb båt, hade tänkt köra med en 5hk 4-takt. Fast chansen finns ju såklart att det kan bli större på sportsman någon gång i framtiden bara för att det går om nu valet skulle hamna på den.

Detta är väl det jag kan säga kring användandet. Utrustningen till båten kommer bestå av ekolod, spöhållare, elmotor och en fiskestol typ.
                  Jag jagar efter vikt pga mitt mobila fiske. Nu vet jag inte hur stor skillnad det är att dra på en 440 (94kg) mot en 400 (125kg) när den ska puttas på land och ner i vattnet...
                  Hur är en sportsman 400 att putta på när den ligger på trailer? Går det tungt när det är lite ojämnt underlag?

Fram med era råd och synpunkter!
                  Vill passa på att tacka för ett trevligt forum!

MVH
                  Hej Jonas;

Det är aldrig fel att vara lite försiktig. Därför kan du börja med en Sportsman 400...
                  Sedan kan du gå upp till en Silver Hawk eller Buster Magnum allt efter det att behoven ökar och familjen växer och du börjar längta efter fisk på lite större vatten...

Nothing is forever!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand

Kommentera

Det var en gång en vis man som sade "...alla vägar bär till Rom..." varpå en annan, långt senare sade "..alla vägar bär till Silver Hawk eller Buster Magnum..."

Vad ska jag säga för att bli den tredje vise...?

Kommentera

Helt ärligt vet jag inte det då jag aldrig bryr mig om exakt fart utan bara att båten går bra och det gör den men en uppskattad fart är ca 15-17knop vilket är stadig planingsfart för den båten, och detta är då marschfart/ekonomifart då max fart är ointressant i min värld.

Kan Du hitta en beg Tohatsu 9,8hk lättviktsmodellen (ca 23kg) visserligen en 2 takt men den klart bästa motorn i den klassen jag använt så köp den direkt!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 824 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka