Se hit ni som har en linder 460 arkip. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Se hit ni som har en linder 460 arkip.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Se hit ni som har en linder 460 arkip.

Hej
    Jag funderar på att skaffa mig en 460 arkip med en 50 hk Yamaha på, hur sakta går det att köra med en sådan om den har trolling funktion? Fungerar det bra att trolla utan att behöva mecka med drivankare ed.?

// T

Får du inget direkt svar kan du kanske höra med Kellén här. Han hade väl en f50 med trollingfunktion dock på en Buster L.

Rent spontant känns det svårt att komma ner i hastighet utan drivankare. Möjligtvis sommargädda, aldrig gös.

2 pulkor, 2 riggar, 10 beten ute, upptiltad motor, mindre propeller och motvind så kanske farten är lagom.
    Alumacraft så klart!

Kommentera

Hej
      Tack för svar. Hade hoppats på att det skulle räcka att ställa ner varvtalet för att få dräglig fart. Då får jag kanske tänka om och skaffa en i-pilot till gammelbåten istället.. jaja det finns tid kvar att fundera och våndas innan isen går upp.

// T

Kommentera

Ursprungligen postat av tlt Visa inlägg
        Hej
        Jag funderar på att skaffa mig en 460 arkip med en 50 hk Yamaha på, hur sakta går det att köra med en sådan om den har trolling funktion? Fungerar det bra att trolla utan att behöva mecka med drivankare ed.?

// T
        Hej Tomy;

Jag har en 15 hkr 4-takts Yamaha-motor som trollingmotor på min Buster Magnum. Motorn fungerar helt perfekt vid Laxtrollingfart på 2,3 - 3,0 knop.

Vid Göstrolling börjar de bli lite problem med farten. I motvind är det inga problem att komma ner till Göstrollingfart på 1,2 - 1,3 knop. I medvind får jag antingen slå av motorn då och då eller i nödfall använda dubbla drivankare för att komma ner till önskade 1,3 knop.

Ska du ha en bra trollingmotor till din Linder 460 arkip föreslår jag att du köper till en 55 Lbs Minn Kota-motor eller en liten 4-takts Yamaha.

Yamaha forever!

http://www.trumman.com/bomber/bomber_25a.htm
        Old Firehand

Kommentera

Varför inte skaffa en sån där manick som man fäller ner bakom propellern.
          Vänta en stund, har en i källaren ska se vad den kallas.

Visst ja, Happy Troller heter den.

Kommentera

Det finns många lösningar, men den enda du kommer att bli nöjd med är i-pilot eller liknande, speciellt om du är ute själv ibland. Jag har själv en 60F på en större och tyngre plastbåt, lägre än 2-2,5 knop får jag inte ner den..

Kommentera

Ursprungligen postat av 2dojor Visa inlägg
              Det finns många lösningar, men den enda du kommer att bli nöjd med är i-pilot eller liknande, speciellt om du är ute själv ibland. Jag har själv en 60F på en större och tyngre plastbåt, lägre än 2-2,5 knop får jag inte ner den..

Du kanske har rätt när det gäller att få ner farten.
              Men är det bara jag här på forumet som typ : vet att en bensinmotor: lockar fram Gös.lax.mm. ganska nära aktern på båten?

Gäller det även elmotorer? Eller blir dom skrämda av en sån?

Kommentera

gösen gillar i alla fall inte elmotorer....
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Jag har en 6020c med en honda bf30 på idag men tycker att det är svårt att komma ner i fart med den, därav funderingen på att byta (eller montera i-pilot) jag fiskar mycket själv så det "bästa" är kanske en i-pilot.

// T

Kommentera

Ursprungligen postat av tlt Visa inlägg
                    Jag har en 6020c med en honda bf30 på idag men tycker att det är svårt att komma ner i fart med den, därav funderingen på att byta (eller montera i-pilot) jag fiskar mycket själv så det "bästa" är kanske en i-pilot.

// T
                    Jag scrolla lite i tråden men missade vad du fiskar för arter?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 823 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka