Ännu en kastdäckstråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ännu en kastdäckstråd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
    Alla snackar om formplyfa, men iaf här i det fattigare landet i öster, brukar vi för det mesta använda vanlig obehandlad 12mm plyfa till diverse formbyggen. Jag skulle välja plyfa limmat med vattenfast lim, men utan brun eller gul film till ett kastdäck. Och givetvis ska det limmas matta på det.
    här i det något mindre fattiga landet väster om dig är det svårt att uppbringa plywood annat än Water Boiled Proof (WBF)
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av ABergstrom Visa inlägg
      Men behandlar du den plyfan på något sätt?
      Målar eller så?
      Grunda med epoxygrund, tex Biltemas är bra, och lacka med 2K båtfärg färg(även den från biltema). Och man ska inte glömma kanterna på skivan. Man kan också skruva fast mattan med rostfri- eller aluminumlist runt kanterna som hindrar den från att lossna.
      Senast ändrad av Jester Burk II; 2015-02-21, 19:53.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
        Och man ska inte glömma kanterna på skivan.
        Månadens understatement

Edit: Märker att det kanske verkar drygt... Inte meningen
        Håller med dig till 110 procent...
        Senast ändrad av Gösta; 2015-02-21, 21:05.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inlägg
          Hörru på dej själv, gamle? Vaffan..;-P
          såg sen att du skrev olja. Jag behandlande halvt inbyggda balkonger med nån cuprinolgrej o det är väl..10år sen? var nästan att jag åkte o köpte cyklop och lååång snorkel.
          Nåväl, ts, jag är färdig nu. Vill du diskutera cuprinol eller min ålder vidare tar vi pm Gösta :-D
          Sorry, utgick från att du varit med på den tiden...

Kommentera

Har inte hängt med i kastdäckstrådarna ,men,är det någon som gjort en ""sandwichmodell""?Jag tänker tunn plyfa/markskiva/tunn plyfa som limmas ihop.Borde bli både lätt och starkt?

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
              Har inte hängt med i kastdäckstrådarna ,men,är det någon som gjort en ""sandwichmodell""?Jag tänker tunn plyfa/markskiva/tunn plyfa som limmas ihop.Borde bli både lätt och starkt?
              De flesta plastade konstruktioner är ju sandwitch konstruktioner, bara de att man vanligen använder trä/plyfa som kärna, men om man rotar runt bland byggtrådarna byggs de ju i bland med Divinycell som är "skum skivor" speciellt framtagna för sandwitch konstruktioner.

Jag kan i och för sig inte minnas att jag sett några kastdäck byggda i Divinycell, men principen är ju rätt vanligt förekommande.

Kommentera

Tänkte mest på att folk verkar duktiga på att snickra men att det kanske drar iväg i vikt...Kan tänka mig att om man limmar tex 4mm plyfa på varsin sida om en cellplastskiva av xps typ så kan man skippa en del av snickarglädjen istället?Bara en tanke...

Kommentera

Ju mer jag fungerar på din ide ju mer sugen blir jag på att prova, undrar om det betyder att det är dags att gå och sova eller att det är en grym ide

Bäst att låta det marinera ett tag och se om bygg förståsigpåarna ser några allvarliga problem med det, annars får jag nog prova det som nästa bygg projekt.

Kommentera

Haha..det är en grym ide'! Har vid några tillfällen tänkt att folk bygger väldigt mycket i förhållandevis små farkoster och undrat hur resultatet blir,egentligen.Det är lätt att det drar iväg i vikt alltså!Minns när jag skulle fixa min gamla Utter och läste om en som hade behövt göra liknande operation som jag stod inför.Han hade plastat/förstärkt botten med 60kg(!!) laminat för att nå önskat resultat...Det är då man börjar fundera över alternativa lösningar liksom
                    Senast ändrad av ElCamino; 2015-02-22, 00:17.

Kommentera

Fattar inte vittsen med en limmad matta. Min tanke är mest på hur gott den kan lukta efter ett visst tag.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka