Ännu en kastdäckstråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ännu en kastdäckstråd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ännu en kastdäckstråd

Hej.

Har en finnspeed 430 som jag ska bygga kastdäck på samt skruva dit en frontmonterad motor på. Bygget har precis kommit igång.

Båten
    Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1424435346.448256.jpg
Views:	1
Size:	314,3 KB
ID:	1837304

Tanken är att lägga en formplyfa över främre och mittentoften samt bygga med reglar emellan så att det inte sviktar men även för att bygga luckor. Denna kommer sen att kläs i nån altanmatta. K-rauta eller Bauhaus typ.

Name:	ImageUploadedByTapatalk1424435848.506690.jpg
Size:	272,8 KB
ID:	1837306
    Snabb skiss över de 2 luckor som ska göras.
    Tanken är att den stora luckan blir så stor att man kan få ner hela elmotorn i den. Båten ligger i vattnet hela säsongen och för att slippa släpa den hela tiden så vore det skönt om den var i båten men inte synligt.

Har kommit så långt att jag byggt en form av 45x45 reglar samt en 45x90 rakt över det är även på denna regel som den största luckan skall vila på.

Name:	ImageUploadedByTapatalk1424435562.082288.jpg
Size:	358,0 KB
ID:	1837305
    Löjligt dålig bild men det skruvas lite.

Har byggt klart hela lådan o ska nu måtta ut med wellpapp hur kastdäcket skall sågas.

Hur har ni andra fäst däcket i båten och reglar? Ser sällan skruvhuvuden på andras bilder. Är skivan fäst innan den är klädd med matta eller limmar ni bara den mot reglar och tofter?

Tänkte häfta samt limma fast mattan i formplyfan. Den ska först torkas av ordentligt och ruggas upp lite så det fäster.
    Vad har ni använt för lim?

Nu börjar resten av jobbet.

Hej ! Roligt att bygga. Och du har väl som alla andra redan köpt material ? Om inte så kan du välja betydligt bättre och billigare material än tryckvirke och formplyfa. Detta har nämnts i många trådar och det är ett mysterium hur dessa material har blivit ett måste i alla lekmannabyggares värld.

Men som sagt, har du redan handlat så funkar detta också.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Köpt tryck trä. Ingen plyfa. Fattat det som att jag kan ta vanlig plyfa om jag målar den. Eller hur? Samma med reglarna.

Kommentera

Har båten på varv o bor i lägenhet så allt bygge sker på varvet. Fogsvans o skruvdragare än sålänge

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
          Hej ! Roligt att bygga. Och du har väl som alla andra redan köpt material ? Om inte så kan du välja betydligt bättre och billigare material än tryckvirke och formplyfa. Detta har nämnts i många trådar och det är ett mysterium hur dessa material har blivit ett måste i alla lekmannabyggares värld.

Men som sagt, har du redan handlat så funkar detta också.
          Till ts: läs och begrunda... Exxet har rätt. Vare sig tryckt eller formplyfa är optimalt för att bygga i en båt... Limma på formplyfa är som att stå i ishockeymål i foppatofflor. Skit i limmet och mattan och köp slitskyddsplyfa i stället. Rutiga sidan är perfekt att gå på utan en massa heminredningsdetaljer som heltäckningsmatta o s v. Och var glad att du inte har en alubåt! Då hade du fått slänga hela ramverket...
          Annars är din tanke och idé helt riktig. Har byggt min ram av 45x45 vanliga reglar som jag impregnerat och målat. För närvarande ligger ett provisorium av formplyfa utan matta eller annat på, men en skiva slitskyddsplywood är på gång... Längs med relingen är skivan skruvad i ramen ca 1-1,5 dec in. Den stora rektangeln i mitten ligger helt lös och ger tillträde till hela durken mellan mitt- och förtoft när den lyfts bort. Om fler än skepparen ska åka i båten eller för att ge tillträde till elmotorbatteriet som förvaras under mittoften...
          Men - som exxet säger, har du redan handlat så funkar även formplyfa, även om den är betydligt mindre fukttålig än slitskyddsplywooden. Dränk in ändträt på alla sidor med impregnerande olja och förslut sedan med fler lager målarfärg.
          Och din största utmaning blir att försöka limma matta mot formplyfa. Visst blir det snyggt med matta, men slitskyddsplyfan är ett betydligt bättre om än dyrare alternativ. Tveksamt förresten om formplyfa plus matta o lim blir billigare. Speciellt inte om mattan släpper efter ett tag...

Kommentera

Den tryckta ramen får va nu. Ska kolla på formplyfa vs slitskyddsplyfa men vill ju ha matta på så det kommer nog bli formplyfa o matta på. Kommer måla allt ändträ.

Mattan ska jag nog hitta ett stabilt lim till och plyfan får rengöras samt ruggas för att få limmet o fästa.

Idag har jag gjort en mall av kastdäcket samt färdigställt
            ramen.

Name:	ImageUploadedByTapatalk1424451440.371237.jpg
Size:	270,7 KB
ID:	1777118

Kommentera

rugga på du...djupt...för tar du inte bort den bruna ytan helt där du limmar kommer vilket lim du än använder att släppa....tyvärr...
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av ABergstrom Visa inlägg
                Den tryckta ramen får va nu. Ska kolla på formplyfa vs slitskyddsplyfa men vill ju ha matta på så det kommer nog bli formplyfa o matta på. Kommer måla allt ändträ.

Mattan ska jag nog hitta ett stabilt lim till och plyfan får rengöras samt ruggas för att få limmet o fästa.

Idag har jag gjort en mall av kastdäcket samt färdigställt
                ramen.
                [ATTACH]76365[/ATTACH]
                Ska du ndå limma matta på så skulle jag köpa en vanlig plyfa, måla ned Intertoxol, Intertox och en bra lackfärg. Rugga sidan du ska limma mot...

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                  Ska du ndå limma matta på så skulle jag köpa en vanlig plyfa, måla ned Intertoxol, Intertox och en bra lackfärg. Rugga sidan du ska limma mot...
                  Intertox hittar jag bara att det inte säljs längre. Går det att köpa?

Kommentera

Ursprungligen postat av ABergstrom Visa inlägg
                    Intertox hittar jag bara att det inte säljs längre. Går det att köpa?
                    Sorry! Lever kvar i gamla dagar då jag hade en plastsegelbåt med mahognyöverbyggnad... Men kolla med en färghandel som säljer båtlacker o dyl. De vet förhoppningsvis vad du ska använda i stället. Intertoxol var (är?) en impregnerande eller kanske snarare penetrerande grundolja och Intertox en impregnerande grundfärg - typ.
                    Men ramen till mitt kastdäck har jag kört med Cuprinols grundolja några gånger och sedan målat med en bra lackfärg, först lite spädd en gång och sedan två strykningar med outspädd färg. Nu gjorde jag den på sensommaren i fjol, därav den provisoriska skivan, som jag hade liggande, men jag vet ju inte hur bra det står emot... Å andra sidan så är det inte särskilt mycket jobb och inga stora slantar om det måste göras om om fem-tio år...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 871 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka